SuPerin puheenjohtaja Paavola: irtisanomislain perustelut neuvoteltava kolmikantaisesti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan hallituksen työmarkkinajärjestöille eilen tekemä kompromissiesitys ns. irtisanomislaista vaikuttaa hyvältä, mutta lain perustelut tulee laatia kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Hallituksen uusi esitys irtisanomislaiksi on rakenteeltaan hyvä, mutta vailla perusteluja. Ehdotetussa laissa on oikea muotoilu, mutta vasta perustelut määrittävät, miten oikeuskäytäntö tulee toimimaan.

– Lakiehdotukseen ilman perusteluja emme voi ottaa kantaa. Perustelut tulee laatia kolmikantaisesti, toteaa puheenjohtaja Paavola.

– Olemme kuitenkin erittäin tyytyväisiä siihen, että keskusteluyhteys on avattu ja ensimmäinen askel kohti yhteiskuntarauhaa on otettu, Paavola sanoo.

Hallituksen eilen antamassa esityksessä on myös otettu aktiivimalli kolmikantaiseen käsittelyyn. SuPer on tunnistanut aktiivimallin ongelmat, esimerkiksi sanktioiden jakamisen kohtuuttomissa tilanteissa. Byrokratian sijaan resursseja pitäisi kohdistaa työnhaun tukitoimiin.

– Pidän erinomaisena sitä, että hallitus kuulee liittoja. Asioita ei ratkaista diktaattorimaisesti, vaan neuvotellen, Paavola toteaa.

Nyt voimassa oleva vuoronvaihtokielto alkoi maanantaina 22. lokakuuta ja on suunniteltu päättymään sunnuntaina 4. marraskuuta. SuPerin hallitus keskustelee vuoronvaihtokiellon mahdollisesta keskeyttämisestä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.

Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava5.4.2019 13:15:36 EESTTiedote

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

SuPer ja Työterveyslaitos: Lähihoitajan työ on vaativaa ja kuormittavaa aivotyötä3.4.2019 05:38:00 EESTTiedote

Superilaiset lähi- ja perushoitajat vastasivat Työterveyslaitoksen aivotyökyselyyn, joka paljasti vaativan ja kuormittavan aivotyön arjen. Vastausten perusteella lähi- ja perushoitajien arki on vaativaa ja tiedonkäsittelykykyjä jatkuvasti kuormittavaa aivotyötä. He joutuvat tekemään monta kertaa päivässä ihmisten terveyteen liittyviä päätöksiä häiriöisessä ympäristössä. Vastaajia kyselyssä oli 5 500.