SuPerin ja Tehyn tavoitteena sekä palkankorotukset että tasa-arvo-ohjelma

Helsingin Sanomissa 14.1. julkaistu juttu Tehyn ja SuPerin neuvottelutavoitteista voi antaa lukijalle väärän mielikuvan.

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno ja puheenjohtaja Silja Paavola Kuntatalolla 14. tammikuuta 2020.

Hoitajajärjestöjen yhteisinä tavoitteina eilen käynnistyneissä kuntaneuvotteluissa ovat vähintään vientialojen tasoiset palkankorotukset ja niiden lisäksi palkkatasa-arvoa edistävä ohjelma. Ohjelman avulla kurotaan umpeen naisvaltaisen sote-alan palkkamonttu siten, että kymmenen vuoden ajan sote-alalle maksetaan 1,8 prosenttiyksikköä suuremmat palkankorotukset kuin miesvaltaisille aloille. Molempia tavoitteita ajetaan samanarvoisina ja samalla painoarvolla neuvottelupöydässä.

Tehyn ja Superin tasa-arvo-ohjelma edistää Suomen hallituksen hallitusohjelman tavoitteita ja sen toteuttamiseen tarvitaan myös valtiovallan sitoutumista.

Näiden lisäksi SuPerin ja Tehyn kärkitavoitteina ovat kiky-tuntien poistaminen tai kompensointi sekä sote-sopimus.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.