Surijalle, läheiselle, kaikille - Miia Moision uutuus pureutuu kaikenlaiseen suruun

Surulla on monet kasvot - eikä se ei aina liity kuolemaan. Lokakuun 10. päivä ilmestyvä Miia Moision kirja Lupa Surra (Hidasta Elämää/ 2019) antaa luvan surra kaikkea, mistä on päättänyt luopua tai joutunut luopumaan.

Surukirjat keskittyvät yleensä käsittelemään kuolemaan liittyvää surua. Vähemmän on teoksia kaikenlaisista surun tunteista. Miia Moision lokakuussa ilmestyvä uutuuskirja avaa surua sen monimuotoisuudessaan.

Suru on ennen kaikkea tunne, joka liittyy menetyksiin. Suru tulee, asettuu ihmiseen ja lähtee sitten, kun se on tehnyt työnsä, oli kyse masennukseen liittyvästä surusta, erosurusta, tai jostain muusta surun tunteita aiheuttavasta elämän käännekohdasta.

-Kirjassa en väitä surusta mitään. Ennemminkin kyselen itsekin ja pohdin vastauksia kysymyksiin: Mitä suru tekee? Miltä se tuntuu? Mitä suru oikein todella on? Ja mitä on lupa surra? Moisio luonnehtii.

Miia Moisio on TM, pappi, sielunhoidon asiantuntija ja skeematerapeutti. Hän toimii hyvinvointialan yrittäjänä ja on kirjoittanut Hidasta elämää -sivustolle vuodesta 2011. Miian esikoisteos Toivon kirja masennuksesta ilmestyi vuonna 2018.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: eeva.louko@otava.fi