SuPer: Lähihoitajat eivät ole syypäitä KYSin talousongelmiin

Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) mahdolliset henkilöstövähennykset vaarantavat potilasturvallisuuden ja henkilöstön jaksamisen. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ei hyväksy sitä, että hoitajat joutuisivat kärsimään KYSin talousongelmista.

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hallitus on päättänyt käynnistää KYSissä yhteistoimintaneuvottelut tavoitteenaan säästää henkilöstökuluista seitsemän miljoonaa euroa.

− KYSin vuodeosastojen potilaspaikoilla on aina erittäin paljon hoitoa ja kuntoutusta vaativia potilaita, joiden hoitoa ei voi vähentää tai heikentää. Ei siis voida olettaa, että budjetin alijäämän korjaa hoitohenkilöstö, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

− KYSin hallinnon sekä projekti- ja kehitystoiminnan kustannuksia ei saa maksattaa tinkimällä potilasta lähinnä olevien hoitajien riittävyydestä ja työhyvinvoinnista, Paavola linjaa.

Kuopiossa korkeamman sairastavuuden taustalla ovat etenkin mielenterveyden ongelmat, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä sepelvaltimotauti. Monisairaiden potilaiden hyvä hoito ja potilasturvallisuuden varmistaminen edellyttää koko ajan riittävää lähihoidon ja huolenpidon henkilöstöä, jotta hoitojaksoille asetetut tavoitteet saavutetaan ja vältytään kalliilta komplikaatioilta, kuten painehaavoilta ja kaatumisilta.

Lähihoitajien osaaminen on tunnistettava ja hyödynnettävä

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstörakenteella ja osaamisen nykyistä laaja-alaisemmalla hyödyntämisellä voidaan sekä alentaa kustannuksia että varmistaa osaavan henkilöstön riittävyys kaikissa tilanteissa. KYSissä lähihoitajien osaamista ei ole kunnolla tunnistettu ja otettu käyttöön. Tämä ei myöskään edistä sairaalan tavoittelemaa työurien pidentämistä.

KYSissä sairaanhoitajien suhteellinen osuus verrattuna toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin lähi- ja perushoitajiin on poikkeuksellisen suuri, kun otetaan huomioon potilaiden ikä ja hoidon tarve.

Lähihoitajan palkkakustannukset ovat noin 15 prosenttia pienemmät kuin sairaanhoitajan. SuPerin arvion mukaan sairaanhoitajan kustannukset saattavat olla korkeammat, koska osa työajasta kuluu kirjallisiin töihin ja vaativamman lääkehoidon toteutukseen. Kaikki tällaisiin tehtäviin käytetty aika on pois muilta potilaita.

Ajankäytön ongelmat yhdessä lähihoitajien riittämättömän määrän ja heidän osaamisensa alihyödyntämisen kanssa johtavat helposti pitkiin odotusaikoihin ilman apua ja valvontaa. Tämä rasittaa potilasta sekä kasvattaa hänen riskiään altistua komplikaatioille.

SuPer muistuttaa myös, että henkilöstöön kohdistuvat heikennykset vaurioittavat vakavasti KYSin työnantajakuvaa. Huono työnantajakuva puolestaan vaikeuttaa osaavan ja sitoutuneen työvoiman rekrytointia tulevina vuosina.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo, 09 2727 9292

Lähihoitaja sairaalan vuodeosastolla

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.