SuPerin kunniapuheenjohtajaksi Juhani Palomäki

Tiedote julkaisuvapaa 28.11. klo 19.00. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kunniapuheenjohtajaksi on kutsuttu Juhani Palomäki. Hän toimi liiton puheenjohtajana vuosina 2000-2012. Puheenjohtajakautenaan Palomäki oli vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hänen aikanaan SuPer sai omat pääluottamusmiehet kunta-alalle ja liiton jäsenmäärä kasvoi voimakkaasti. Palomäki on kotoisin Seinäjoelta.

Juhani Palomäki

Tasavallan presidentti myönsi Juhani Palomäelle järjestöneuvoksen arvonimen 8.5.2015 hänen ansioidensa perusteella. Palomäki on ansioitunut paikallisella tasolla kuntapäättäjänä ja ammatillisen koulutuksen kehittäjänä sekä hoitoalan ammattilaisten edunvalvojana. Lisäksi hänellä on ollut lukuisia luottamustehtäviä Seinäjoella ja valtakunnan tasolla.

Palomäki oli liiton edustajistossa 35 vuotta, joista edustajiston puheenjohtajana 16 vuotta. Edustajiston puheenjohtajana toimiessaan hän oli voimakkaasti vaikuttamassa muun muassa lähihoitajakoulutuksen aloittamiseen ja kehittämiseen. Liiton puheenjohtajana hän toimi 12 vuotta.

Juhani Palomäki on koulutukseltaan perushoitaja. Tässä työssään hän on toiminut pääasiassa Seinäjoen keskussairaalassa potilastyössä.

SuPerin liittohallitus ja edustajisto päättivät kutsua Juhani Palomäen liiton kunniapuheenjohtajaksi. Kunniapuheenjohtajaksi voidaan kutsua henkilö, joka on huomattavassa määrin edistänyt liiton toimintaa. Kunniapuheenjohtajana voi toimia yksi henkilö kerrallaan. Edellisenä kunniapuheenjohtajana oli apuhoitaja Salme Pihl.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin toiminnanjohtaja Arja Niittynen, 040 504 1873

Juhani Palomäki

SuPerin edustajisto: Palkalla pitää pärjätä28.11.2019 09:47:59 EETTiedote

Hoitajien jaksaminen ja alan vetovoima huolestuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajistoa. Kulunut vuosi on näyttänyt vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen kaoottisen tilanteen. Liitto valmistautuu kevään työehtosopimusneuvotteluihin – liittokierrokseen, jossa neuvotellaan palkan lisäksi muista työsuhteen ehdoista. SuPerin edustajiston mukaan hoitoalan palkat tulee nostaa oikeudenmukaiselle tasolle. Palkan pitää vastata työn vaativuutta, vastuuta ja kuormittavuutta.

SuPerin Paavola: Lakiuudistus on välttämätön askel kohti hyvää vanhustenhoitoa14.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä lakiuudistusta, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Vanhukset ja heidän hoitajansa tarvitsevat uudistuksen, jotta epäkohtien korjaaminen pääsee viimeinkin alkuun, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Olemme odottaneet tätä todella kauan ja pelänneet sitä, miten pahaksi tilanteen annetaan ajautua.

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.