SuPerin Paavola: Kuntien säästötoimissa on suuri ristiriita

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ihmettelee kuntien ristiriitaista toimintaa. Kunnat lomauttavat tai irtisanovat hoitajia ja samaan aikaan pohtivat, mistä hoitajia saadaan riittävästi. – Näillä säästötoimilla syödään nykyisten hoitajien jaksamista ja tulevaisuuden osaajien halukkuutta hakeutua alalle, Paavola huomauttaa.

SuPerin työmarkkinapäiville kokoontuu 7.8. marraskuuta lähes 400 superilaista pääluottamusmiestä ja luottamusmiestä.

Työmarkkinajohtaja Markku Jalonen Kuntatyönantajista muistutti seminaarissa kuntien heikosta rahatilanteesta. Ainakin yli 60 kuntaa tai kuntayhtymää on käynyt tai käy parhaillaan yt-neuvotteluja. Jalonen perää rahaa valtiolta, jos kuntien velvoitteita lisätään entisestään. Ne on korvattava kunnille täysimääräisinä, hän muistuttaa.

Kiky-menetyksiä ei ole korvattu kunnille kuten luvattiin. Kiky-menetysten ja lomautusten sekä irtisanomisten vuoksi kuntien palkkasumma on pienentynyt ja tämä omalta osaltaan vähentää myös kuntien valtionosuuksia jatkossa, SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo kertoo. Kunnat ovat jo muutaman vuoden alibudjetoineet sotea.

Puheenjohtaja Paavolan mukaan säästötoimien viesti hoitajille on hämmentävä. Työtä on ja työntekijöitä tarvitaan, mutta rahaa palkanmaksuun ei ole riittävästi. Tällä periaatteella työssäkäyvät hoitajat uupuvat kohtuuttoman työmäärän alle, Paavola kertoo. Yhä pienemmällä henkilöstömäärällä pitäisi pärjätä, vaikka on lukuisia kertoja osoitettu, että työntekijöitä on jo nyt liian vähän. Tilanne on kestämätön.

Ministeri Krista Kiuru muistutti puheessaan, että riittävät sote-palvelut on turvattu perustuslaissa, eivätkä kunnat voi sulkea rahahanojaan. Myös ministeri Kiuru ihmetteli tilannetta, jossa samaan aikaan vaaditaan säästämistä ja toisaalta kysytään, mistä saadaan riittävästi hoitajia.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että hoitajat pysyvät paremmin alalla, kun työolot ja palkkaus ovat kunnossa. Lupausten pitäminen ja parannukset nykytilanteeseen luovat uskoa, että ala kehittyy ja siellä työskentely ei vaaranna terveyttä.

Sote-uudistuksesta ministeri Kiuru totesi muun muassa, että pidetään kiinni siitä, että sotepalvelujen tuottaminen ja järjestäminen kulkevat samaa latua. On myös panostettava enemmän perustason palveluihin.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.