SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Lähihoitajien osaamista kannattaa hyödyntää koronarokottamisessa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola suhtautuu myönteisesti ministeri Krista Kiurun ehdotukseen lähihoitajien oikeudesta koronarokotteen antamiseen lisäkoulutuksella. – Kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen on otettava tässä tilanteessa käyttöön, Paavola sanoo. – Lähihoitajat ovat koulutettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joiden osaaminen on hyvä perusta rokottamiselle, ja tämä osaaminen on hyvä ottaa käyttöön.

Lähihoitajat ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joiden vastuulla on toteuttaa lääkehoitoa lääkärin määräyksen mukaisesti. Koulutukseen kuuluu olennaisena osana lääkehoito ja pistämisen harjoittelu. Lähihoitajat pistävät työssään lääkkeitä. Lääkehoidon osaaminen on laaja kokonaisuus. Lääkkeen annon lisäksi se tarkoittaa lääkkeiden vaikuttavuuden seurantaa ja raportointia sekä lääkkeiden ominaisuuksien ja haitta-, sivu- ja yhteisvaikutuksien tuntemista. Lähihoitaja osaa tunnistaa anafylaktisen reaktion ja toimia tilanteessa. Lääkehoito kuuluu koulutukseen, osaamiseen ja työnkuvaan osana kokonaisvaltaista työtä. Lääkehoidon osaaminen varmistetaan työnantajan järjestämällä lääkehoidontentillä ja näytöillä.

Alan perusta on potilasturvallisuus. Tässäkin tilanteessa on varmistettava, että rokottajat ovat saaneet tarvittavan lisäkoulutuksen ja heidät on perehdytetty asianmukaisesti tehtävään ja osaaminen on varmistettu, Paavola sanoo. Koronarokottamiseen vaadittava lisäkoulutus voitaisiin järjestää työpaikoilla.

Lääkehoidon osaamisen lisäksi lähihoitajilla on paljon muutakin koulutuksen ja työkokemuksen tuomaa osaamista. Aseptisen työskentelyn periaatteiden noudattaminen edellyttää tietoa, taitoa ja ammatillista asennetta. Lähihoitajien aseptinen omatunto kuuluu myös eettiseen osaamiseen. Lähihoitaja noudattaa eettisiä periaatteita niissäkin tilanteissa, joissa ns. kädentaidot eivät ole niin suuressa roolissa. Eettisessä osaamisessa myös vuorovaikutustaidoilla on suuri rooli. Suullisen ja kirjallisen viestinnän toimivuus on potilas- ja asiakasturvallisuuden kannalta merkittävässä roolissa.

Se, että lähihoitaja saisi luvan rokottaa, ei ole uusi asia. Perushoitajat ja lähihoitajat saivat tarvittaessa rokottaa vuoteen 2017 asti, jolloin sosiaali- ja terveysministeriön asetus tuli voimaan siten, että rokotuksen pistoksena saa antaa vain lääkäri, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja tai kätilö. Alalla siis työskentelee edelleen paljon kokeneita perus- ja lähihoitajia, jotka ovat työuransa aikana rokottaneet.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola Lähihoitajapäivänä 27.1.: Lähihoitajakoulutus täyttää 30 vuotta - osaamista voidaan hyödyntää monipuolisesti27.1.2022 12:59:07 EET | Tiedote

”Lähihoitajien rooli hyvinvointialueiden palveluiden tuottamisessa on merkittävä", SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo Kansallisena lähihoitajapäivänä 27. tammikuuta. - Lähihoitajilla on monipuolinen koulutus ja osaaminen, jota voidaan hyödyntää laajasti sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa. Lähihoitajakoulutus täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Tehy och SuPer: Bristen på vårdare måste lösas vid arbetsmarknadsbordet, statsmakten ansvarar för finansieringen11.1.2022 14:33:17 EET | Tiedote

Arbetsmarknadsförhandlingarna inom kommunsektorn inleds officiellt idag. Vårdorganisationerna Tehys och SuPers främsta mål är att förbättra lönerna, främja lika lön samt förbättra arbetshälsan med hjälp av arbetstidsbestämmelser. Målen är samma i förhandlingarna både för social- och hälsovårdsbranschens arbets- och tjänstekollektivavtal (SOTE-avtalet) och det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA). Avtalstiden inom den kommunala sektorn går ut i slutet av februari.

Tehy ja SuPer: Työmarkkinapöydässä ratkottava hoitajapulaa, valtiovallalla vastuu rahoituksesta11.1.2022 13:00:00 EET | Tiedote

Kunta-alan työmarkkinaneuvottelut käynnistyvät virallisesti tänään. Hoitajajärjestöjen Tehyn ja SuPerin kärkitavoitteet ovat palkkauksen parantaminen, palkkatasa-arvon edistäminen sekä työhyvinvoinnin parantaminen työaikamääräysten avulla. Tavoitteet ovat samat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimusta (SOTE-sopimus) että kunnallista virka- ja työehtosopimusta (KVTES) koskevissa neuvotteluissa. Sopimuskausi kunta-alalla päättyy helmikuun lopussa.

SuPerin edustajisto: Hoitajapula syvenee – ammattitaidosta tulee maksaa25.11.2021 11:10:05 EET | Tiedote

SuPerin edustajisto vaatii nopeasti ratkaisuja sote-sektoria ja varhaiskasvatusta voimakkaasti koettelevaan hoitajapulaan. Alan palkkaus, työolot ja työnkuva on saatava viimeinkin kuntoon. Kunnat ja valtio ovat luvanneet kansalaisille palvelut, joiden tuottamiseen tulee löytyä ja suunnata riittävästi rahaa. – Hyvä hoito vaatii rahaa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPer ajaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallia sote-keskuksiin8.11.2021 06:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer haluaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin (sote-keskus). – Sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työparimalli tulee ottaa käyttöön, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo. – Se on kustannusvaikuttava ja toimiva tiimityömalli, joka vastaa ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen sekä oikea-aikaiseen diagnosointiin ja helpottaa alan työvoimapulaa.

SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia29.10.2021 18:57:35 EEST | Tiedote

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.