SuPerin Paavola: Valtion on tuettava myös lähihoitajien osaamisen varmistamista ja korvattava työelämässä oppimisen kustannukset työpaikoille

Hallituksen esityksen mukaan valtio korvaisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvän harjoittelun kustannuksia työpaikoille, mutta ei toisen asteen tutkintoa suorittavien kuten esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoiden. – Tämä pahentaa entisestään eriarvoisuutta korkeakouluopiskelijoiden ja toisen asteen opiskelijoiden välillä, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Jos ammattikorkeakoulut saavat jatkossa rahoituksen ohjauspalkkioihin valtiolta, tulee myös lähihoitajaopiskelijoita ohjaavien yksiköiden ohjauspalkkio palauttaa. – Valtion tulee yhtä lailla tukea lähihoitajien osaamisen varmistamista, puheenjohtaja Paavola vaatii. – Tämä lisää asiakas- ja potilasturvallisuutta, hoidon tasoa ja alan vetovoimaa. Tavoitteena tulee olla, että myös toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opiskelijat valmistuvat aikataulussa ja saavat mahdollisimman hyvät ammatilliset valmiudet.

Ohjauspalkkion palauttaminen sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa opiskelevien työpaikoille lisää työpaikkaohjaajien motivaatiota antaa laadukasta ohjausta. Laadukas ohjaus ja osaamisen varmistaminen saavat lähihoitajat pysymään alalla. Myös tätä kautta voidaan lieventää työvoimapulaa.

Ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteena oli lisätä työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Samaan aikaan, kun toisen asteen opiskelijoiden ohjaustehtävä siirtyi yhä enemmän työpaikoille, poistettiin työpaikoilta ohjauspalkkiot.

Työpaikkaohjaajat tarvitsevat yhä enemmän aikaa ja tilaa ohjaustehtävän toteuttamiseen, puheenjohtaja Paavola kertoo. – Erityisesti vieraskielisten opiskelijoiden tai niiden opiskelijoiden, joilla on erilaisia oppimisen ongelmia, ohjaamiseen tarvittaisiin lisäresurssia työpaikoille ja työpaikkaohjaajille.

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan työvoimapula on valtakunnallinen. Työnkuvien ja työtehtävien uudelleenajattelusta löytyy yksi ratkaisu työvoimapulaan. Lähihoitajien osaamista tulee jatkossa hyödyntää myös erikoissairaanhoidossa, ja heillä pitää olla mahdollisuus päästä hankkimaan osaamista koulutuksen aikana erikoissairaanhoitoon. Tähänkin asti sairaanhoitajaopiskelijat ovat vieneet lähihoitajaopiskelijoiden työelämässä oppimisen paikat erikoissairaanhoidossa, koska ammattikorkeakoulut ovat maksaneet opiskelijoistaan ohjauspalkkiota.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Sari Ojajärvi, 09 2727 9124

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.