SuPerin hallitus: Koulutetun hoitohenkilöstön saatavuus on turvattava

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus vaatii, että hoitohenkilöstön saatavuus, toimeentulo ja jaksaminen turvataan. Tämä on keskeistä, jotta kansalaiset saavat riittävät peruspalvelut ja sote-uudistus voidaan toteuttaa onnistuneesti. SuPerin hallitus on huolissaan kevään työehtosopimusneuvotteluista, sillä työnantajat eivät näytä ymmärtävän hoitoalan erittäin raskasta tilannetta. Työoloja ja palkkausta on parannettava merkittävästi, jotta hoitoalan tulevaisuus saadaan pelastettua.

Korona-aika ja kriisiytynyt työvoimapula ovat kuormittaneet hoitohenkilökuntaa, vaikka tilanne on ollut raskas jo pitkään. Sote-sektori ja varhaiskasvatus ovat toimineet jo kauan hoitajien joustamisen ja ylitöiden varassa, eikä tilanne voi jatkua näin. SuPerin hallitus on erittäin huolissaan siitä, ettei hoitotyö saa konkreettista arvostusta.

Palvelujen saatavuuden turvaamisessa ja hoitajapulan ratkaisemisessa yhtenä ongelmana on kuntien sote-palveluiden alibudjetointi. Talousarvioita laadittaessa on huolehdittava siitä, että esimerkiksi vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen tehtäviin varataan riittävät määrärahat. Valtion on tuettava riittävästi sote-palveluiden tuottamista.

Kunnat ovat jo vuosia hakeneet säästöjä ulkoistamalla palveluita. Palveluiden laatu ei kuitenkaan ole ollut odotettua ja esimerkiksi hoivakotien toiminnassa on ollut monin paikoin erittäin suuria ongelmia. Useissa tapauksissa asiakasturvallisuus on vaarantunut liian pienen henkilöstömäärän vuoksi ja henkilökuntaa on kielletty kertomasta epäkohdista. Työsuojeluorganisaatio on ohitettu eikä lakeja ole noudatettu muiltakaan osin.

Yksityisellä sektorilla yritysten voiton maksimointi on heikentänyt merkittävästi hoitajien työoloja. Voitot jaetaan osinkoina, työntekijöiden hyvinvointiin ja joustamisesta palkitsemiseen niistä ei riitä. Paikallisen sopimisen perään on haikailtu työnantajapuolella jo vuosia, mutta nyt kun paikallisilla toimilla voitaisiin palkita työntekijöitä, halukkuutta ei löydy. Paikallista sopimista halutaan vain hyödyttämään työnantajien tarpeita. Yritykset haluavat entistä tiukemmin yksipuolisesti määrätä työsuhteeseen liittyvistä asioista. Työntekijän asema on heikko, kun sopimuskulttuuria murennetaan. Sanelupolitiikalla ja työntekijöiden entistä ahtaammalle ajamisella ei ainakaan helpoteta työvoiman saatavuuteen ja alan pitovoimaan liittyviä haasteita.

Hoitoalan yritystoiminnan tulee olla eettisesti kestävällä pohjalla. Esimerkiksi vanhustenhoidossa ja varhaiskasvatuksessa toimivien yritysten johdon ja omistajien palkitseminen on tehty pääasiassa verorahoilla. Jos yrityksen tulos on tehty voimakkaasti henkilöstöä vähentämällä ja työntekijöiden etuja heikentämällä sekä hoidon tasoa laskemalla, on aiheellista miettiä johdon ja omistajien palkitsemisen perusteita uudelleen.

SuPerin hallitus keskusteli hoitoalan tilanteesta kaksipäiväisessä kokouksessaan 23.-24.syyskuuta.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin kysely: Varhaiskasvatuksen lääkehoidossa on vakavia puutteita – lähihoitajat ja lastenohjaajat huolissaan lasten lääkehoidon turvallisuudesta14.10.2021 08:48:52 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kyselyn mukaan lääkehoito ei toteudu turvallisesti kaikkialla varhaiskasvatuksessa. Lääkehoitoa toteuttavat paikoin siihen kouluttamattomat työntekijät työnantajan vaatimuksesta eikä osaamista ole kaikilta varmistettu. Superilaiset varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ovat erittäin huolissaan tilanteesta ja siitä, etteivät varhaiskasvatuslain vaatimukset toteudu työpaikoilla. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että lähihoitajat ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisista ainoa ammattiryhmä, jolla on oikeus ja osaaminen toteuttaa lääkehoitoa. – On työnantajan vastuulla huolehtia siitä, että kaikilla lääkehoitoa toteuttavilla työntekijöillä on tarvittava osaaminen.

