SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.

Valtiovalta pelkää palkkamenojen kasvua ja sitä, että jatkossa pyydettäisiin vielä suurempia palkankorotuksia. Todellisuudessa jatkosta ei tiedetä, sillä jo nyt moni hoitaja on uupunut ja pakotettu vaihtamaan alaa liian suuren eettisen kuorman tai toimeentulo-ongelmien vuoksi. Ketään ei voida pakottaa työskentelemään alalla, jolla poljetaan työntekijöiden oikeuksia.

Kunta-alan työntekijöiden kurittaminen säästötoimilla ei ole pakollista kilpailukyvyn nostamiseksi. Vientialojen on itse huolehdittava kilpailukykyisistä tuotteistaan ja palveluistaan. Sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusala huolehtivat siitä, että myös vientiala saa työvoimaa ja kansalaiset voivat käydä työssä. Toimiva ja laadukas varhaiskasvatus sekä vanhustenhoito mahdollistavat vanhempien ja omaisten työssäkäynnin. Hoitajat ovat erittäin vahvasti tukemassa työllään vientialojen toimintaa.

Vain pieni osa sote-palveluista on ja tulee jatkossakin olemaan aidosti yksityisiä. Suurin osa tuotetaan myös sote-uudistuksen jälkeen julkisella rahalla eli verovaroin. Yksityisen sektorin yritykset, joiden päätavoite on tuottaa voittoa omistajilleen, ottavat tehokkuuden yhä lujemmin henkilökunnan selkänahasta ja voitot valuvat maan rajojen ulkopuolelle. Näin on käynyt esimerkiksi Ruotsissa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi2.10.2018 15:05Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.