SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet. Ammattiryhmien välillä erot sairauspoissaolojen määrissä ovat suuret: eniten poissaoloja on muun muassa hoitajilla, lähihoitajilla ja laitoshoitajilla. Myös ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Kun vuonna 2000 alle 30-vuotiaat olivat keskimäärin 13 päivää pois työstä sairauden takia, vuonna 2018 alle 30-vuotiailla oli sairauspoissaoloja keskimäärin 16 päivää. – Nämä luvut ovat huolestuttavia, mutta eivät yllättäviä, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Työterveyslaitos selvitti yhdessä SuPerin kanssa superilaisten lähi- ja perushoitajien aivotyön tilannetta Aivotyökyselyllä. Kysely paljasti, että lähi- ja perushoitajien työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä. Kyselyssä kävi myös ilmi, että nuoret vastaajat kokivat itsensä kuormittuneemmaksi kuin vanhemmat. – Viesti on pysäyttävä, sillä heidän tulisi jaksaa työelämässä kymmeniä vuosia, puheenjohtaja Paavola toteaa.

Aivotyökyselyssä selvästi suurin kuormitustekijä on työskentely kiireessä. Kiireen tunne on jatkuvaa ja noin 90 % vastaajista kokee sen vähintään kuormittavana, mutta jopa 40 % erittäin kuormittavana. Kiireen ohessa häiriöinen ympäristö, keskeytykset ja epäselvät ohjeet ja puutteellinen tai ristiriitainen tieto kuormittavat lähi- ja perushoitajia.

–  Työn johtamiseen työpaikkojen arjessa tulee kiinnittää huomiota. Työnantajan vastuulla on huolehtia siitä, että työntekijöiden määrä on riittävä suhteessa työmäärään. Lähi- ja perushoitajien työssä osaaminen on keskeisessä roolissa. Nuorilta ei voi kuitenkaan odottaa samaa osaamista kuin kokeneemmilta, 20 vuotta työssä olleilta hoitajilta, Paavola listaa.

Sairauspoissaoloihin vaikuttavat myös tuki- ja liikuntaelinvaivat, jotka ovat yleisiä lähi- ja perushoitajilla. – Ergonomian on työssä oltava kunnossa, erityisesti myös siksi, että raskashoitoisia potilaita ja asiakkaita on enenevässä määrin, Paavola muistuttaa.

Työterveyslaitoksen Aivotyökyselyyn tuli vastauksia yhteensä yli 5 500 kaikista maakunnista ympäri Suomea. Vastaajista 96 % oli naisia ja heidän keski-ikänsä oli 47 vuotta.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.