SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

SuPer on kertonut hoitajien kuormituksesta ja toimeentulo-ongelmista jo vuosia. Liittoon tulevien viestien määrä alanvaihtohalukkuudesta on kasvanut viime vuosina ja osa hoitajista on jo toteuttanut aikeensa. Ajatukset alan vaihtamisesta näkyvät myös SuPerin selvityksissä. Liiton tavoitteena on korjata alan epäkohtia ja nostaa sen houkuttelevuutta, joka perustuu jäsenten työhyvinvointiin ja palkkaukseen. – Työntekijöiden viestit on otettava tosissaan, puheenjohtaja Paavola sanoo.

THL:n tilastojen mukaan hoitajia on kymmeniä tuhansia sote-alan ulkopuolella. Näistä merkittävä osa on lähi- ja perushoitajia. Viime vuoden alusta alkoi SuPerin jäseniltä tulla liittoon entistä enemmän viestejä alan vaihdosta vanhustenhoidon kriisin vuoksi. Tilanne on entisestään kriisiytynyt.

Kunta10-tutkimuksen mukaan eettinen kuormitus vanhustenhoidossa on noin kaksi kertaa yleisempää kuin kunta-alalla keskimäärin. Eettinen kuormitus ei kunta-alalla rajoitu vain vanhustenhuollon työntekijöihin. Muilla aloilla työskentelevistä perus- ja lähihoitajista jopa useampi kokee joutuvansa viikoittain toimimaan omien arvojensa tai sääntöjen ja normien vastaisesti kuin vanhustenhuollon työntekijöistä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

SuPerin Paavola on tyytyväinen, että sitovaan hoitajamitoitukseen löytyi rahoitus5.2.2020 09:44:23 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että sitovaan 0,7:n hoitajamitoitukseen on löytynyt sopu ja rahoitus. – Tämä on työvoitto hallitukselle ja meille kaikille vanhustyön parissa työtä tekeville, puheenjohtaja Paavola iloitsee. Hän kiittää kansanedustaja Annika Saarikkoa, joka käynnisti asian ministerikaudellaan ja erityisesti ministeri Krista Kiurua, joka ei luovuttanut asiassa monien vaikeuksin keskellä. – Asialla on suuri merkitys vanhuksille ja heidän hoitajilleen: hoidon laadulle, työhyvinvoinnille sekä alan vetovoimalle, Paavola muistuttaa. SuPer on vaatinut sitovaa hoitajamitoitusta jo vuosia ja ajanut asiaa erittäin voimakkaasti.

SuPer, Tehy ja ERTO: Hoivakriisi ei ole poistunut – Yksityiselle sote-sektorille saatava palkankorotukset ja merkittäviä parannuksia työhyvinvointiin30.1.2020 09:00:00 EETTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO vaativat työehtosopimusneuvotteluissa yksityisille sosiaali- ja terveyspalvelualoille vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta. Lisäksi liitot edellyttävät, että työnantajat ryhtyvät tosissaan kehittämään työoloja. Muita tärkeitä tavoitteita ovat tasa-arvo-ohjelma ja kiky-tuntien poisto.

SuPer: Yksityinen hoiva-ala tarvitsee palkankorotukset29.1.2020 07:00:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa yksityisen hoiva-alan haastavasta tilanteesta. Palkat ovat jopa kunta-alaa heikommat. Päätavoitteina kevään neuvotteluissa ovat palkankorotukset, tasa-arvo-ohjelma ja kiky-tuntien poisto. Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut käynnistyvät tänään 29. tammikuuta. Esimerkiksi vanhustenhoidon ja varhaiskasvatuksen yritykset kuuluvat tämän sopimusalan piiriin.

SPEKin tutkimus: Lähihoitajat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta28.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Lähi- ja perushoitajista yli 40 prosenttia on huolissaan asiakkaittensa turvallisuudesta viikoittain, päivittäin tai jopa jatkuvasti. Suurimmat huolenaiheet ovat asiakkaan kaatumiset, tapaturmat, liikkumis- ja toimintakyky. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Tutkimuksen on tehnyt Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) yhteistyössä SuPerin kanssa.

Muistusukutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta27.1.2020 06:12:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!