SuPer ja Tehy: Hoitajat julkisella ja yksityisellä sektorilla ovat palkkakuopassa

SuPer ja Tehy vaativat hoitajille selkeitä palkankorotuksia. Hoitajat julkisella ja yksityisellä sektorilla ovat palkkakuopassa. Hoitajien palkalla on vaikea tulla toimeen. Toimeentuloa joudutaan täydentämään jopa verovaroin maksettavalla sosiaaliturvalla. Veronmaksajat ottavat vastuuta, joka kuuluu työnantajille. Taantuman aikana toteutettujen säästöjen on käännyttävä nousukaudella ostovoimaa parantaviksi palkankorotuksiksi. Työntekijöiden luottamus työnantajasektoriin on kärsinyt voimakkaasti, sillä joustoa tapahtuu vain yhteen suuntaan. SuPer ja Tehy vaativat palkankorotusten lisäksi julkisen sektorin lomarahaleikkausten kompensoimista ja julkisen sektorin hoitajille omaa sopimusta.

Julkisen sektorin lomarahaleikkaukset hiertävät liittojen jäsenkuntaa, samoin liian pieni palkka, joka ei vastaa työn kuormittavuutta. Yksityisen sektorin ongelmina ovat palkkakuopan lisäksi tes-shoppailu, palkkapoljenta ja nollasopimukset sekä muut epätyypilliset työsuhteet. Suuret sote-alan yritykset ovat ryhtyneet laajamittaisesti heikentämään henkilöstön työehtoja ja palkkausta.

Valinnanvapauden lisääntyminen sote-palveluissa herättää liitoissa perusteltua huolta. Yksityisen sektorin ongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kuntien ulkoistaessa palveluitaan.  Yritykset pyrkivät nykyään järjestelmällisesti ja tietoisesti polkemaan työntekijöiden palkat siirtymätilanteissa vähimmäispalkkatasolle tavoitteenaan mahdollisimman suuret voitot yritysten omistajille. Voittojen maksimointi aiheuttaa myös muita työntekijän työsuhteen ehtoja heikentäviä toimia.

Suomen talouskasvu on laaja-alaista, vienti vauhdittaa kasvua ja samalla kotimainen kysyntä jatkuu voimakkaana. Suomen Pankin ennusteen mukaan bruttokansantuote kasvaa 3,1 % vuonna 2017 ja 2,5 % vuonna 2018.

Kotimaista kysyntää voidaan vahvistaa parantamalla ostovoimaa. Suurin osa hoitajien nettopalkoista menee kotimaiseen kulutukseen: ruokaan ja peruspalveluihin.

Palkkaus vaikuttaa voimakkaasti työntekijöiden sitoutumiseen ja pysyvyyteen alalla. Ilman osaavaa hoitohenkilökuntaa ei palveluja voida tuottaa laadukkaina.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

Yksityisellä sektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry yhdessä muiden järjestöjen ja Sosiaalialan työnantajat ry:n työnantajien edustajien kanssa. TSN ry:n neuvottelujärjestöön kuuluvat SuPerin lisäksi Erillisalojen toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.