SuPer valde presidium

Till ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer valdes i dag den 15 september Silja Paavola. Helsingforsbon Paavola valdes efter omröstning på SuPers förbundsmöte med rösterna 156–38. Motkandidaten var Anne Heiskanen från Idensalmi. Paavola har verkat som SuPers ordförande sedan 2012.

Till vice ordförande för SuPer valdes närvårdaren Anne Heiskanen från Idensalmi. Heiskanen valdes efter omröstning med rösterna 124–69. Motkandidaten var förbundets nuvarande vice ordförande Jaana Dalén från Åbo. Heiskanen är medlem i representantskapet för SuPer och huvudförtroendeperson i Idensalmi.

Till ordförande för SuPers representantskap valdes representantskapsmedlemmen Päivi Inberg från Järvenpää. Inberg valdes efter omröstning med rösterna 101–93. Motkandidaten var förbundsstyrelsemedlemmen Marjut Hakala från Lahtis. Inberg är ordförande för SuPers fackavdelning i Järvenpää och huvudförtroendeperson för vårdsamkommunen i Mellersta Nyland.

Till vice ordförande för SuPers representantskap valdes efter omröstning Hanna Jokinen från Tavastehus. Jokinen är ordförande för SuPers fackavdelning i Tavastehus. Motkandidater var förbundsstyrelsemedlem Juha Kataja från Tammerfors och Siunsotes huvudförtroendeperson Mirva Kuronen från Libelits. I omröstningen fick Jokinen 74 röster, Kuronen 66 röster och Kataja 48 röster.

Till SuPer hör 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn. Förbundsmötet är SuPers högsta beslutande organ och hålls vart fjärde år. Under mandatperioden för förbundsmötet innehar representantskapet högsta beslutandemakt.

Mer information:

SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085
SuPers vice ordförande Anne Heiskanen (från 1.10.2020),t. 050 514 7778
SuPers representantskaps ordförande Päivi Inberg (från 1.10.2020) t. 040 705 9115
SuPers representantskaps vice ordförande Hanna Jokinen(från 1.10.2020) t. 050 3575 057

Följ Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Senaste pressmeddelandena från Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita17.9.2020 06:50:00 EESTTiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”