SuPerin kuntavaaliteemat: Hoitohenkilöstön vahva osaaminen on toimivien sote- ja varhaiskasvatuspalvelujen perusta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen merkityksestä. Hyvällä ammattitaidolla on suuri vaikutus hoidon saatavuuteen ja laatuun, asiakas- ja työturvallisuuteen sekä alan houkuttelevuuteen. – Koulutuksen laadusta ei tule säästää missään tilanteessa, Paavola vaatii. – Jos yritämme Suomessa mennä siitä mistä aita on matalin pikakouluttamalla uusia osaajia, olemme pian tilanteessa, jossa kustannukset nousevat pitkällä aikavälillä ja menetämme suuren joukon koulutettuja ammattilaisia muille aloille.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

Sote- sekä kasvatusalan palveluiden tuottamiseen tarvitaan riittävä määrä koulutettuja alan ammattilaisia. Se on edellytys, jotta voidaan tuottaa kuntalaisille laadukkaat palvelut turvallisesti ja työntekijöiden työhyvinvointia ja työkykyä tukien. – Tarvitaan siis hyvän koulutuksen omaavia hoitoalan ammattilaisia ja vielä riittävä määrä heitä, jotta kuntalaiset saavat tarpeenmukaiset ja heille kuuluvat palvelut, Paavola painottaa. – Lähihoitajakoulutus tulee säilyttää laadukkaana ja lähiopetuksen määrää ei saa lyhentää.

– Kouluttamattomien tai puutteellisen koulutuksen omaavien työntekijöiden käyttö kuormittaa muuta henkilökuntaa, puheenjohtaja Paavola kertoo. – Tästä saan viestiä lähes päivittäin jäsenistöltämme, ja ongelma on mittava niin vanhustenhoidossa kuin varhaiskasvatuksessakin sekä myös muilla sektoreilla. Henkilöstöpula on suuri ja alan vetovoiman parantamiseen tulee tarttua tosissaan.

Alalle soveltumattomat tulee karsia jo opintojen hakuvaiheessa

Lähihoitajakoulutukseen hakeutuvien määrässä on ollut laskua viime aikoina. Työelämän epäkohtien korjaamisen lisäksi on tärkeää pitää koulutuksen laatu hyvänä ja kaikki opiskelijat alalle soveltuvina. SuPer on vaatinut valtakunnallisia, pakollisia ja karsivia soveltuvuuskokeita. Jo nyt on mahdollista todeta opiskelija alalle soveltumattomaksi opintojen aikana, mutta se ei ole hyvä toimintamalli opiskelijan eikä oppilaitoksen näkökulmasta. Työllistämistavoitteet eivät saa johtaa siihen, että hoitoalalle ”pakkokoulutetaan” alalle soveltumattomia. Soveltuvuuskokeet tuovat kustannuksia oppilaitoksille, ja SuPerin mukaan valtion tulee korvata ne täysimääräisesti.

Hoitoalan palkkausta on parannettava

Kunta turvaa parhaiten osaavan työvoiman saamisen ja pysyvyyden, kun se huolehtii työntekijöidensä palkkauksesta ja muista työsuhteen ehdoista sekä työhyvinvoinnista ja viihtyvyydestä. – Tässä ei ole kiertotietä olemassa, vaan näihin epäkohtiin on puututtava ja niiden korjaamiseen on suunnattava rahaa, Paavola vaatii.

– Asenteiden on muututtava niin, että naisvaltaisen hoitoalan merkitys koko yhteiskunnalle ja esimerkiksi vientialojen toimintaedellytyksille on tunnustettava ja sen on näyttävä palkassa. Meillä luotetaan liikaa siihen, että aina löytyy ihmisiä hoitoalan tehtäviin.

Lue lisää SuPerin kuntavaalitavoitteista www.superliitto.fi.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen15.6.2021 12:51:31 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. – Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.

Tehy ja SuPer: Suomen suurin alakohtainen työ- ja virkaehtosopimus syntyi2.6.2021 07:59:12 EEST | Tiedote

Viime kevään työmarkkinakierroksella kuntasektorilla sovittiin kokonaan uudesta sopimusalasta eli sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimuksesta (SOTE-sopimus) ja sen voimaantulosta alkaen 1.9.2021. Samalla sovittiin varhaiskasvatuksen opettajien siirtymisestä opetushenkilöstön sopimukseen (OVTES). Uudistukset aiheuttivat muutostarpeita myös yleiseen kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen (KVTES).

SuPerin kuntavaaliteemat: Vanhustenhoito on kriittinen sektori, jonka merkitys on tunnustettava24.5.2021 05:38:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa vanhustenhoidon kriittisestä roolista. – Helposti unohdetaan, kuinka merkittävää työtä vanhustenhoidossa tehdään koko ajan. Koronakriisin aikana vanhustenhoito on ollut keskeisessä roolissa tartuntojen leviämisen ehkäisemisessä eli koko pandemian hoitamisessa. Kaikki vanhustenhoidon asiakkaat kuuluvat riskiryhmiin ja sairastuneet hoidetaan hoivakodeissa eikä heitä siirretä erikoissairaanhoitoon. Asukkaiden ja työntekijöiden suojaaminen tartunnoilta on vaatinut jatkuvaa riskinarviointia ja asioiden organisointia uudella tavalla, Paavola kertoo.