SuPerin Paavola: THL:n uusittu rokotusjärjestys unohtaa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola arvostelee THL:n tarkennettua rokotusjärjestystä, jossa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rokotuksia ei kiirehditä. Sote-alan henkilöstö rokotetaan pääosin ikäperusteisesti samaan aikaan kuin muu väestö. – Tällä ratkaisulla vaarannetaan sote- ja kasvatusalan henkilöstön terveys ja jaksaminen ja pitkitetään pandemiasta selviytymistä, Paavola varoittaa. – Rokotusten viivästyminen vaarantaa tarpeenmukaisen hoidon ja hoivan saatavuuden muuten kuin kiireellisen hoidon osalta. Emme saa rakentaa sellaista hoito- ja hoivavelkaa, jota ei koskaan pystytä kuromaan umpeen.

Silja Paavola (kuvaaja: Kari Hulkko)

Terveydenhuollon henkilöstöstä suuri osa on edelleen rokottamatta. Kotihoidossa rokotuksia ei ole monin paikoin aloitettukaan ja tilanne on samanlainen varhaiskasvatuksessa. Vanhustenhoidossa, vammaispalveluissa, päihde- ja mielenterveystyössä ja koko sote-sektorilla sekä varhaiskasvatuksessa tehdään työtä lähellä asiakasta ja tartuntavaara on suuri. Henkilöstön työturvallisuudesta on huolehdittava ja henkilöstö on pidettävä terveenä, jotta kaikille voidaan turvata tarpeenmukainen hoito ja hoiva. Myös työntekijöiden työssäjaksamisesta on huolehdittava ja lomat on pystyttävä pitämään suunnitellusti. Rokotusten viivästyminen tuo paineita sijaisten saamiselle.

THL:n ohjeistuksen mukaan rokotusjärjestyksen kohtaan 1 eli ns. ykkösryhmään kuuluvat koronapotilaita hoitava terveydenhuollon henkilöstö, ympärivuorokautisen hoivan henkilöstö ja asukkaat, muuta kiireellistä hoitoa antava sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö sekä vaalitoimikunnat ja kotiäänestyksestä huolehtivat vaalitoimitsijat.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö, joka ei kuulu ryhmiin 1.1-1.5, rokotetaan ikäperusteisesti muun väestön kanssa.

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Silja Paavola (kuvaaja: Kari Hulkko)

SuPerin edustajisto: Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa viivästyttää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia22.4.2021 11:14:23 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto kiirehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten rokotuksia. Yhteiskunnan toiminnan kannalta on kriittistä, että näiden sektoreiden ammattilaiset pysyvät terveinä. – Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa myöhentää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia, vaan heidät on rokotettava pikaisesti, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö rokotettava pikaisesti19.4.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin on tullut useita yhteydenottoja huolestuneilta jäseniltä kotihoidosta ja varhaiskasvatuksesta. Huoli koskee koronarokotteen rokotusjärjestystä. Puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava ensi tilassa, kuten myös koko sote-henkilöstö. Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ei ole tällä hetkellä rokotusjärjestyksen kärjessä. Myöskään muualla sote-sektorilla työskentelevät hoitajat eivät kaikki ole vielä saaneet rokotetta.

SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi14.4.2021 13:33:20 EEST | Tiedote

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.