SuPerin Paavola: Lakiuudistus on välttämätön askel kohti hyvää vanhustenhoitoa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä lakiuudistusta, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Vanhukset ja heidän hoitajansa tarvitsevat uudistuksen, jotta epäkohtien korjaaminen pääsee viimeinkin alkuun, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Olemme odottaneet tätä todella kauan ja pelänneet sitä, miten pahaksi tilanteen annetaan ajautua.

Kevään hoivakriisi nosti esiin mediassa hoivakotien ongelmia, joiden perimmäinen syy on liian pieni koulutetun hoitohenkilöstön määrä. Tämä epäkohta tuo puutteita muun muassa lääketurvallisuuteen ja yleensä asiakas-/potilasturvallisuuteen, ulkoilutukseen, peseytymisiin, rauhalliseen ja turvalliseen ruokailuun, inhimilliseen saattohoitoon ja kuntouttavaan hoitoon.

Viime päivinä on tullut edelleen huonoja uutisia vanhustenhoidosta. Hoivakodit eivät ole noudattaneet valvontaviranomaisten tekemiä määräyksiä. Kunnat eivät ole pystyneet lopettamaan palvelujen ostamista huonolaatuisista hoitokodeista, koska niillä ei ole mitään paikkaa, johon vanhukset siirretään. – Mitä pitää vielä tapahtua, että epäkohtiin puututaan kunnolla? Paavola kysyy.

Valviran ylijohtaja Markus Henriksson kertoo, että valvontailmoituksia tehdään Suomessa enemmän kuin koskaan ennen. Valvontaviranomaisia on meillä selvästi vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Lakiuudistuksen myötä arkitodellisuus muuttuu näissä laitoksissa. On oltava rohkeutta tehdä sellaisia päätöksiä, jotka pakottavat hoivabisneksen muuttamaan suuntaa.

Jotta vanhuspalvelulaki toteutuu asianmukaisesti, on valvonnan toimittava, Paavola muistuttaa. – Kunnan viranhaltijoiden tehtävä on pitää huolta lain toteutumisesta. Heidän lisäkseen valvontaviranomaisten, omaisten, työntekijöiden ja kansalaisten on oltava hereillä. Kun huomataan, ettei hoito ole asianmukaista, on siihen puututtava matalalla kynnyksellä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Liite: SuPerin lausunto lakiesityksestä

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.