SuPerin Paavola: Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä22.9.2021 13:49:36 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola paheksuu useiden työnantajien suunnitelmia heikentää työehtoja poistamalla lisiä, joita on maksettu hoitajille joustamisesta vaikeassa työvoimapulassa ja koronakriisissä. Yleisin maksettu lisä on ollut korotettu hälytysraha. SuPerin kyselyn mukaan noin kaksi kolmasosaa lisiä maksaneista työnantajista on yksipuolisesti poistamassa niitä. – Tämä on todella ristiriitaista toimintaa, Paavola moittii. – Työnantaja tarvitsee työntekijöitä hoitajapulassa, mutta ei ole valmis maksamaan siitä.

SuPerin Paavola: Kuntien ja tulevien hyvinvointialueiden on varattava riittävät määrärahat sote-palveluihin – alibudjetointi ongelmana21.9.2021 11:11:33 EEST | Tiedote

Kuntien alibudjetointi uhkaa sote-palvelujen saatavuutta, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. - Talousarvioita laadittaessa viranhaltijoiden on huolehdittava siitä, että esimerkiksi vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen tehtäviin varataan riittävät määrärahat. Laki velvoittaa tähän eikä liian pienten määrärahojen varaaminen oikeuta kuntaa kieltäytymään lakisääteisten palvelujen järjestämisestä.

SuPer budjettiriihestä: Vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen laiminlyönnit vaarantavat koko maan talouden ja tulevaisuuden7.9.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan sote-palveluiden ja varhaiskasvatuksen saatavuudesta ja hoitajien jaksamisesta. Hoitajapula uhkaa kansalaisten perusoikeuksien toteutumista ja kuormittaa henkilöstöä. Alan vetovoimaa tulee merkittävästi kohentaa parantamalla palkkausta ja työoloja. SuPerin mukaan vaihtoehtoja ei ole, ja valtion on osallistuttava kustannuksiin. – Emme voi ajatella, että Suomella ei ole varaa hoitaa kansalaisiaan jatkossa. Rahaa on suunnattava sote-sektorille eikä sosiaalihuolto, esimerkiksi vanhustenhoito, saa jäädä vähemmälle huomiolle, Paavola vaatii.

THL:n selvitys: Lähi- ja perushoitajien määrä vähentynyt vanhuspalveluissa – Alan veto- ja pitovoima on korjattava6.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Lähi- ja perushoitajien määrä ei ole ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa vanhuspalveluissa noussut, vaikka vanhuspalvelulain myötä henkilöstömitoituksen tulee nousta portaittain ja lisähoitajien palkkaamiseen on annettu tarvittava rahoitus. Tämä selviää THL:n 6.9. julkaisemasta seurannasta. – SuPer on vuosikausia tuonut esiin vanhuspalveluiden laatuongelmia. Ratkaisutkin ovat olemassa, joilla alan veto- ja pitovoima korjataan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPer lakiehdotuksesta: Kotihoidon laajentaminen yöaikaan ei ole mahdollista nykyisellä henkilöstömäärällä2.9.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Ehdotetut lakimuutokset eivät tule korjaamaan vanhusten kotihoidon ongelmia, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Päinvastoin, ne tulevat lisäämään työvoimapulaa. Kotihoitoa ehdotetaan järjestettäväksi vuorokaudenajasta riippumatta, jolloin hoitajien työ muuttuisi kolmivuorotyöksi. – Nykyinen henkilöstömäärä ei riitä vaadittuun hoidon tasoon tälläkään hetkellä. Kotihoidon houkuttelevuutta tulee lisätä ja saada palkkaus ja työolot kuntoon, vasta sen jälkeen voidaan edes harkita esitettyä muutosta.