SuPer ja Tehy: Hoitajat julkisella ja yksityisellä sektorilla ovat palkkakuopassa

SuPer ja Tehy vaativat hoitajille selkeitä palkankorotuksia. Hoitajat julkisella ja yksityisellä sektorilla ovat palkkakuopassa. Hoitajien palkalla on vaikea tulla toimeen. Toimeentuloa joudutaan täydentämään jopa verovaroin maksettavalla sosiaaliturvalla. Veronmaksajat ottavat vastuuta, joka kuuluu työnantajille. Taantuman aikana toteutettujen säästöjen on käännyttävä nousukaudella ostovoimaa parantaviksi palkankorotuksiksi. Työntekijöiden luottamus työnantajasektoriin on kärsinyt voimakkaasti, sillä joustoa tapahtuu vain yhteen suuntaan. SuPer ja Tehy vaativat palkankorotusten lisäksi julkisen sektorin lomarahaleikkausten kompensoimista ja julkisen sektorin hoitajille omaa sopimusta.

Julkisen sektorin lomarahaleikkaukset hiertävät liittojen jäsenkuntaa, samoin liian pieni palkka, joka ei vastaa työn kuormittavuutta. Yksityisen sektorin ongelmina ovat palkkakuopan lisäksi tes-shoppailu, palkkapoljenta ja nollasopimukset sekä muut epätyypilliset työsuhteet. Suuret sote-alan yritykset ovat ryhtyneet laajamittaisesti heikentämään henkilöstön työehtoja ja palkkausta.

Valinnanvapauden lisääntyminen sote-palveluissa herättää liitoissa perusteltua huolta. Yksityisen sektorin ongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kuntien ulkoistaessa palveluitaan.  Yritykset pyrkivät nykyään järjestelmällisesti ja tietoisesti polkemaan työntekijöiden palkat siirtymätilanteissa vähimmäispalkkatasolle tavoitteenaan mahdollisimman suuret voitot yritysten omistajille. Voittojen maksimointi aiheuttaa myös muita työntekijän työsuhteen ehtoja heikentäviä toimia.

Suomen talouskasvu on laaja-alaista, vienti vauhdittaa kasvua ja samalla kotimainen kysyntä jatkuu voimakkaana. Suomen Pankin ennusteen mukaan bruttokansantuote kasvaa 3,1 % vuonna 2017 ja 2,5 % vuonna 2018.

Kotimaista kysyntää voidaan vahvistaa parantamalla ostovoimaa. Suurin osa hoitajien nettopalkoista menee kotimaiseen kulutukseen: ruokaan ja peruspalveluihin.

Palkkaus vaikuttaa voimakkaasti työntekijöiden sitoutumiseen ja pysyvyyteen alalla. Ilman osaavaa hoitohenkilökuntaa ei palveluja voida tuottaa laadukkaina.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

Yksityisellä sektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry yhdessä muiden järjestöjen ja Sosiaalialan työnantajat ry:n työnantajien edustajien kanssa. TSN ry:n neuvottelujärjestöön kuuluvat SuPerin lisäksi Erillisalojen toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPer asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä 17.9.: Koulutettu ammattilainen on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaja17.9.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän teemana on diagnostiikan turvallisuus, joka kiinnittää huomion oikean diagnoosin merkitykseen turvallisuuden takaajana. - Moniammatillinen yhteistyö ja lähihoitajan osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen varmistavat turvallista palvelua ja hoitoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, toteaa SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.

SuPerin Inberg: Teknologiaa ei saa sisällyttää vanhustenhoidon henkilöstömitoitukseen12.9.2024 14:43:46 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kritisoi hallituksen esitystä laskea teknologia mukaan vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukseen. Esitys ei tue hallituksen tavoitteita nostaa alan veto- ja pitovoimaa. Valmistelu tapahtuu liian kiireisellä aikataululla, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan jo 1.7.2025. Inberg muistuttaa, että kaikki säästöt vanhustenhoidosta syventävät alan kriisiä. – Eurot jyräävät nyt julmasti ihmisen hallituksen päätöksissä. Lainsäädäntövalmisteluun ei käytetä riittävästi aikaa.

SuPerin Inberg: Nimikesuojatut lähihoitajat tulee lisätä laillistettuihin terveydenhuollon ammattinimikkeisiin4.9.2024 14:54:08 EEST | Tiedote

Lähihoitajat ovat nimikesuojattuja ammattihenkilöitä ja ammatissa toimiminen perustuu selkeästi määriteltävään sekä viranomaisten hyväksymään tutkintoon johtavaan koulutukseen. Nimikesuojattuina ammattihenkilönä lähihoitajat ovat kuitenkin eriarvoisessa asemassa laillistettuihin ammattihenkilöihin nähden valvonnan ja työntekijöiden oikeusturvan kannalta. – Epäkohta tulisi korjata ammattilainsäädännön uudistuksen yhteydessä, SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kertoo. Inberg puhui STM:n sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön kokonaisuudistusta koskevassa seminaarissa 4. syyskuuta

SuPerin Inberg: Budjettiriihessä syvennettiin sote-alan työvoimapulaa4.9.2024 10:28:34 EEST | Tiedote