SuPer ja Tehy: Hoiva-avustajien koulutuksen tarve on välillisissä tukipalvelutehtävissä, ei hoiva- eikä hoitotyössä

SuPer ja Tehy jättivät 14.5.2020 Opetushallitukselle lausuman hoiva-avustajien koulutusmallista.

Hoitajaliitot Tehy ja SuPer katsovat yhteisessä kannanotossaan, että hoitoalalla tarvittava tukipalveluhenkilöstön koulutus on hankittavissa nykymuotoisesta puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnosta, eikä tarvetta hoiva-avustajien erilliselle koulutukselle tai sosiaali- ja terveysalan tutkinto-osien lisäämiselle nykyisestä ole. Myös hoiva-avustaja-nimike halutaan muuttaa tukipalvelutyöntekijäksi, joka kuvaa paremmin esimerkiksi avustamiseen, siivoukseen ja ravitsemukseen suuntautuvaa työn sisältöä.

Liittojen mukaan ikäihmisten hyvä ja turvallinen hoito vaatii sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamista ja vähintään toisen asteen koulutusta, jotta se voidaan toteuttaa asiakasturvallisesti ja asianmukaisesti.

– Ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitäminen edellyttää osaamista sairauksien ehkäisemisestä ja hoitamisesta, lääkehoidon toteuttamisesta ja sen vaikutusten seuraamisesta, sekä ikäihmisten ravitsemussuosituksen mukaisesta ravitsemuksesta, toimintakykyongelmien tunnistamisesta ja niihin puuttumisesta, Tehyn koulutuspoliittinen asiantuntija Kirsi Coco sanoo.

Asiantuntija Soili Nevala SuPerista muistuttaa, että myös sosiaali- ja terveysalalle hakeutuvien soveltuvuus on aina testattava huolellisesti.

Opetushallitus ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat ehdottaneet kahta vaihtoehtoista mallia hoiva-avustajien koulutukseen, jotka muodostuisivat sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ja puhtaus- ja kiinteistöalan perustutkinnon osista.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028