SuPerja Tehy eivät aloita käräjäoikeuden kieltämää lakkoa Helsingin kotihoidossa

Helsingin kaupunki on hakenut 16.9.2022 käräjäoikeudelta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen koskien SuPerin ja Tehyn ilmoittamaa lakkoa kaupungin kotihoidon eteläisessä kotihoitoyksikössä. Helsingin käräjäoikeus on antanut väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen 19.9.2022 kuulematta järjestöjä ennen päätöksentekoa.

SuPerin ja Tehyn hallitukset päättivät tänään toimia turvaamistoimipäätöksen mukaisesti. Tästä seuraa, että järjestöt eivät aloita käräjäoikeuden kieltämää lakkoa Helsingin kaupungin eteläisessä kotihoitoyksikössä (lähipalvelualueet Lauttasaari 1 ja 2, Töölö 2-4, Viiskulma 3 ja 4, Vironniemi 1 ja 2 sekä resurssipooli) tiistaina 20.9.2022 klo 00.01.

-Kaikki hoitajien tähän mennessä alkamaan ilmoitetut lakot on nyt kielletty käräjäoikeuden päätöksin. Toisaalla eduskunta puolestaan on ahkeroinut viedäkseen hoitajilta loputkin mahdollisuudet työtaisteluihin. Vähän on vaikea ymmärtää, mihin eduskunnan säätämää pakkotyölakia tässä tarvitaan, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

-Olisiko nyt vihdoin viimeiset hetket ryhtyä hoitamaan itse ongelmaa eli hoitajapulaa. Aloitetaan parantamalla palkkausta ja työoloja. Se on oikeasti ainoa keino turvata kansalaisille heille perustuslain mukaan kuuluvat sosiaali- ja terveyspalvelut, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Rytkönen ja Paavola toteavat, että vaikka päättäjät asettuivat pakkotyölailla työnantajan puolelle, hoitajat eivät lannistu, koska heidän asiansa on pakko laittaa kuntoon nyt.

Molemmat järjestöt jatkavat joukkoirtisanoutumisen valmistelua.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin edustajisto: Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä24.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote

SuPer on esittänyt viime vuosina useita ratkaisuja hoitajapulan ratkaisemiseksi, sillä henkilöstöpula on ollut tiedossa jo kauan. Palkkauksen ja työolojen parantaminen ovat keskeisimmät keinot alan veto- ja pitovoiman nostamiseksi. Työnantajien on tiedostettava ja tunnustettava lähihoitajatutkinnon tuoma osaaminen, jotta se voidaan ottaa käyttöön työpaikoilla nykyistä paremmin. – Osaamista hukataan sote-sektorilla ja varhaiskasvatuksessa joka päivä. Työnantaja ei saa olla esteenä lähihoitajien laaja-alaisen osaamisen käyttöönotolle, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Henkilöstömitoituksen on oltava riittävä, jotta vammaispalvelut voidaan tuottaa yksilöllisesti15.11.2022 12:19:40 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer pitää hyvänä, että hallituksen esityksessä vammaispalvelulaiksi vammaisen henkilön yksilölliset tarpeet huomioidaan paremmin, mutta lain hengen toteuttaminen käytännössä vaatii palvelun tuottajilta ajatustavan muutosta. Henkilöstömitoituksen on oltava aidosti riittävä, jotta asiakkaiden yksilölliseen palveluntarpeeseen pystytään vastaamaan.

SuPerin Paavola: Lähihoitajakoulutukseen otettava käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet11.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Opiskelupaikkojen lisäys ei tule auttamaan lähihoitajapulan ratkaisussa, vaan huomio on kiinnitettävä siihen, että alalla jo koulutettavana olevat opiskelijat valmistuvat koulutuksesta ja siirtyvät valmistumisensa jälkeen sote-alan työtehtäviin. – Parhaiten tämä toteutuu siten, että alan koulutuksiin otetaan käyttöön karsivat soveltuvuus- ja pääsykokeet, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: Lähihoitajien osaaminen auttaa hyvinvointialueita saavuttamaan sote-uudistuksen tavoitteet10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että hoitoalan palkkausta parannetaan ja työoloja kehitetään. Sote-uudistuksen tarkoituksena on parantaa sote-palvelujen saatavuutta. Jotta uudistuksen tavoitteet saavutetaan, on hoitoalan veto- ja pitovoimaa parannettava merkittävästi. – Palkankorotukset ja sitova hoitajamitoitus ovat hyvä alku tällä tiellä, Paavola sanoo. Paavola puhuu tänään SuPerin työmarkkinapäivillä, joille kokoontuu superilaisia luottamusmiehiä ympäri Suomen.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaki on avattava uudelleen4.11.2022 10:19:25 EET | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa muistuttaa, että ilman varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ei varhaiskasvatuksen palveluita pystyttäisi tuottamaan. SuPer esittääkin, että varhaiskasvatuslaki avataan ja tarkastellaan erityisesti alle 3-vuotiaiden ryhmien henkilöstörakennetta. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrän vähentäminen suhteessa opettajien määrään vuoteen 2030 mennessä on erittäin suuri virhe, joka vaarantaa merkittävästi palveluiden saatavuuden ja heikentää alan houkuttelevuutta lähihoitajien keskuudessa.