SuPerin Paavola: Vanhuksilla ja heidän hoitajillaan ei ole aikaa odottaa – hoitajamitoitusta ei saa lykätä

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii hallituksen esitystä, joka siirtää 0,7 hoitajamitoituksen toteutumisen loppuvuoteen 2023. Hallituspuolueiden edustajat kertoivat tänään asiasta Ylen aamussa. – Vanhustenhoidon arvostuksen puute näkyy tässäkin hallituksen esityksessä ja se, ettei vanhustenhoidon kriisiä edelleenkään täysin ymmärretä, Paavola sanoo. – On muistettava, että minimihoitajamitoitus on säädetty lakiin, koska monessa yksikössä koulutettua hoitohenkilökuntaa on ollut täysin riittämättömästi eivätkä asiakkaat ole saaneet tarvitsemaansa ja heille luvattua palvelua. Myös asiakasturvallisuus on vaarantunut pahasti ja tilanne on edelleen vakava, Paavola kertoo

Minimihoitajamitoituksen toteuttamista on porrastettu jo heti alkuun ja näin annettu aikaa hoitajapulan korjaamiseen. – Tänä aikana ratkaisuja hoitajapulaan ei kuitenkaan ole edistetty lainkaan, Paavola muistuttaa. – Hoitajat ovat jälleen joustaneet, eikä työnantajalle kohdisteta velvollisuutta huolehtia riittävästä asiakasturvallisuudesta ja samalla myös työturvallisuudesta.

– Hoitoalan ja vanhustenhoidon veto- ja pitovoiman kannalta jokainen askel, joka vie 0,7 henkilöstömitoituksen toteutumista kauemmas, on huono, Paavola kertoo.

– Hoitajamitoitus kärsii myös siitä, mikäli koulutetut hoitajat joutuvat edelleen tekemään tukitöitä. Näin tapahtuu liian usein edelleen monissa paikoissa, Paavola sanoo. – Lain tarkoituksena on, että hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön tukitöiden sijaan. Tämä on tärkeää hoidon laadun ja myös työhyvinvoinnin kannalta. Lähihoitajat ovat suurin ammattiryhmä vanhustenhoidossa ja heidän osaamisensa on erittäin merkityksellistä koko vanhustenhoidon tulevaisuuden kannalta. Tätä osaamista tulee arvostaa ja panostaa siihen, että alalle saadaan osaajia myös jatkossa.

Koska ympärivuorokautiseen hoitoon pääsyn kriteerit ovat kiristyneet, asiakkaat ovat usein hyvin monisairaita ja vaikeasti hoidettavia. On tärkeää, että koulutettuja hoitajia on riittävästi tekemään hoitotyötä. – Onko oikein, että ihmisen elämän viimeiset vuodet ovat sellaisia, ettei elämänlaatuun ja hyvään hoitoon haluta yhteiskunnassa suunnata rahaa? Paavola kysyy.

Vanhustenhoidon kriisi on jatkunut pitkään. Vanhusten ja hoitajien hätää on kuitenkin mahdollista helpottaa, jos siihen löytyy tahtotilaa. - Tilanteen korjaamisen edellytys on, että vanhustenhoidossa on riittävästi koulutettua hoitohenkilökuntaa. Se vaatii myös muuta kuin sitovan henkilöstömitoituksen. Se vaatii koko yhteiskunnan arvojen muutosta, Paavola muistuttaa.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajisto: Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä24.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote

SuPer on esittänyt viime vuosina useita ratkaisuja hoitajapulan ratkaisemiseksi, sillä henkilöstöpula on ollut tiedossa jo kauan. Palkkauksen ja työolojen parantaminen ovat keskeisimmät keinot alan veto- ja pitovoiman nostamiseksi. Työnantajien on tiedostettava ja tunnustettava lähihoitajatutkinnon tuoma osaaminen, jotta se voidaan ottaa käyttöön työpaikoilla nykyistä paremmin. – Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä. Työnantaja ei saa olla esteenä lähihoitajien laaja-alaisen osaamisen käyttöönotolle, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Henkilöstömitoituksen on oltava riittävä, jotta vammaispalvelut voidaan tuottaa yksilöllisesti15.11.2022 12:19:40 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer pitää hyvänä, että hallituksen esityksessä vammaispalvelulaiksi vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet huomioidaan paremmin, mutta lain hengen toteuttaminen käytännössä vaatii palvelun tuottajilta ajatustavan muutosta. Henkilöstömitoituksen on oltava aidosti riittävä, jotta asiakkaiden yksilölliseen palveluntarpeeseen pystytään vastaamaan.

SuPerin Paavola: Lähihoitajakoulutukseen otettava käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet11.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Opiskelupaikkojen lisäys ei tule auttamaan lähihoitajapulan ratkaisussa, vaan huomio on kiinnitettävä siihen, että alalla jo koulutettavana olevat opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ja siirtyvät valmistumisensa jälkeen sote-alan työtehtäviin. – Parhaiten tämä toteutuu siten, että alan koulutuksiin otetaan käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: Lähihoitajien osaaminen auttaa hyvinvointialueita saavuttamaan sote-uudistuksen tavoitteet10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että hoitoalan palkkausta parannetaan ja työoloja kehitetään. Sote-uudistuksen tarkoituksena on parantaa sote-palvelujen saatavuutta. Jotta uudistuksen tavoitteet saavutetaan, on hoitoalan veto- ja pitovoimaa parannettava merkittävästi. – Palkankorotukset ja sitova hoitajamitoitus ovat hyvä alku tällä tiellä, Paavola sanoo. Paavola puhuu tänään SuPerin työmarkkinapäivillä, joille kokoontuu superilaisia luottamusmiehiä ympäri Suomen.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaki on avattava uudelleen4.11.2022 10:19:25 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa muistuttaa, että ilman varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ei varhaiskasvatuksen palveluita pystyttäisi tuottamaan. SuPer esittääkin, että varhaiskasvatuslaki avataan ja tarkastellaan erityisesti alle 3-vuotiaiden ryhmien henkilöstörakennetta. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrän vähentäminen suhteessa opettajien määrään vuoteen 2030 mennessä on erittäin suuri virhe, joka vaarantaa merkittävästi palveluiden saatavuuden ja heikentää alan houkuttelevuutta lähihoitajien keskuudessa.