SuPerin Paavola: Valtion on tuettava myös lähihoitajien osaamisen varmistamista ja korvattava työelämässä oppimisen kustannukset työpaikoille

Hallituksen esityksen mukaan valtio korvaisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvän harjoittelun kustannuksia työpaikoille, mutta ei toisen asteen tutkintoa suorittavien kuten esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoiden. – Tämä pahentaa entisestään eriarvoisuutta korkeakouluopiskelijoiden ja toisen asteen opiskelijoiden välillä, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Jos ammattikorkeakoulut saavat jatkossa rahoituksen ohjauspalkkioihin valtiolta, tulee myös lähihoitajaopiskelijoita ohjaavien yksiköiden ohjauspalkkio palauttaa. – Valtion tulee yhtä lailla tukea lähihoitajien osaamisen varmistamista, puheenjohtaja Paavola vaatii. – Tämä lisää asiakas- ja potilasturvallisuutta, hoidon tasoa ja alan vetovoimaa. Tavoitteena tulee olla, että myös toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opiskelijat valmistuvat aikataulussa ja saavat mahdollisimman hyvät ammatilliset valmiudet.

Ohjauspalkkion palauttaminen sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa opiskelevien työpaikoille lisää työpaikkaohjaajien motivaatiota antaa laadukasta ohjausta. Laadukas ohjaus ja osaamisen varmistaminen saavat lähihoitajat pysymään alalla. Myös tätä kautta voidaan lieventää työvoimapulaa.

Ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteena oli lisätä työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Samaan aikaan, kun toisen asteen opiskelijoiden ohjaustehtävä siirtyi yhä enemmän työpaikoille, poistettiin työpaikoilta ohjauspalkkiot.

Työpaikkaohjaajat tarvitsevat yhä enemmän aikaa ja tilaa ohjaustehtävän toteuttamiseen, puheenjohtaja Paavola kertoo. – Erityisesti vieraskielisten opiskelijoiden tai niiden opiskelijoiden, joilla on erilaisia oppimisen ongelmia, ohjaamiseen tarvittaisiin lisäresurssia työpaikoille ja työpaikkaohjaajille.

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan työvoimapula on valtakunnallinen. Työnkuvien ja työtehtävien uudelleenajattelusta löytyy yksi ratkaisu työvoimapulaan. Lähihoitajien osaamista tulee jatkossa hyödyntää myös erikoissairaanhoidossa, ja heillä pitää olla mahdollisuus päästä hankkimaan osaamista koulutuksen aikana erikoissairaanhoitoon. Tähänkin asti sairaanhoitajaopiskelijat ovat vieneet lähihoitajaopiskelijoiden työelämässä oppimisen paikat erikoissairaanhoidossa, koska ammattikorkeakoulut ovat maksaneet opiskelijoistaan ohjauspalkkiota.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Sari Ojajärvi, 09 2727 9124

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajisto: Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä24.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote

SuPer on esittänyt viime vuosina useita ratkaisuja hoitajapulan ratkaisemiseksi, sillä henkilöstöpula on ollut tiedossa jo kauan. Palkkauksen ja työolojen parantaminen ovat keskeisimmät keinot alan veto- ja pitovoiman nostamiseksi. Työnantajien on tiedostettava ja tunnustettava lähihoitajatutkinnon tuoma osaaminen, jotta se voidaan ottaa käyttöön työpaikoilla nykyistä paremmin. – Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä. Työnantaja ei saa olla esteenä lähihoitajien laaja-alaisen osaamisen käyttöönotolle, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Henkilöstömitoituksen on oltava riittävä, jotta vammaispalvelut voidaan tuottaa yksilöllisesti15.11.2022 12:19:40 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer pitää hyvänä, että hallituksen esityksessä vammaispalvelulaiksi vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet huomioidaan paremmin, mutta lain hengen toteuttaminen käytännössä vaatii palvelun tuottajilta ajatustavan muutosta. Henkilöstömitoituksen on oltava aidosti riittävä, jotta asiakkaiden yksilölliseen palveluntarpeeseen pystytään vastaamaan.

SuPerin Paavola: Lähihoitajakoulutukseen otettava käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet11.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Opiskelupaikkojen lisäys ei tule auttamaan lähihoitajapulan ratkaisussa, vaan huomio on kiinnitettävä siihen, että alalla jo koulutettavana olevat opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ja siirtyvät valmistumisensa jälkeen sote-alan työtehtäviin. – Parhaiten tämä toteutuu siten, että alan koulutuksiin otetaan käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: Lähihoitajien osaaminen auttaa hyvinvointialueita saavuttamaan sote-uudistuksen tavoitteet10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että hoitoalan palkkausta parannetaan ja työoloja kehitetään. Sote-uudistuksen tarkoituksena on parantaa sote-palvelujen saatavuutta. Jotta uudistuksen tavoitteet saavutetaan, on hoitoalan veto- ja pitovoimaa parannettava merkittävästi. – Palkankorotukset ja sitova hoitajamitoitus ovat hyvä alku tällä tiellä, Paavola sanoo. Paavola puhuu tänään SuPerin työmarkkinapäivillä, joille kokoontuu superilaisia luottamusmiehiä ympäri Suomen.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaki on avattava uudelleen4.11.2022 10:19:25 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa muistuttaa, että ilman varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ei varhaiskasvatuksen palveluita pystyttäisi tuottamaan. SuPer esittääkin, että varhaiskasvatuslaki avataan ja tarkastellaan erityisesti alle 3-vuotiaiden ryhmien henkilöstörakennetta. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrän vähentäminen suhteessa opettajien määrään vuoteen 2030 mennessä on erittäin suuri virhe, joka vaarantaa merkittävästi palveluiden saatavuuden ja heikentää alan houkuttelevuutta lähihoitajien keskuudessa.