Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/2022

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.

Konsernissa toteutetaan monia riskienhallinnallisia toimenpiteitä geopoliittisten epävarmuuksien negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi energian toimitusvarmuuteen sekä konsernin talouteen. Alkuvuoden aikana monien materiaalien ja komponenttien saatavuus on vaikeutunut, ja energiahyödykkeiden hinnat ovat historiallisen korkealla tasolla. Toistaiseksi yleinen kustannusten nousupaine ei ole merkittävästi vaikuttanut Suur-Savon Sähkö – konsernin toimintaan. Konsernin hankinnat toteutetaan pitkäjänteisesti, mikä yhdessä onnistuneen riskienhallinnan kanssa on turvannut muun muassa investointitöiden sekä polttoainekustannusten kohtuullisen hintatason. Myös sähkönsiirron ja kaukolämmön tariffit on pystytty pitämään ennallaan.

Sähkön markkinahinta on jatkanut korkealla tasolla, ja johdannaishinnat tulevaisuuteen heijastelevat kiristynyttä kysynnän ja tarjonnan tilannetta erityisesti ensi talvelle. Suur-Savon Sähkö – konsernilla on noin 24 MW sähköntuotannon osuus Olkiluoto 3 ydinvoimalaitoksessa, jonka odotetaan siirtyvän kaupalliseen käyttöön syksyllä 2022. Suur-Savon Sähkö osti noin 4,5 MW lisäosuuden Olkiluoto 3:n tuotantoa huhtikuun lopulla. Ydinvoimantuotannon lisäosuuden myötä hiilidioksidineutraalin sähköntuotannon osuus tuotantosalkusta kattaa 99 %  jo ensi vuonna. Konserni toteuttaa etupainotteisesti Euroopan unionin sekä Suomen valtion hiilidioksidineutraalisuustavoitteita. Järvi-Suomen alueella kartoitetaan yhtiön toimesta potentiaalisia tuulivoima- sekä aurinkosähkön tuotannon alueita.

Hiilidioksidineutraalin lämmöntuotannon osalta Rantasalmen lämpökeskukselle investoidaan savukaasulauhdutin, joka tulee leikkaamaan jopa 20 % polttoainetarpeesta energiatehokkuutta parantamalla.

Kuluvasta vuodesta tulee toiminnan laatujohtamisen kehitysloikkien vuosi. Konsernissa valmistaudutaan ympäristöjärjestelmän ISO14001, työterveys ja -turvallisuusjärjestelmän ISO45001, sekä tietoturvajärjestelmän ISO27001 mukaisten toimintamallien rakentamiseen. Sertifiointivalmius järjestelmille on syksyllä 2022.

Talouden tunnusluvut

Konsernin tunnusluvut

Toteutunut

1-4/2022

Toteutunut

1-4/2021

Koko vuosi

Liikevaihto, M€ 123 76,5 272
Käyttökate, M€ 19,9 17,3 1,5
Tulos ennen tp siirtoja ja veroja, M€ 10,7 5,9 -30
Investoinnit, M€ 19,5 23,5 104,2
Omavaraisuusaste % 19,3 26,5 16,7
Henkilöstö keskimäärin 108 110 114

Huoltovarmuuden merkitys korostuu entisestään lähivuosina

Kansallisen energiahuollon kehittämisessä kotimaisten polttoaineiden käytettävyyden turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Energiaturpeen rooli huoltovarmuuspolttoaineena on noussut merkittävästi. Lisäksi metsäteollisuuden raaka-aineeksi kelpaamattoman kotimaisen puubiomassan asema polttoaineena on kriittisen tärkeä erityisesti lämmöntuotannossa. Suomen energiapoliittisilla linjauksilla on kirjoitushetkellä suuri merkitys. Kotimaisten polttoaineiden aseman turvaaminen on tärkeää niin huoltovarmuuden kuin energian loppuasiakashintojen näkökulmasta.

Henkilövalinnat

Suur-Savon Sähkö Oy:n hallintoneuvosto kokoontui 02.06.2022, ja valitsi hallintoneuvoston puheenjohtajaksi maanviljelijä Lasse Partasen (Sulkava). Varapuheenjohtajaksi valittiin yrittäjä Jarkko Fågel (Hartola).

Suur-Savon Sähkön hallitukseen valittiin jäseniksi seuraavalle kaksivuotisjaksolle erovuorossa ollut asianajaja, varatuomari Kalle Ervasti (Mikkeli), sekä uusina jäseninä hallintojohtaja Ari Liikanen (Mikkeli), sekä toiminnanjohtaja Eero Sistonen (Rantasalmi). Hallituksessa jatkavat lisäksi fysioterapeutti, ammatillinen opettaja Ritva Hänninen (Juva), kunnanjohtaja Tuomo Kärnä (Luhanka) sekä kaupunginjohtaja Janne Laine (Savonlinna).

Suur-Savon Sähkön hallituksen puheenjohtana jatkaa Janne Laine ja varapuheenjohtajaksi valittiin Kalle Ervasti.

Janne Lainehallituksen puheenjohtajaSuur-Savon Sähkö

Puh:044 417 4001

Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa13.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy4.5.2022 07:02:00 EEST | Tiedote

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022. ”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja

Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-droneluvan saanut sähköverkkopuolen toimija – vapaus lennättää ilman näköyhteyttä2.5.2022 07:49:00 EEST | Tiedote

Järvi-Suomen taivaalla voi jo nyt nähdä dronelennokkeja kiitämässä sähköverkon vikoja etsimässä tai kunnossapidon tehtävissä. Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-luvan saanut sähköalan toimija, joka voi harjoittaa lentotoimintaa ilman näköyhteyttä lennätettävään laitteeseen. Lupa mahdollistaa miehittämättömien lentojen tekemisen suuremmille alueille kerralla kuin koskaan ennen.