Surukonferenssi 2019 tarjoaa kohtaamisia, työkaluja ja ajankohtaista tutkimustietoa

Surukonferenssissa käsitellään perheen surua monipuolisesti eri perheenjäsenten, kuolinsyiden ja selviytymiskeinojen näkökulmasta, kun teemana on tänä vuonna ”Suru perheessä”. Valtakunnallinen Surukonferenssi järjestetään yhdennentoista kerran Tampereella 11.-12.4.2019.

Konferenssin avaa rovasti, perheneuvoja ja seksuaaliterapeutti Matti J. Kuronen luennollaan Siunattu läheisten läsnäollessa - suru perheessä. Kuronen on julkaissut useita kirjoja ja hän on myös perustanut Tuonen tupa -kahvilan, jossa keskustellaan kuolemasta.

Kriisipsykologi Antti Klemettilä käsittelee luennollaan auttamis- ja kohtaamistyössä keskeisiä empatian ja myötätuntouupumuksen ulottuvuuksia. Läheisensä menettäneen lapsen ja nuoren surusta luennoi sosiaalipsykologi Kati Kärkkäinen. Itsemurhia tehdään Suomessa enemmän kuin EU-maissa keskimäärin ja aiheesta tarjoaa kattavan tietopaketin kriisityöntekijä Harri Sihvola.

Luovia menetelmiä surun käsittelyyn

Läheisen menettäminen herättää usein voimakkaita tunteita, joita voi olla raskasta kohdata. Perheen eri jäsenet voivat käsitellä menetystä eri tavoilla. Puhuminen voi olla tärkeä keino, mutta jokaisella on oikeus valita itselleen luontevimmat tavat suremiseen. Yhtä oikeaa tapaa surra ei ole. Erilaisissa työpajoissa osallistujat voivat kokeilla erilaisia luovia tapoja käsitellä surua esimerkiksi kirjoittamisen, piirtämisen tai traumasensitiivisen joogan avulla.

Surukonferenssin tavoitteena on lisätä tietoutta surusta ja surevan tukemisesta sekä tuoda esille suomalaista kuolemaan liittyvää tutkimustietoa. Konferenssin tieteellisissä sessioissa esitellään esimerkiksi lapsen kuolemaa, lapsen ja nuoren surua sekä kuolemaan liittyviä palveluita ja käsityksiä koskevaa tutkimustietoa. Konferenssin kautta halutaan myös tarjota läheisensä menettäneille ja surevia työssään kohtaaville mahdollisuus vuorovaikutukseen.

Konferenssin järjestävät yhdessä Huoma - Henkirikoksen uhrien läheiset ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura ry, Suomen Mielenterveysseura, Suomen nuoret lesket ry, Surunauha ry ja Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto. Yhteistyökumppaneina mukana ovat Kirkkohallitus ja Syöpäjärjestöt ry.

Surukonferenssi 11.–12.4.2019, Tampereen yliopisto (päärakennus), Kalevantie 4.

Päivien ohjelma ja kaikki esiintyjät: www.surut.fi. Sähköpostiosoite on surut@surut.fi. Voit seurata konferenssiin liittyvää tiedotusta ja keskustelua Twitterissä: @Surukonf tunnisteella #surukonferenssi.

Vuoden 2019 Surukonferenssin ohjelma kokonaisuudessaan.

Haastattelupyynnöt luennoitsijoille, järjestäjille ja kokemusasiantuntijoille:

Terhi Kantanen

terhi.kantanen(at)huoma.fi

Maistraatinportti 4

Kehysriihen päätökset romuttavat järjestöjen auttamistyön17.4.2024 18:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin yksi tukijalka, järjestöjen ennaltaehkäisevä työ ja matalan kynnyksen auttaminen, on vakavasti uhattuna. Kehysriihen päätös leikata jopa kolmannes sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista tarkoittaa useiden toimintojen lakkauttamista eli useiden avun tarpeessa olevien ryhmien tuen loppumista. Myös MIELI ry:n kyky vahvistaa mielenterveyttä ja tarjota kriisiapua tulee päätöksen myötä heikkenemään.