Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Kuvassa Jouttikallion tuulipuisto Lapualla. Kuva: Mikko Havusela.

Suur-Savon Sähkö -konsernin energiantuotantoa kehitetään etupainotteisesti kansallisten ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden mukaisesti hiilidioksidineutraaliin suuntaan. Fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimalaitososuuksista on luovuttu mahdollisuuksien mukaan, ja investoinnit energiantuotantokapasiteettiin ovat vuodesta 2008 lähtien kohdistuneet yksinomaan hiilidioksidineutraaliin sähkön ja lämmön tuotantoon.

"Lestijärven tuulivoimapuiston osuutemme nostaa Suur-Savon Sähkön merkittäväksi toimijaksi myös tuulivoiman tuotannossa. Olemme iloisia pystyessämme tarjoamaan palveluyhtiömme Lumme Energian kautta asiakkaillemme tätä uusiutuvaa energiaa tuulipuiston valmistuessa.Tuotantokapasiteettimme on hyvin tasapainoinen, ja sopusoinnussa kiristyvien ilmastopoliittisten tavoitteiden kanssa. Täytämme jo vuonna 2025 Euroopan unionin sekä kansallisten päätösten mukaiset 2030-luvulle asetetut hiilidioksidineutraalin tuotannon tavoitteet", toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Vuonna 2025 Lestijärven tuulivoimapuiston valmistuessa, Suur-Savon Sähkön sähkön tuotantomäärä on yli kaksinkertainen vuoden 2021 toteutuvaan sähköntuotantoon. Kasvu sähköntuotannossa tapahtuu Olkiluoto 3 käynnistäessä kaupallisen hiilidioksidineutraalin sähköntuotannon, sekä useista tuulivoimahankkeista, joissa Suur-Savon Sähkön on mukana. Jo tiedossa olevien hankkeiden myötä vuonna 2025 Suur-Savon Sähkön sähköntuotannosta yksi kolmannes on tuulivoimaa, yksi kolmannes hiilidioksidineutraalia ydinvoimaa, sekä yksi kolmannes vesivoimalla sekä puuperäisillä polttoaineilla tuotettua sähköä. Hiilidioksidineutraalin sähköntuotannon osuus tulee olemaan yli 99 % koko Suur-Savon Sähkön sähköntuotannosta vuonna 2025.

"Suur-Savon Sähkölle tarjoutuu yhteishankkeiden myötä pääsy erittäin kustannustehokkaisiin suuriin tuulivoimahankkeisiin. Tämän lisäksi yhtiömme selvittää aktiivisesti tuulivoimainvestointien mahdollisuuksia myös omalla toiminta-alueellaan Järvi-Suomessa. Tuulivoiman myönteiset aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät. Tuulivoima voi niin haluttaessa olla osa paitsi alueen kuntien talouden haasteiden ratkaisua, myös osa kuntasektorille kohdistuvien ilmastotavoitteiden saavuttamista’" Suur-Savon Sähkön lämpö- ja tuotantoliiketoiminnan johtaja Jari Väyrynen toteaa.

Tämä tuulivoimainvestointi on jälleen yksi askel Suur-Savon Sähkö –konsernin kehittymisessä hiilidioksidineutraalin energian tuotannossa. Suur-Savon Sähkö – konserni osakkuusyhtiöineen on eri liiketoiminta-alueilla tehnyt viime vuosina merkittäviä askeleita uusien teknologioiden hyödyntämisessä. Suur-Savon Sähkö toteutti Puumalan kaukolämmöntuotantoon Suomen suurimman aurinkolämpöä ja lämpöpumppua hyödyntävän lämmöntuotannon hybridilaitoksen vuonna 2019. Konsernin tytäryhtiö Solarigo Systems Oy toteutti vuonna 2019 Suomen suurimman 5,9 MW aurinkosähkövoimalaitoksen Nurmoon, ja nyt toteutettava Lestijärven tuulivoimapuisto on Suomen tuulivoimapuistoista suurin.

"Olemme viime vuosina investoineet jopa 15 % vuotuisesta liikevaihdostamme hiilidioksidineutraaliin energiantuotantoon. Teot muuttavat maailmaa, eivät pelkät puheet. Meitä motivoi energiatoimialan uudistaminen vastaamaan sille kohdistuvia odotuksia, ja vastaamaan asiakkaidemme kehittyviä odotuksia. Uudet ja kehittyvät teknologiat ovat innostavia, ja haemme jatkuvasti uusia keinoja toteuttaa ilmastotavoitteita taloudellisestikin kestävällä tavalla", Tykkyläinen kuvailee.

Kuvassa Jouttikallion tuulipuisto Lapualla. Kuva: Mikko Havusela.

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.