SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

Varhaiskasvatuksessa työskentelevillä lähihoitajilla ja lastenhoitajilla on erittäin korkea motivaatio ja osaaminen työskennellä lasten parhaaksi. Hyvä ammatillinen tiimityö on erittäin tärkeää, ja lapset sekä työtoverit vahvistavat koettua työn imua. Jotta työtä voi tehdä hyvin, tulee kasvattajia olla riittävästi lapsimäärään suhteutettuna.

Laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus vaatii koulutetun henkilöstön jatkuvan läsnäolon. Varhaiskasvatuslaissa pykälä 36 mahdollistaa tilapäisen mitoituksesta poikkeamisen, mitä ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty laissa. Päiväkodeissa on usein tilanne, ettei aikuisia ole läsnä sitä määrää, jonka lainsäätäjä on tarkoittanut.

− Seuraavan hallituksen on avattava varhaiskasvatuslaki ja poistettava pykälä laista kokonaan, puheenjohtaja Paavola vaatii.

Ryhmissä on myös osa-aikaisesti hoidossa olevia lapsia. Jotta kasvattajia olisi koko ajan riittävästi suhteessa lasten määrään, osa-aikaisesti hoidossa olevat lapset on sijoiteltava eri hoitoaikoihin. Nyt he saattavat olla paikalla säännöllisesti yhtä aikaa.

Lapset tarvitsevat kasvattajien läsnäoloa ja aikaa sekä turvallisen ja rauhallisen kasvuympäristön. Jos lapsia on liikaa ryhmässä suhteessa aikuisten määrään, levottomuus lisääntyy ja stressitaso kasvaa melutason noustessa. Tämä heikentää keskittymiskykyä ja oppimisvalmiuksia sekä vaikuttaa minäkuvan kehittymiseen. Vaarana on myös syrjäytymisriskin kasvaminen. On kysymys yksilön kannalta isosta asiasta ja myös yhteiskunnallisesti merkittävästä ongelmasta.

− Jos ongelmia ei saada korjattua, on pohdittava, pitääkö varhaiskasvatuksen olla yksityisellä sektorilla voittoa tavoittelematonta toimintaa, Paavola vaatii.

Lähihoitaja päiväkodissa lasten kanssa

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPer: Eksoten kotihoidossa edelleen ongelmia5.3.2019 11:20:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta. Liitto järjesti 4.3. tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa. Tapaamisessa kävi ilmi, että ongelmat jatkuvat. SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin, jotta työhyvinvointi ja -turvallisuus, laadukas hoito ja hoiva sekä asiakasturvallisuus voidaan varmistaa.