SuPer ja Tehy: Kuntatyönantajan kanssa riita työehtosopimuksen voimassaolosta

Koulutettua hoitohenkilöstöä edustavat ammattijärjestöt SuPer ja Tehy vaativat kanteella työtuomioistuinta vahvistamaan, että uusi kunta-alan virka- ja työehtosopimus on voimassa.

Kaikki muut kunta-alan pääsopijajärjestöt akavalaista Jukoa lukuun ottamatta allekirjoittivat kunta-alan uuden virka- ja työehtosopimuksen viime perjantaina 2.3.2018.  Näin ollen ko. sopimus on yksiselitteisesti voimassa allekirjoittaneiden järjestöjen osalta helmikuun alusta lukien. Kuntatyönantaja tulkitsee kuitenkin, että sopimus ei olisi voimassa, koska kaikki pääsopijat eivät ole sitä allekirjoittaneet.

Työpaikoilla on nyt SuPerin ja Tehyn mukaan hyvin hankala tilanne. Esimerkiksi tilapäisen hoitovapaan pitämisen ehtojen laajenemisesta 12 ikävuoteen tulee jäseniltä aivan oikeutetusti paljon kysymyksiä.

Tämän kuluneen kolmen päivän aikana on jo syntynyt oikeuden menetyksiä ja kuntatyönantajan venkoilu asiassa on aiheuttanut kestämättömiä ongelmia työntekijöiden kannalta. Tämän vuoksi SuPer ja Tehy katsoivat, että asia on tarpeen ratkaista työtuomioistuimessa.

puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Tehy
puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Tehy
puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

Yksityisellä sektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry yhdessä muiden järjestöjen ja Sosiaalialan työnantajat ry:n työnantajien edustajien kanssa. TSN ry:n neuvottelujärjestöön kuuluvat SuPerin lisäksi Erillisalojen toimihenkilöliitto Erto sekä Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.