SuPer ja Tehy vahvistavat: Oulun kaupungin kotihoidon lakko alkaa 27.9.

Työministeri Tuula Haatainen päätti 7.9.2022 siirtää Oulun kaupungin Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen Kontinkankaan-Myllyojan kotihoitoon kohdistuvaa neljän vuorokauden mittaista lakkoa kahdella viikolla alkamaan aikaisintaan 27.9.2022 klo 00.01.

Laki työriitojen sovittelusta edellyttää, että lakkojärjestön tulee vahvistaa työ- ja elinkeinoministeriön siirtämän lakon alkamishetki vielä erikseen.

SuPer ja Tehy vahvistavat, että edellä mainittu neljän vuorokauden mittainen lakko Oulun kaupungin Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen Kontinkankaan-Myllyojan kotihoidossa toteutetaan tiistaina 27.9.2022 klo 00.01 alkaen.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Valtion on tuettava myös lähihoitajien osaamisen varmistamista ja korvattava työelämässä oppimisen kustannukset työpaikoille21.9.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Hallituksen esityksen mukaan valtio korvaisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvän harjoittelun kustannuksia työpaikoille, mutta ei toisen asteen tutkintoa suorittavien kuten esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoiden. – Tämä pahentaa entisestään eriarvoisuutta korkeakouluopiskelijoiden ja toisen asteen opiskelijoiden välillä, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.