SuPerin Silja Paavola: Vanhustenhoito ei parane vastakkainasettelulla

Vanhusten tehostetun palveluasumisen parantaminen ei tarkoita kotihoidon kurjistumista, sanoo Suomen lähi- ja perushoitajaliiton puheenjohtaja Silja Paavola. Julkisessa keskustelussa on menty vastakkainasetteluun, joka ei ole hedelmällinen eikä tarpeellinen tapa tervehdyttää vanhustenhoitoa.

Sitovan henkilöstömitoituksen vieminen lakiin on SuPerin pitkäaikainen tavoite. Se on ollut tarpeellinen, koska ilman sitovuutta on ajauduttu jopa potilasturvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin. Valvontaviranomaiset ovat joutuneet toistuvasti puuttumaan nimenomaan henkilöstön vähyydestä johtuvaan hoidon riittämättömään laatuun.

– Raha ei voi olla esteenä sille, että vanhuksista huolehditaan ja vuosia odottaneet uudistukset toteutetaan. Hallitus on tässä nähdäkseni hyvällä tiellä, Paavola sanoo.

Hoivakriisi on avannut silmiä. Koko eduskunta, kaikki poliittiset ryhmät näyttävät olevan nyt yksimielisiä siitä, että vanhushoivan henkilöstömäärä on turvattava lailla.

– Hallitus ja ministeri Krista Kiuru ovat todenneet moneen kertaan, että 0,7 henkilöstömitoituksen vieminen lakiin on ensimmäinen vaihe vanhustenhoidon parantamisessa. Luotamme siihen, että hallitus toteuttaa tämän ja seuraavat vaiheet, joissa myös kotihoidon henkilöstömäärää parannetaan, Silja Paavola sanoo.

SuPer katsoo, että parannuksia on viimeinkin tehtävä, jotta luottamus yhteiskuntaan ja poliittiseen järjestelmään ylipäätään säilyy.

Kotihoitoon tarvitaan lisää hoitajia, kuten tarvitaan tehostettuun palveluasumiseenkin. Nämä tarpeet eivät syö toisiaan. Henkilöstöä riittää kyllä, kun alan vetovoimaisuus paranee.

– Se ei tule olemaan mikään ongelma. Koulutettuja hoitajia istuu tälläkin hetkellä marketin kassalla. He tulevat kyllä töihin, kun työtä pystyy taas tekemään eettisesti kestävällä tavalla, eikä robottina, Paavola sanoo.

Samaan aikaan kun puhutaan hoitajapulasta, alalla käytetään yllättävän paljon epätyypillisiä työsuhteita kuten osa-aikaisia sopimuksia. Näitä muuttamalla saadaan myös lisää työvoimaresurssia käyttöön.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPer vastustaa lomautuksia sosiaali- ja terveysalalla korona-virusepidemian aikana18.3.2020 12:00:35 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer paheksuu hoitoalan säästötoimia kriisiaikana. Koronavirusepidemia on johtanut suunnitelmiin lomautuksista. – Poikkeuksellisissa olosuhteissa tarvitaan jokaista hoitoalan ammattilaista huolehtimaan yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevista, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa. – Henkilökuntaa tarvitaan jopa normaalioloja enemmän, joten lomautusten sijaan tulisi palkata lisää työntekijöitä.

SuPerin Paavola: Hoitajien ammattitaito vaikuttaa lääkehoidon onnistumiseen12.3.2020 05:38:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että lääkehoito on keskeinen osa monisairaiden ja iäkkäiden kokonaisvaltaista hoitoa. Turvallisen ja tavoitellun hoitotuloksen kannalta on tärkeää, että lääkehoitoa toteuttavat koulutetut terveydenhuollon ammattihenkilöt. Heidän lääkehoidon osaamistaan tulee ylläpitää säännöllisellä täydennyskoulutuksella ja heillä on oltava käytössään luotettavia lääkehoidon lähteitä ja työkaluja.