SuPerin ammattiosastojen puheenjohtajat: 0,7:n hoitajamitoitusta ei voida odottaa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin ammattiosastojen puheenjohtajat ympäri Suomen ovat huolissaan vanhustenhoidon laadusta ja hoitajien riittävästä määrästä työpaikoilla. Puheenjohtajat luovuttivat kirjeen ministeri Krista Kiurulle tänään Eduskuntatalolla. Noin 200 puheenjohtajaa on kokoontunut Helsinkiin 18.−19. syyskuuta.

Luvattu hoitajamitoitus 0,7 tulee. Puheenjohtajat ovat kuitenkin huolissaan siitä, ketkä mitoitukseen lasketaan ja milloin viimeistään mitoituksen pitää toteutua kaikkialla. Viesti SuPerin jäsenistöltä on kuitenkin selvä: 0,7 nopeasti tai yhä useampi hoitaja jättää alan.

Puheenjohtajat ilmaisivat kirjeessä huolensa siitä, kuinka jo alan jättäneet saadaan palaamaan sekä uusia osaajia houkuteltua alalle, jos lain vaatimus ei astu voimaan heti. Mitoituksen siirtyminen vain pahentaa jo ennestään katastrofaalista tilannetta. Se tarkoittaa, että vanhusten turvallisuus väistämättä kärsii, hoitajien työturvallisuutta ei pystytä takaamaan ja tulevina vuosina meillä on yhä suurempi hoitajapula.

Hallitus on päättänyt tarkastella, täyttyykö yksiköissä nykyinen suositus minimimitoituksesta. Tämä tarkastelu on jo kertaalleen tehty hallituksen toimesta. On turha tarkastella tilannetta enää uudelleen. Tiedämme, että osalla työpaikoista alitetaan edelleen minimi.

Lakiin luvattu 0,7:n mitoitus on turha, jos siihen ei löydy rahoitusta, sen toteutumista ei vaadita työnantajilta heti ja lain rikkomisesta ei seuraa sanktioita. Hallitus on ilmoittanut, että se odottaa asiantuntijaryhmän esitystä 0,7:n mitoituksen toteuttamisesta. On muistettava, että asiantuntijaryhmän tehtäväksi on annettu esittää keinoja, joilla hoidon ja palvelun laatua parannetaan. Ryhmän tehtävä ei ole järjestää rahoitusta.

Vanhustenhoidossa on nykyisin paljon monisairaita ja ns. kevyesti hoidettavia ei ole. On erittäin tärkeää, että hoitajamitoitukseen lasketaan vain koulutetut hoitajat ja heidän työn kuva on hoitaa, ohjata, kuntouttaa tai ylläpitää olemassa olevia ihmisen voimavaroja ja hoitaa ihmisarvoa kunnioittaen viimeiseen hengenvetoon asti, samalla huomioiden potilaan/asiakkaan omaiset. Tähän työhön ei pidä kuulua päivittäistä siivousta, ruoan laittoa tai pyykkäystä, joka on tukityötä, sitä tekee eri ammattikunta. Tukityöntekijät tuleekin siksi määritellä erikseen.

”Odotamme, että hallitus osoittaa 0,7:n hoitajamitoituksen välittömään toteuttamiseen riittävästi rahaa ja osoittaa näin arvostavansa vanhuksia ja hoitajia. Samalla annetut vaalilupaukset täytetään.”

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin kysely: Vanhus- ja vammaispalvelut jäivät koronaepidemiassa suojainten osalta sivuraiteelle14.5.2020 12:30:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer kartoitti suojaimien käyttöä vanhus- ja vammaispalveluissa. Vastaajista 43 prosenttia ilmoitti, että suojaimia on liian vähän. Erityisesti pula on kirurgisista suu-nenäsuojista, joiden puutteesta kertoi yli 40 prosenttia vastaajista. Suojia saa käyttää vain rajallisen määrän, esimerkiksi kaksi suojaa/työvuoro. Eilen voimaan tulleen suojainpakon myötä tilanteen on nyt muututtava työpaikoilla.

La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä neljä vanhustenhoidon työyhteisöä28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot neljälle työyhteisölle hyvästä vanhustyöstä. Palkinnon saivat Palvelutalo Koivukoti Kittilästä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, osasto 5) Tampereelta, Soiten kotihoidon toiminnanohjauksen arviointitiimi Kokkolasta sekä Alvinakoti Närpiöstä.

La Carita-stiftelsen och SuPer belönade fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg28.4.2020 07:15:00 EESTTiedote

Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer har tillsammans med La Carita-stiftelsen beviljat hederspris till fyra arbetsplatser som har utmärkt sig för god äldreomsorg. Priset delades ut till serviceboendet Koivukoti från Kittilä, Koukkuniemen vanhainkoti (Havula, avdelning 5) från Tammerfors, Soites bedömningsteam för hemvårdens verksamhetsstyrning från Karleby och Alvinahemmet från Närpes.

SuPerin selvitys hoitajien työkuormasta: Työn kuormittavuus on lisääntynyt ja 75 % lähi- ja perushoitajista harkitsee alanvaihtoa15.4.2020 13:17:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenistölleen tekemässä kyselyssä ilmenee, että työnsä raskaaksi tai erittäin raskaaksi koki 73 prosenttia vastaajista. Raskaaksi työnsä kokevien määrä oli noussut 51 prosentista 60 prosenttiin verrattuna aikaisempaan neljän vuoden takaiseen selvitykseen. Vastaajista 75 prosenttia on harkinnut alan vaihtoa viimeisen 12 kuukauden aikana. SuPer selvitti jäsentensä työn kuormittavuutta sekä työssä viihtymistä maaliskuussa 2020 ennen koronakriisin puhkeamista ja poikkeuslakien käyttöönottoa Suomessa.

SuPer: Hoivakodeissa tarvitaan työntekijöitä myös koronakriisin jälkeen8.4.2020 16:00:53 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaati työnantajia parantamaan yksityisen hoiva-alan työntekijöiden palkkausta ja työoloja. Palkat ovat jopa kunta-alaa heikommat. – Työnantaja ajaa sitkeästi heikennyksiä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimukseen, kertoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola. – Sitovia parannuksia työntekijöiden eduksi ei haluta tehdä tes-tasolla. Muutosta ei saada aikaan suosituksilla, joita kukaan ei noudata.