SuPerin kunniapuheenjohtajaksi Juhani Palomäki

Tiedote julkaisuvapaa 28.11. klo 19.00. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kunniapuheenjohtajaksi on kutsuttu Juhani Palomäki. Hän toimi liiton puheenjohtajana vuosina 2000-2012. Puheenjohtajakautenaan Palomäki oli vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hänen aikanaan SuPer sai omat pääluottamusmiehet kunta-alalle ja liiton jäsenmäärä kasvoi voimakkaasti. Palomäki on kotoisin Seinäjoelta.

Juhani Palomäki

Tasavallan presidentti myönsi Juhani Palomäelle järjestöneuvoksen arvonimen 8.5.2015 hänen ansioidensa perusteella. Palomäki on ansioitunut paikallisella tasolla kuntapäättäjänä ja ammatillisen koulutuksen kehittäjänä sekä hoitoalan ammattilaisten edunvalvojana. Lisäksi hänellä on ollut lukuisia luottamustehtäviä Seinäjoella ja valtakunnan tasolla.

Palomäki oli liiton edustajistossa 35 vuotta, joista edustajiston puheenjohtajana 16 vuotta. Edustajiston puheenjohtajana toimiessaan hän oli voimakkaasti vaikuttamassa muun muassa lähihoitajakoulutuksen aloittamiseen ja kehittämiseen. Liiton puheenjohtajana hän toimi 12 vuotta.

Juhani Palomäki on koulutukseltaan perushoitaja. Tässä työssään hän on toiminut pääasiassa Seinäjoen keskussairaalassa potilastyössä.

SuPerin liittohallitus ja edustajisto päättivät kutsua Juhani Palomäen liiton kunniapuheenjohtajaksi. Kunniapuheenjohtajaksi voidaan kutsua henkilö, joka on huomattavassa määrin edistänyt liiton toimintaa. Kunniapuheenjohtajana voi toimia yksi henkilö kerrallaan. Edellisenä kunniapuheenjohtajana oli apuhoitaja Salme Pihl.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin toiminnanjohtaja Arja Niittynen, 040 504 1873

Juhani Palomäki

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.