SuPerin ja Tehyn tavoitteena sekä palkankorotukset että tasa-arvo-ohjelma

Helsingin Sanomissa 14.1. julkaistu juttu Tehyn ja SuPerin neuvottelutavoitteista voi antaa lukijalle väärän mielikuvan.

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno ja puheenjohtaja Silja Paavola Kuntatalolla 14. tammikuuta 2020.

Hoitajajärjestöjen yhteisinä tavoitteina eilen käynnistyneissä kuntaneuvotteluissa ovat vähintään vientialojen tasoiset palkankorotukset ja niiden lisäksi palkkatasa-arvoa edistävä ohjelma. Ohjelman avulla kurotaan umpeen naisvaltaisen sote-alan palkkamonttu siten, että kymmenen vuoden ajan sote-alalle maksetaan 1,8 prosenttiyksikköä suuremmat palkankorotukset kuin miesvaltaisille aloille. Molempia tavoitteita ajetaan samanarvoisina ja samalla painoarvolla neuvottelupöydässä.

Tehyn ja Superin tasa-arvo-ohjelma edistää Suomen hallituksen hallitusohjelman tavoitteita ja sen toteuttamiseen tarvitaan myös valtiovallan sitoutumista.

Näiden lisäksi SuPerin ja Tehyn kärkitavoitteina ovat kiky-tuntien poistaminen tai kompensointi sekä sote-sopimus.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.