SuPerin puheenjohtaja Paavola: irtisanomislain perustelut neuvoteltava kolmikantaisesti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan hallituksen työmarkkinajärjestöille eilen tekemä kompromissiesitys ns. irtisanomislaista vaikuttaa hyvältä, mutta lain perustelut tulee laatia kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Hallituksen uusi esitys irtisanomislaiksi on rakenteeltaan hyvä, mutta vailla perusteluja. Ehdotetussa laissa on oikea muotoilu, mutta vasta perustelut määrittävät, miten oikeuskäytäntö tulee toimimaan.

– Lakiehdotukseen ilman perusteluja emme voi ottaa kantaa. Perustelut tulee laatia kolmikantaisesti, toteaa puheenjohtaja Paavola.

– Olemme kuitenkin erittäin tyytyväisiä siihen, että keskusteluyhteys on avattu ja ensimmäinen askel kohti yhteiskuntarauhaa on otettu, Paavola sanoo.

Hallituksen eilen antamassa esityksessä on myös otettu aktiivimalli kolmikantaiseen käsittelyyn. SuPer on tunnistanut aktiivimallin ongelmat, esimerkiksi sanktioiden jakamisen kohtuuttomissa tilanteissa. Byrokratian sijaan resursseja pitäisi kohdistaa työnhaun tukitoimiin.

– Pidän erinomaisena sitä, että hallitus kuulee liittoja. Asioita ei ratkaista diktaattorimaisesti, vaan neuvotellen, Paavola toteaa.

Nyt voimassa oleva vuoronvaihtokielto alkoi maanantaina 22. lokakuuta ja on suunniteltu päättymään sunnuntaina 4. marraskuuta. SuPerin hallitus keskustelee vuoronvaihtokiellon mahdollisesta keskeyttämisestä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.