Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.

Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat maanantaina 6. helmikuuta. Linjojen 124, 125, 145, 147, 158, 159, 165, 166, 167, 242 ja 542 reitit muuttuvat. Valtaosa linjoista ajetaan jatkossa Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin Matinkylän sijasta. Monen Suur-Espoonlahden asukkaan bussimatka metrolle lyhenee.
Runkobussin 510 reitti pitenee välille Kivenlahti-Herttoniemi. Linja tarjoaa suoran yhteyden Espoonlahdesta Meilahteen, Pasilaan ja Vallilaan.
Länsiväylän pohjoispuolelta Saunalahdesta, Olarista ja niiden lähialueilta ryhdytään ajamaan arjen ruuhka-aikoina Kamppiin 20 minuutin välein. Uudet ruuhkalinjat ovat 121, 121A, 164 ja 164K. Uudet linjat vähentävät metron kuormitusta ja tarjoavat vaihdottomia yhteyksiä Helsinkiin.
Linjojen 124K, 125K, 143, 143A, 146, 146A, 147A, 158K, 164A, 164VA ja 166K liikenne päättyy. Espoonlahden, Kivenlahden ja Soukan ruuhka-aikojen suorat bussilinjat Kamppiin lakkaavat, koska linjat olisivat päällekkäistä liikennettä metron kanssa. HSL siirtää ruuhka-ajan suorat linjat Länsiväylän pohjoispuolisille alueille, jotka eivät ole aivan metron tuntumassa.
Tillinmäen linjan 157 liikenne lakkaa, koska muut bussiyhteydet ja metro korvaavat linjan palvelut. Linjaa 157 korvaavat linjat 124, 158 ja 542, joilla on Espoonlahdessa yhteys metroon, sekä linja 159, joka alkaa kulkea Länsiväylän sijasta Martinsillantietä.
Espoonlahden ja Kivenlahden metroasemilta ryhdytään ajamaan uusia poikittaisia bussilinjoja Kauklahden rautatieasemalle. Metro ja Kauklahden asema yhdistyvät uudella linjalla 162 sekä linjalla 165. Uusi linja 163 täydentää Saunalahden yhteyksiä Espoonlahteen.
Sellaisina vuorokaudenaikoina, kun metro ei kulje, läntisen Espoon ja Helsingin välillä ajetaan edelleen suoria bussilinjoja. Yölinjojen 146N ja 147N reitteihin tulee pieni muutos, kun linjat alkavat kulkea Espoonlahdenkatua bussiterminaalin edestä Kipparinkadun sijasta. Lähes kaikille yölinjoille tulee 5-15 minuutin aikataulumuutoksia.
Uusien bussilinjojen reitit ja aikataulut löytyvät HSL:n Reittioppaasta. HSL:n infolehti bussiliikenteen muutoksista jaetaan helmikuun alussa kaikkiin Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden kotitalouksiin.
Liityntäbussit ja metro rakentavat joukkoliikenteestä verkostoa
Uudistukset johtuvat siitä, että HSL päivittää läntisen Espoon bussilinjat yhteensopiviksi metron uuden Matinkylä-Kivenlahti -osuuden kanssa.
”HSL:n tavoitteena on selkeä bussilinjasto, joka tarjoaa sujuvat ja nopeat liityntämatkat raideliikenteen varrelle”, Liikenne-tulosalueen johtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo.
”Metron uusi osuus yhdessä liityntälinjojen kanssa toteuttaa HSL:n tavoitetta luoda Helsingin seudulle verkostomaista joukkoliikennettä. Runkoverkko koostuu metrosta ja lähijunista. Raideliikennettä täydentävät asemille vievät bussilinjat. Linjastomuutosten ansioista entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu kummassakin päässään
raideliikenteen runkoverkkoon.”
Uusien bussireittien ja metron uuden osuuden ansiosta Espoon aluekeskusten väliset joukkoliikenneyhteydet tihenevät.
Espoon bussiliikenteen muutokset jatkuvat elokuussa 2023, jolloin aloittavat uudet runkolinjat 520, Matinkylä-Martinlaakso ja 530, Matinkylä-Myyrmäki. Samalla muuttuvat uusia runkolinjoja täydentävien bussien reitit. HSL kertoo elokuun muutoksista myöhemmin lisää.
