SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet. Ammattiryhmien välillä erot sairauspoissaolojen määrissä ovat suuret: eniten poissaoloja on muun muassa hoitajilla, lähihoitajilla ja laitoshoitajilla. Myös ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Kun vuonna 2000 alle 30-vuotiaat olivat keskimäärin 13 päivää pois työstä sairauden takia, vuonna 2018 alle 30-vuotiailla oli sairauspoissaoloja keskimäärin 16 päivää. – Nämä luvut ovat huolestuttavia, mutta eivät yllättäviä, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Työterveyslaitos selvitti yhdessä SuPerin kanssa superilaisten lähi- ja perushoitajien aivotyön tilannetta Aivotyökyselyllä. Kysely paljasti, että lähi- ja perushoitajien työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä. Kyselyssä kävi myös ilmi, että nuoret vastaajat kokivat itsensä kuormittuneemmaksi kuin vanhemmat. – Viesti on pysäyttävä, sillä heidän tulisi jaksaa työelämässä kymmeniä vuosia, puheenjohtaja Paavola toteaa.

Aivotyökyselyssä selvästi suurin kuormitustekijä on työskentely kiireessä. Kiireen tunne on jatkuvaa ja noin 90 % vastaajista kokee sen vähintään kuormittavana, mutta jopa 40 % erittäin kuormittavana. Kiireen ohessa häiriöinen ympäristö, keskeytykset ja epäselvät ohjeet ja puutteellinen tai ristiriitainen tieto kuormittavat lähi- ja perushoitajia.

–  Työn johtamiseen työpaikkojen arjessa tulee kiinnittää huomiota. Työnantajan vastuulla on huolehtia siitä, että työntekijöiden määrä on riittävä suhteessa työmäärään. Lähi- ja perushoitajien työssä osaaminen on keskeisessä roolissa. Nuorilta ei voi kuitenkaan odottaa samaa osaamista kuin kokeneemmilta, 20 vuotta työssä olleilta hoitajilta, Paavola listaa.

Sairauspoissaoloihin vaikuttavat myös tuki- ja liikuntaelinvaivat, jotka ovat yleisiä lähi- ja perushoitajilla. – Ergonomian on työssä oltava kunnossa, erityisesti myös siksi, että raskashoitoisia potilaita ja asiakkaita on enenevässä määrin, Paavola muistuttaa.

Työterveyslaitoksen Aivotyökyselyyn tuli vastauksia yhteensä yli 5 500 kaikista maakunnista ympäri Suomea. Vastaajista 96 % oli naisia ja heidän keski-ikänsä oli 47 vuotta.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.