SuPer ja Tehy neuvottelivat: Kaiku 24 noudattaa jatkossa SOTE-sopimusta

SuPer ja Tehy ovat neuvotelleet Eksoten ja Kymsoten asiakaspalveluja tuottavan Kaiku 24-yhtiön kanssa työehtosopimuksesta. Jatkossa Kaiku 24:n talokohtainen työehtosopimus on kunta-alan KVTES ja 1.9. alkaen uusi SOTE-sopimus. Lisäksi Kaiku 24 noudattaa Eksotessa voimassa olevia paikallisia sopimuksia.

Eksotessa uuden yhtiön toiminta on käynnistymässä nopealla aikataululla. Kaiku 24:ään siirtyy liikkeenluovutuksella aluksi kymmeniä työntekijöitä. Kymsote liittyy mukaan vuoden vaihteessa.

Tänä keväänä perustettu Kaiku 24 on pääosin Etelä-Karjalan sote-alueen Eksoten ja Kymenlaakson Kymsoten omistama yritys. Se tuottaa sairaanhoitopiireille neuvontaa, asiakasohjausta ja digi- ja etäpalveluja.

Tehyn ja SuPerin kanta on, että julkisten palvelujen yhtiöittäminen ei saa johtaa henkilöstön työehtojen heikentymiseen. Tällainen vaara on olemassa, kun julkisia palveluita siirretään yksityisten yritysten tuottamiksi. Tämä kehitys saatiin Kaakkois-Suomessa Eksoten ja Kymsoten alueella estettyä tällä työehtosopimuksella.

Lisätiedot:

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492, SuPer ry
Edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847, Tehy ry

SuPerin Paavola: Henkilöstön edustajat otettava tiiviisti mukaan sote-uudistuksen toteuttamiseen24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että sote-uudistus on hyväksytty. Palvelujen painopistettä tulee siirtää terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille, on hoitoalan työvoiman saatavuutta parannettava. – Henkilöstön edustajat on otettava tiiviisti mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, jotta uudistus saadaan toteutettua onnistuneesti, Paavola sanoo.

SuPerin Paavola vanhuspalvelujen uudistuksesta: Kotihoitoon on saatava velvoittavampi henkilöstömitoitus16.6.2021 14:14:47 EEST | Tiedote

Kotihoidon henkilöstömitoituslainsäädännöstä on saatava yhtä velvoittava kuin ympärivuorokautisessa hoidossa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii. – Esitys kotihoidon kehittämiseksi on hyvä alku, mutta henkilöstömitoitus tulee määritellä velvoittavammaksi. Esityksessä korostetaan, että kotihoidon henkilöstövajaukseen on reagoitava välittömästi ja välittömään asiakastyöhön on keskitettävä mahdollisimman paljon työaikaa. Henkilöstömäärän on oltava jatkossa palvelusuunnitelman mukainen. – Esitys on oikeansuuntainen, mutta se vaatii tiukennuksia, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen15.6.2021 12:51:31 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. – Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.