SuPerin Paavola: Henkilöstön edustajat otettava tiiviisti mukaan sote-uudistuksen toteuttamiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että sote-uudistus on hyväksytty. Palvelujen painopistettä tulee siirtää terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille, on hoitoalan työvoiman saatavuutta parannettava. – Henkilöstön edustajat on otettava tiiviisti mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, jotta uudistus saadaan toteutettua onnistuneesti, Paavola sanoo.

Silja Paavola (kuvaaja: Kari Hulkko)

Sote-alan henkilöstön osaaminen, hyvinvointi ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. Palvelujen turvaaminen kaikilla hyvinvointialueilla edellyttää selvästi nykyistä enemmän koulutettuja lähihoitajia, ja alan vetovoimaa tulee merkittävästi parantaa. Ratkaisuna on vähentää työkuormaa ja parantaa palkkausta sekä työoloja. Uusi SOTE-sopimus tarjoaa mahdollisuuden korjata sote-sektorin alakohtaisia ongelmia ja parantaa merkittävästi alan vetovoimaa ja henkilöstön saatavuutta, Paavola kertoo.

Jotta kustannuksia saadaan pidettyä kurissa, tulee huomiota siirtää nykyistä enemmän varhaiseen puuttumiseen varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja sote-palveluissa. Säästöt tulevat pidemmällä aikavälillä ja esimerkiksi vähentämällä kalliita korjaavia kustannuksia erikoissairaanhoidossa. Hyödyt kansalaisille ovat sitäkin suuremmat sairauksien ja syrjäytymisen ehkäisemisen vuoksi.

Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamisen hyödyntämistä. SuPer on esittänyt lähihoitajien osaamisen laaja-alaisempaa käyttöä ja vastuullisempia tehtäviä. Lähihoitajakoulutus antaa vahvan osaamisen työskennellä laajasti sote- ja varhaiskasvatuksen sektoreilla. Esimerkiksi korona-aikana lähihoitajia siirrettiin tilapäisesti varhaiskasvatuksesta vanhustenhoitoon, kun siihen oli tarve.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Silja Paavola (kuvaaja: Kari Hulkko)

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola vanhuspalvelujen uudistuksesta: Kotihoitoon on saatava velvoittavampi henkilöstömitoitus16.6.2021 14:14:47 EEST | Tiedote

Kotihoidon henkilöstömitoituslainsäädännöstä on saatava yhtä velvoittava kuin ympärivuorokautisessa hoidossa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii. – Esitys kotihoidon kehittämiseksi on hyvä alku, mutta henkilöstömitoitus tulee määritellä velvoittavammaksi. Esityksessä korostetaan, että kotihoidon henkilöstövajaukseen on reagoitava välittömästi ja välittömään asiakastyöhön on keskitettävä mahdollisimman paljon työaikaa. Henkilöstömäärän on oltava jatkossa palvelusuunnitelman mukainen. – Esitys on oikeansuuntainen, mutta se vaatii tiukennuksia, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen15.6.2021 12:51:31 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa. – Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoitotyön laatua ja houkuttelevuutta on lisättävä organisoimalla työ uudestaan10.6.2021 05:45:00 EEST | Tiedote

Kotihoidon ongelmat ovat mittavat ja moninaiset, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Pahimmillaan säästötoimet ovat tehneet kotihoidosta asiakkaille heikkolaatuista ja työntekijöille sietämättömän kuormittavaa. Työntekijät eivät halua tehdä työtään epäeettisesti vaan lähtevät muualle. Suurin ongelma on riittämätön koulutetun hoitohenkilöstön määrä ja siten työntekijöiden terveyttä uhkaava työmäärä. – Jotta kotihoidon palveluja voidaan jatkossa tarjota, on koulutettua hoitohenkilökuntaa palkattava riittävästi. Työntekijöiden työoloja on parannettava myös organisoimalla työ uudelleen, Paavola vaatii.

SuPerin kuntavaaliteesit: Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula vaatii kestäviä ratkaisuja9.6.2021 11:04:40 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii pikaisia toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan korjaamiseksi. Sijaispula koettelee useita kuntia, ja tilanne on hankalin pääkaupunkiseudulla. – Työoloja on parannettava oleellisesti ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien arvostusta on nostettava, Paavola kertoo. – Jatkossakin varhaiskasvatus tulee säilymään kuntien vastuulla ja sen kehittämiseen tulee suunnata riittävästi rahaa.