SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet. Ammattiryhmien välillä erot sairauspoissaolojen määrissä ovat suuret: eniten poissaoloja on muun muassa hoitajilla, lähihoitajilla ja laitoshoitajilla. Myös ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Kun vuonna 2000 alle 30-vuotiaat olivat keskimäärin 13 päivää pois työstä sairauden takia, vuonna 2018 alle 30-vuotiailla oli sairauspoissaoloja keskimäärin 16 päivää. – Nämä luvut ovat huolestuttavia, mutta eivät yllättäviä, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Työterveyslaitos selvitti yhdessä SuPerin kanssa superilaisten lähi- ja perushoitajien aivotyön tilannetta Aivotyökyselyllä. Kysely paljasti, että lähi- ja perushoitajien työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä. Kyselyssä kävi myös ilmi, että nuoret vastaajat kokivat itsensä kuormittuneemmaksi kuin vanhemmat. – Viesti on pysäyttävä, sillä heidän tulisi jaksaa työelämässä kymmeniä vuosia, puheenjohtaja Paavola toteaa.

Aivotyökyselyssä selvästi suurin kuormitustekijä on työskentely kiireessä. Kiireen tunne on jatkuvaa ja noin 90 % vastaajista kokee sen vähintään kuormittavana, mutta jopa 40 % erittäin kuormittavana. Kiireen ohessa häiriöinen ympäristö, keskeytykset ja epäselvät ohjeet ja puutteellinen tai ristiriitainen tieto kuormittavat lähi- ja perushoitajia.

–  Työn johtamiseen työpaikkojen arjessa tulee kiinnittää huomiota. Työnantajan vastuulla on huolehtia siitä, että työntekijöiden määrä on riittävä suhteessa työmäärään. Lähi- ja perushoitajien työssä osaaminen on keskeisessä roolissa. Nuorilta ei voi kuitenkaan odottaa samaa osaamista kuin kokeneemmilta, 20 vuotta työssä olleilta hoitajilta, Paavola listaa.

Sairauspoissaoloihin vaikuttavat myös tuki- ja liikuntaelinvaivat, jotka ovat yleisiä lähi- ja perushoitajilla. – Ergonomian on työssä oltava kunnossa, erityisesti myös siksi, että raskashoitoisia potilaita ja asiakkaita on enenevässä määrin, Paavola muistuttaa.

Työterveyslaitoksen Aivotyökyselyyn tuli vastauksia yhteensä yli 5 500 kaikista maakunnista ympäri Suomea. Vastaajista 96 % oli naisia ja heidän keski-ikänsä oli 47 vuotta.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.

SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen17.9.2019 13:43:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.