Linjat on suunniteltu vuoropuhelussa asukkaitten kanssa
HSL on suunnitellut uudet linjat tiiviissä vuorovaikutuksessa läntisen Espoon asukkaiden kanssa. Suunnittelun pohjaksi HSL kartoitti syksyllä 2020 asukkaitten toiveita ja tarpeita liikkumiskyselyllä ja järjesti kolme asukastyöpajaa.
Vuorovaikutuksen pääkanava oli HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden ylläpitämä blogi, joka keräsi lähes 60 000 lukukertaa. Joukkoliikennesuunnittelijat päivittivät blogiin tietoa suunnittelun etenemisestä, kävivät keskustelua asiakkaitten kanssa ja tekivät suunnitelmaan muutoksia saamansa palautteen pohjalta.
HSL kiittää kaikkia suunnitteluun osallistuneita. Vuorovaikutus ei pääty, kun uusien linjojen liikenne alkaa. HSL seuraa, kuinka uudet liityntälinjat asukkaita palvelevat, ottaa avoimin mielin palautetta vastaan ja hioo liikennettä käytettävissä olevien resurssiensa mukaan.
Metroasemilla on 6.2. opastusta liityntäliikenteeseen
Kivenlahden, Espoonlahden, Soukan ja Matinkyän metroasemilla on oppaita matkustajia neuvomassa maanantaina 6.2. Joukkoliikenteen asiantuntijoilla on oma piste Espoonlahden metroasemalla klo 9-15. Heiltä saa reittineuvonnan lisäksi myös tietoa muutosten taustoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Wallin, johtaja, HSL, puh. 050 337 5685
Tero Mertanen, joukkoliikennesuunnittelija, HSL, puh. 040 508 8816
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4.20.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkipyörillä päästään taas! Pyörillä voi polkea Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. alkaen. Koko kauden käyttöoikeuden voi ostaa jo nyt. Kaupunkipyöräkausi kestää huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Reittioppaasta näkee reaaliaikaisesti käytössä olevat asemat, pyörien määrän ja reitit asemille.
Uusi sarjalippu koekäyttöön HSL-sovellukseen16.3.2023 09:21:00 EET | Tiedote
HSL tuo toukokuun alussa koekäyttöön uuden sarjalipun, joka tuo säästöä kertalipun käyttäjille. Se on vastaus muuttuneisiin liikkumistarpeisiin ja hyvä vaihtoehto esimerkiksi osan viikosta etätyötä tekeville sekä vapaa-ajan matkoille. Sarjalippu tuo säästöä säännöllisen epäsäännöllisille matkoille, joilla on ollut käytössä kertalippu.
HSL:n selvitykset osoittavat: tasahinnoittelu lisäisi eniten joukkoliikenteen käyttöä16.3.2023 09:12:00 EET | Tiedote
HSL on selvittänyt vaihtoehtoja nykyiselle vyöhykemallille vertaamalla erilaisia lippujen hinnoittelumalleja. Tulosten perusteella parhaaksi vaihtoehdoksi osoittautui tasahinnoittelu. Se on pidetyin asiakkaiden mielestä, tuottaa suurimman joukkoliikenteen käyttöasteen ja vähentää eniten liikenteen CO2-päästöjä, koska se vähentää eniten autokilometrejä. Malli tukee parhaiten siirtymistä kestäviin kulkumuotoihin ja siten myös Helsingin seudun kuntien päästövähennystavoitteiden saavuttamista.
HSL:n verkkosivujen ja sovelluksen häiriö on ohi12.3.2023 14:24:23 EET | Tiedote
HSL:n verkkopalveluissa oli häiriöitä sunnuntaina 12. maaliskuuta. HSL:n verkkosivusto (hsl.fi) lakkasi toimimasta sunnuntaina aamuyöllä. Sunnuntaina n. klo 12 alkaen myös HSL-sovelluksessa on ollut ongelmia. Ongelmat on nyt korjattu.
HSL:n hallituksen päätöksiä 7.3.20237.3.2023 09:53:35 EET | Tiedote
HSL:n hallituksen kokous järjestettiin etäyhteyksin 7. maaliskuuta 2023 ja hallitus teki päätökset seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme