SuPerin Paavola empatiatutkimuksesta: Sijaispulaa ei saa kaataa hoitajien niskaan – työnantajan varmistettava riittävät resurssit myös kesän ajalle

Kesän ajaksi ei ole hoidettu riittävää resurssia hoitoalan työpaikoille. Sijaispula ja hoitajien lomien peruminen näkyvät SuPerin jäsenilleen teettämässä tutkimuksessa. 60 % vastaajista pitää kesän työjärjestelyjä epäonnistuneina.

Kesän tilanne, esimerkiksi pätevien kesäsijaisten saaminen työpaikoille ja lomien myöntäminen herättää vastaajissa negatiivisia tunteita. Eniten (64 %) negatiivisia tunteita oli vanhustyössä ja muissa sosiaalipalveluissa työskentelevillä vastaajilla. Yleisimmät negatiiviset tunteet ovat pettymys, pelko ja suuttumus. Tiedot selviävät SuPerin ja NayaDaya Oy:n kesäkuun alussa SuPerin jäsenille tekemästä empatiatutkimuksesta.

Tutkimuksen vastauksissa käy ilmi, että sijaisia ei ole palkattu riittävästi tai sijaisilla ei ole riittävää pätevyyttä. Sijaisten lääkelupien puuttuminen toistuu huolenaiheena vastaajien kommenteissa.

” Sijaisiksi otettu kouluttamattomia ja lääkeluvattomia. Tämä lisää vakituisten työtaakkaa kohtuuttomasti. Työnantaja ei ymmärrä tilannetta.”

– Vakituisten työntekijöiden työkuorma kasvaa kohtuuttomaksi, jos he joutuvat paikkaamaan sijaisten puutteellista osaamista ja tai pelkäämään asiakasturvallisuuden toteutumisen puolesta, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Vastauksissa näkyy vahvasti, että työntekijöiltä vaaditaan ylitöiden tekemistä, jotta normaali hoito saadaan kesän aikana toteutettua. Lisäksi vuosilomia ei kaikkialla anneta, niiden ajankohtaa siirrellään tai ne annetaan pätkissä. Lomista saatetaan ilmoittaa vasta kaksi viikkoa ennen lomaa.

–  On kestämätöntä, jos sosiaali- ja terveyspalveluiden toiminta on henkilöstön ylitöiden varassa ja ylityöhön painostetaan. On hävytöntä, että työnantaja pyrkii käyttämään työntekijöiden ammattimoraalia ja tunnollisuutta näin hyväkseen, Paavola sanoo.

Tilanne ei tule työnantajille yllätyksenä. SuPer on jo pitkään tuonut ongelmia esiin ja vaatinut riittävää työvoimaa - myös kesän ajalle. Sijaistarve on hyvin ennakoitavissa lomakaudella. Myös kesällä hoitohenkilöstölle saattaa tulla sairauspoissaoloja ja näihin on varauduttava.

–  Alan ongelmia ratkaistaan laittamalla työkuorma, työolot ja palkkaus kuntoon. Lisäksi poliitikkojen tulee osoittaa sote-sektorille korvamerkitysti rahaa, Paavola vaatii.

Tunnedata kerättiin sähköisenä kyselynä kesäkuu alussa. Kyselyyn vastasi 2 157 SuPerin jäsentä.  Tutkimuksessa selvitettiin tunteita ja tunteiden vaikutuksia suhteessa alalla työskentelyyn, työoloihin koronaviruspandemian keskellä sekä kesän tilanteeseen työpaikalla. Data analysoitiin NayaDaya Oy:n kehittämällä empatia-analytiikalla.

Tutustu empatiatutkimukseen SuPerin verkkosivuilla: https://www.superliitto.fi/viestinta/tiedotteet-ja-kannanotot/superin-paavola-empatiatutkimuksesta-sijaispulaa-ei-saa-kaataa-hoitajien-niskaan-tyonantajan-varmistettava-riittavat-resurssit/

Lisätiedot:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Henkilöstön edustajat otettava tiiviisti mukaan sote-uudistuksen toteuttamiseen24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että sote-uudistus on hyväksytty. Palvelujen painopistettä tulee siirtää terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille, on hoitoalan työvoiman saatavuutta parannettava. – Henkilöstön edustajat on otettava tiiviisti mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, jotta uudistus saadaan toteutettua onnistuneesti, Paavola sanoo.

SuPerin Paavola vanhuspalvelujen uudistuksesta: Kotihoitoon on saatava velvoittavampi henkilöstömitoitus16.6.2021 14:14:47 EEST | Tiedote

Kotihoidon henkilöstömitoituslainsäädännöstä on saatava yhtä velvoittava kuin ympärivuorokautisessa hoidossa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii. – Esitys kotihoidon kehittämiseksi on hyvä alku, mutta henkilöstömitoitus tulee määritellä velvoittavammaksi. Esityksessä korostetaan, että kotihoidon henkilöstövajaukseen on reagoitava välittömästi ja välittömään asiakastyöhön on keskitettävä mahdollisimman paljon työaikaa. Henkilöstömäärän on oltava jatkossa palvelusuunnitelman mukainen. – Esitys on oikeansuuntainen, mutta se vaatii tiukennuksia, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen15.6.2021 12:51:31 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. – Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.