Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/2021

Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus on ollut alkuvuonna erinomainen. Liiketoiminnan kehitystoimet etenevät suunnitellusti, ja konsernin taloudellinen tulos on palannut nousu-uralle. Vuoden 2021 ensimmäisen kolmanneksen liikevaihto on 76,5 miljoonaa euroa, joka on 37 % edellisvuotta ja 17 % budjetoitua suurempi. Alkuvuoden tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja on 5,9 miljoonaa euroa, eli 3 % budjettia parempi.

Energiamarkkinat ovat toipuneet COVID-19 pandemiaa edeltäneelle tasolle, mikä parantaa Suur-Savon Sähkö -konsernin tulosnäkymiä. Lämpötilariippuvat energian toimitukset ovat olleet vähintään budjetoidulla tasolla. Konsernin asiakkaiden energiankulutus antaa myönteistä indikaatiota myös yleisen talouden kehittymisestä toiminta-alueella.

Sähkön markkinahinta on toteutunut tammi-huhtikuussa Suomen alueella edellisvuotta korkeammalla tasolla 45,9 €/MWh (2020: 22,9 €/MWh). Lämmityksen energiankulutusta mittaava lämmitystarveluku tammi-huhtikuussa oli 21,9 % korkeampi kuin vuonna 2020. Sähkömarkkinoiden kehittyminen ja kasvanut lämmöntarve ovat tukeneet alkuvuoden tuloksentekoa.

Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana kaukolämmön myynti oli 150 GWh (131 GWh), sähkön siirtomäärä oli 489 GWh (423 GWh), ja sähkön tuotanto oli 123 GWh (120 GWh).  Konsernin investoinnit ovat olleet alkuvuonna 23,5 miljoonaa euroa (17,3). Jo ensimmäisen vuosikolmanneksen säävarman sähköverkon investoinnit ovat tuoneet alueelle yli sadan henkilötyövuoden työllistävän vaikutuksen.

Koko vuoden talouden ennusteet ovat alkuvuoden aikana parantuneet. Konsernin budjetoitu tulos ennen tilinpäätöseriä ja veroja kuluvalle vuodelle on 15,4 miljoonaa euroa, mutta päivitetty ennuste koko vuodelle tulee nousemaan lähelle kahdenkymmenen miljoonan euron tasoa.

Yrityskaupalla Suomen viidenneksi suurimmaksi sähkönmyyntiyhtiöksi

Konsernin liikevaihtoa nosti ensimmäisellä kolmanneksella 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan yrityskauppa. Suur-Savon Sähkö osti Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi Loiste Sähkönmyynti Oy:n, mikä yli kaksinkertaistaa sähkön vähittäismyynnin liikevaihdon. Konsernin henkilöstö täydentyi kahdellatoista energia-alan ammattilaisella. Järjestely nostaa konsernin liikevaihdon vuodelle 2021 budjetoidulta 179 miljoonan euron tasolta tasolle 245 miljoonaan euroon. Vuoden 2022 liikevaihto tulee konsernin nykymuodossaan nousemaan noin 300 miljoonan euron tasolle. Yritysjärjestelyn myötä Suur-Savon Sähkö – konserni nousi asiakasmäärällä mitattuna Suomen viidenneksi suurimmaksi vähittäismyyntiyhtiöksi yli 300 000 käyttöpaikalla.

Talouden tunnusluvut

Konsernin maksuvalmius on hyvä, tunnusluku quick-ratio on tasolla 1,24 ja nettovelat/käyttökate- tunnusluku on edelleen terveellä tasolla 3,58.

Konsernin tunnusluvut
Toteutunut 1-4/2021
Toteutunut 1-4/2020
Koko vuosi 2020
Liikevaihto, M€ 76,5 55,7 154,9
Käyttökate, M€ 17,3 16,4 41,8
Tulos ennen tp siirtoja ja veroja, M€ 5,9 6,3 12,2
Investoinnit, M€ 23,5 17,3 85,5
Omavaraisuusaste % 26,6 31,1 26,9
Henkilöstö keskimäärin 110 86 98

COVID-19 pandemiaan liittyvien erityisjärjestelyiden odotetaan jatkuvan vähintään kesän yli. Konsernin toiminta on hyvin sopeutunut poikkeusolosuhteisiin, ja pandemian kehittymiseen pystytään reagoimaan.

Investointimäärät säävarmaan sähköverkkoon, hiilidioksidineutraaliin lämmön ja sähkön tuotantoon jatkuvat vahvana. Kun vuonna 2020 lämmöntuotantoon investoitiin kaksi pellettilaitosta, kuluvan kesän aikana konsernin tytär- ja osuusyhtiöissä investoidaan kahteen savukaasulauhduttimeen, joilla parannetaan vähintään 20 % lämpökattiloiden energiahyötysuhdetta.

Vuonna 2020 COVID-19 pandemian seurauksena Järvi-Suomen alueella etätyöskentely ja kausiasuminen lisääntyivät merkittävästi. Tämä heijastui uusien sähköliittymien määrän nousuun useilla kymmenillä prosenteilla. Aktiivisuus vapaa-ajan asuntojen rakentamisessa jatkuu myös kuluvana vuonna.

Henkilövalinnat

Yhtiökokouksessa 1.6.2021 valittiin uudelleen ja edelleen seuraavat hallintoneuvoston jäsenet:

Pekka Laitinen, Timo Pulkkinen, Savonlinna
Antti-Pekka Hokkanen, Joutsa
Jukka Ollikainen, Mäntyharju
Jaana Vartiainen, Tapani Korhonen, Mikkeli
Anja Kauppinen, Hankasalmi
Jaakko Mattila, Juva
Olli-Pekka Nykänen, Rantasalmi
Lasse Partanen, Sulkava
Henri Saari, Heinola
Juha Hiekkanen, Toivakka

Yhtiökokouksessa päätettiin, että vuodelta 2020 jaetaan osinkoa 100 euroa/osake. Vuonna 2019 yhtiö jakoi osinkoa 110 euroa/osake.

Janne Lainehallituksen puheenjohtajaSuur-Savon Sähkö

Puh:044 417 4001

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.