Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Vuoden 2020 taloudellinen tulos Suur-Savon Sähkö – konsernissa tulee jäämään budjetoidusta. Konserni tavoitteli kuluvalle vuodelle 25 miljoonan euron tulosta ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja.

"Näemme asiakaskunnassamme koronapandemian aiheuttaman talouden taantuman tuomaa notkahdusta energian kulutuksessa. Se kertoo keväästä jatkuneen taantuman kohdelleen myös järvisuomalaisia yrityksiä kaltoin. Mutta moni tekijä tuo kuitenkin myönteistä odotusta tulevaisuuteen. Esimerkiksi teollisuuden sähkön käyttö alueellamme on loka-marraskuussa ollut yli kuusi prosenttia edellisvuotta korkeammalla tasolla, vaikka kevään ja kesän aikana teollisuus jäikin viidestä kymmeneen prosenttiin matalammalle tasolle vuoden takaiseen verrattuna. Rakennamme ensi vuottamme nopeasti elpyvän talouden kehityksen odotuksen varaan", Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Korkeaa investointitasoa ylläpidetään – sähkön siirtohintoihin ei kosketa

Suur-Savon Sähkön tytäryhtiö Järvi-Suomen Energia Oy ylläpitää vahvaa investointitasoaan taantumankin keskellä. Vuodelle 2021 on suunniteltu vuoden 2020 tapaan noin viidenkymmenen miljoonan euron investoinnit säävarmaan sähköverkkoon. Korkea investointitaso tuo työtä Järvi-Suomen alueelle. Merkittävimmän osan sähköverkon investoinneista toteuttaa osakkuusyhtiö Elvera Oy, jolla on paras paikallistuntemus investointien toteuttamiseen ja viankorjaukseen.

Konsernin tytäryhtiö Kerienergia Oy investoi vuonna 2021 Kerimäen kaukolämmöntuotantoon lämpökeskuksen savukaasupesurin, jolla tullaan tuottamaan liki puolet Kerimäen kaukolämmöstä hukkalämmöllä. Myös muita savukaasupesuri-investointeja valmistellaan konsernissa.

Vuoden 2020 aikana rakennettiin Rantasalmen asemalle sekä Pertunmaalle uudet pellettilaitokset, jotka turvaavat energiahuollon kymmeniksi vuosiksi tulevaisuuteen.

Vuoden 2021 aikana tullaan laatimaan Juvan lämmöntuotannon tulevaisuuden suunnitelmat, sekä kehittämään konsernin lämmöntuotannolle kriittistä polttoainetoimintaa.

"Ymmärrämme energiahuollon operatiivisen toiminnan sekä investointien työllistävän merkityksen. Emme ole halunneet talouden yleisen notkahduksen aikana leikata investointitasojamme. Alueemme tarvitsee nyt investointien kautta syntyvää työllisyyttä. Pyrimme huolehtimaan konsernimme taloudesta – korkeasta investointitasosta huolimatta – siten, ettei budjettiin ole suunniteltu sähkön siirtotariffien nostoa", Suur-Savon Sähkön hallituksen puheenjohtaja Janne Laine toteaa.

Säävarman sähköverkon ohella Suur-Savon Sähkö – konserni rakentaa verkostojen yhteisrakentamista maksimoimalla valokuituverkkoa. Tämä valokuituverkko palvelee konsernin sähkön siirto- ja jakeluverkkotoiminnan niin sanottua älyverkkovisiota, mutta se mahdollistaa myös yhteiskunnan muiden tietoliikennetarpeiden palvelemista yhdessä alueellisten telecom-yhtiöiden kanssa.

"Tulevien vuosien konsernin keskeinen tavoite on saada luotua älykäs sähköverkko, jossa säävarman sähköverkon ohella panostetaan siihen liittyvään valokuituverkkoon. Älykäs sähköverkko hyödyntää toimintansa edelleen tehostamisessa uusia teknologioita kuten mm. Automaatio- digitaali-, robotti-, tekoäly- ja sensoriteknologiaa. Näin pystytään tehostamaan esimerkiksi sähköverkon huolto- ja sähkönjakelutehokkuutta", Laine taustoittaa.

"Esimerkiksi lumikuormatilanteet pystytään ennakoimaan ja hoitamaan entistä paremmin. Valokuituverkkoon panostaminen mahdollistaa myös laajakaistaliittymäasteen huomattavan parantamisen sähköyhtiön toimialueella, jolla puolestaan iso merkitys alueen kilpailukyvylle esimerkiksi etätyönteon mahdollistamiseksi alueelta. Tähän investointikokonaisuuteen on tarkoitus hakea rahoitusta myös EU:n elvytysrahoitusohjelmasta. Suur-Savon Sähkö jatkaa isojen investointien toteuttamista ja omalta osaltaan elvyttää aluetaloutta. Samalla olemme linjanneet, että siirtotariffeja ei budjetissa koroteta. Osinkolinjauksissa pyritään vakaaseen tuottoon omistajille", Laine jatkaa.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirtoliiketoiminnasta ja kaukolämpötoiminnasta, sekä omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konsernin liikevaihto on 154 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 90 henkilöä.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EESTBlogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/20208.10.2020 08:58:01 EESTTiedote

Vuoden 2020 toisen kolmanneksen jälkeen Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto on jäänyt 5,5 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 9,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto on 6,9 miljoonaa euroa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, tukkusähkömarkkinoiden voimakkaat ääri-ilmiöt sekä koronaepidemian vaikutukset energiamarkkinoihin. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneet kustannukset, yhteensä 0,77 miljoonaa euroa.

Suomen pitää ottaa aikalisä turpeen energiaveron nostoon16.9.2020 12:30:25 EESTBlogi

Lenkkipolulla ajatus on vapaa lentämään minne tahtoo. Usein silloin mielen perukoilta hiipiivät esiin asiat, jotka muun kiireen keskellä ovat painuneet taka-alalle. Itse tulin viime lenkillä pohtineeksi Suomen energia-alan huomista, ja päätin kirjoittaa ajatukseni tähän blogiin. Minua huolestuttaa tilanne, jossa tunteisiin pohjautuvassa kiireessä kokonainen kotimainen teollisuuden ala – energiaturpeen tuotanto ja logistiikka – ollaan ajamassa alas.