SuPerin edustajisto: Hoitajapula syvenee – ammattitaidosta tulee maksaa

SuPerin edustajisto vaatii nopeasti ratkaisuja sote-sektoria ja varhaiskasvatusta voimakkaasti koettelevaan hoitajapulaan. Alan palkkaus, työolot ja työnkuva on saatava viimeinkin kuntoon. Kunnat ja valtio ovat luvanneet kansalaisille palvelut, joiden tuottamiseen tulee löytyä ja suunnata riittävästi rahaa. – Hyvä hoito vaatii rahaa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

Koulutetun hoitohenkilökunnan osaaminen on vaikuttavaa, taloudellista ja siitä hyötyy koko yhteiskunta. Ammattitaidosta tulee maksaa asianmukaisesti. Hyvän hoidon ja hoitoalan vetovoiman ydin on hyvä koulutus, joka tulee pitää laadukkaana myös jatkossa. Se on perusta myös asiakas- ja potilasturvallisuudelle, samoin hoitoalan ammattilaisten työturvallisuudelle.

Nuorten hakeutuminen alalle on vähentynyt samaan aikaan kun eläköityminen lisääntyy. Alan vetovoima on heikentynyt, koska työoloja on jo pitkään kurjistettu säästösyistä. Korona-aika on lisännyt hoitoalan kuormitusta entisestään, ja kansalaisille välttämättömien palvelujen tuottaminen on vaatinut hoitohenkilökunnalta liikaa joustamista. Sote-palvelujen tuotanto nojaa hyvin vahvasti hoitohenkilökunnan ylitöiden varaan. Tämä on suuri ongelma alalla ja verottaa jaksamista ja alan vetovoimaa merkittävästi. Samoin johtamisen ongelmat heikentävät alalla pysymistä.

Työvoimapula koettelee myös varhaiskasvatusta, jossa on suuri pula kasvattajista. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrää on vähennetty suhteessa varhaiskasvatuksen opettajiin eikä tämä voi olla vaikuttamatta halukkuuteen hakeutua alalle. Ongelma on myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

SuPerin useiden jäsenselvitysten mukaan hoitotyö koetaan edelleen merkitykselliseksi ja antoisaksi. Se ei kuitenkaan riitä, vaan työoloihin ja palkkaukseen halutaan selvää muutosta. Työssä halutaan toteuttaa korkeaa ammattietiikkaa ja se tarkoittaa, että koulutettua hoitohenkilökuntaa on palkattava riittävästi ja työaikaa on voitava suunnata varsinaiseen hoitotyöhön. Palkkauksen on oltava selkeästi nykyistä parempi.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Edustajisto on SuPerin päättävin elin liittokokouskauden aikana. Edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Edustajiston kokous pidetään 25.−26. marraskuuta.

Lisätiedot:

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg, 040 705 9115
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPer ajaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallia sote-keskuksiin8.11.2021 06:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer haluaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin (sote-keskus). – Sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työparimalli tulee ottaa käyttöön, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo. – Se on kustannusvaikuttava ja toimiva tiimityömalli, joka vastaa ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen sekä oikea-aikaiseen diagnosointiin ja helpottaa alan työvoimapulaa.

SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia29.10.2021 18:57:35 EEST | Tiedote

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuksen työvoimapula koskee myös lastenhoitajia – lasten oikeudet eivät toteudu29.10.2021 08:49:27 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksen työvoimapula ja kriisi koettelevat myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. – Varhaiskasvatuksessa voidaan todella huonosti, sillä koulutettua henkilökuntaa ei ole riittävästi hyvän varhaiskasvatuksen toteuttamiseen ja lasten turvallisuuden varmistamiseen. SuPerin kyselyn mukaan myös lasten lääkehoidossa on ollut puutteita, sillä sitä toteuttavat paikoin lääkehoitoon kouluttamattomat työntekijät eikä työpaikoilla ole varmistettu riittävästi osaamista. Alalle on vaikea saada ammattilaisia, sillä palkkaus ja työolot eivät ole kohdallaan.

SuPerin kysely: Varhaiskasvatuksen lääkehoidossa on vakavia puutteita – lähihoitajat ja lastenohjaajat huolissaan lasten lääkehoidon turvallisuudesta14.10.2021 08:48:52 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kyselyn mukaan lääkehoito ei toteudu turvallisesti kaikkialla varhaiskasvatuksessa. Lääkehoitoa toteuttavat paikoin siihen kouluttamattomat työntekijät työnantajan vaatimuksesta eikä osaamista ole kaikilta varmistettu. Superilaiset varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ovat erittäin huolissaan tilanteesta ja siitä, etteivät varhaiskasvatuslain vaatimukset toteudu työpaikoilla. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että lähihoitajat ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisista ainoa ammattiryhmä, jolla on oikeus ja osaaminen toteuttaa lääkehoitoa. – On työnantajan vastuulla huolehtia siitä, että kaikilla lääkehoitoa toteuttavilla työntekijöillä on tarvittava osaaminen.

SuPerin hallitus: Koulutetun hoitohenkilöstön saatavuus on turvattava24.9.2021 11:36:22 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus vaatii, että hoitohenkilöstön saatavuus, toimeentulo ja jaksaminen turvataan. Tämä on keskeistä, jotta kansalaiset saavat riittävät peruspalvelut ja sote-uudistus voidaan toteuttaa onnistuneesti. SuPerin hallitus on huolissaan kevään työehtosopimusneuvotteluista, sillä työnantajat eivät näytä ymmärtävän hoitoalan erittäin raskasta tilannetta. Työoloja ja palkkausta on parannettava merkittävästi, jotta hoitoalan tulevaisuus saadaan pelastettua.

SuPerin Paavola: Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä22.9.2021 13:49:36 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola paheksuu useiden työnantajien suunnitelmia heikentää työehtoja poistamalla lisiä, joita on maksettu hoitajille joustamisesta vaikeassa työvoimapulassa ja koronakriisissä. Yleisin maksettu lisä on ollut korotettu hälytysraha. SuPerin kyselyn mukaan noin kaksi kolmasosaa lisiä maksaneista työnantajista on yksipuolisesti poistamassa niitä. – Tämä on todella ristiriitaista toimintaa, Paavola moittii. – Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä.