Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Konsernin investointitaso on pysynyt vahvana. Elokuun loppuun mennessä investoinnit ovat olleet 50,5 M€, joista säävarmaan sähköverkkoon investoitiin 35,3 M€, ja hiilineutraaliin energian tuotantoon yhteensä 4,5 M€. Konsernin tuloskehitys vuonna 2021 tulee olemaan lähellä edellisvuoden tasoa.

Sähkön markkinahinnan nousu luo ensi vuodelle paranevia tulosnäkymiä. Sähkön markkinahinta pohjoismaisessa sähköpörssissä (Nord Pool) on ollut tammi-elokuussa keskimäärin 54,1 €/MWh (2020: 25,0 €/MWh) Suomen hinta-alueelle. Nord Pool -alueen keskimääräinen systeemihinta on ollut 46,5 €/MWh (2020: 9,26 €/MWh). Suomen alueen hinta on siten ollut yli kaksinkertainen vuoden takaiseen, ja systeemihinta yli viisinkertainen edelliseen vuoteen.

Suur-Savon Sähkö Oy:n sähkön tuotanto ei pysty vielä vuonna 2021 hyötymään markkinahintojen noususta. Jo vuodelle 2021 odotettu Olkiluoto 3 käynnistyminen on siirtynyt pitkälle vuoden 2022 puolelle, ja Suur-Savon Sähkön sähkön tuotantokapasiteetissa on ollut myös epäonninen turbiinirikko. Ennusteita pienempi sähköntuotantomäärä leikkaa tuloksentekokykyä markkinahinnan noususta huolimatta. Sen sijaan näkymät vuodelle 2022 ovat olennaisesti paremmat.

Lämmöntuotannon polttoaineista 85,5 % on ollut kotimaisia puuperäisiä polttoaineita, 3,0 % vähärikkistä kevyttä polttoöljyä, ja loput energiaturvetta. Lämmöntuotannon toimintavarmuus on ollut erinomaista koko vuoden ajan. Kuluneen vuoden lämmöntarve on ollut 16,2 % edellisvuoden lämmöntarvetta suurempi.

Savonlinnan ja Juvan kaukolämpöverkoissa otetaan syksyllä 2021 käyttöön koneoppiva algoritmi kaukolämpöjärjestelmän kokonaisoptimoinnissa. Tekoälysovellus on esimerkki konsernin digitalisaation kehitystoiminnasta. Kaikissa konsernin liiketoiminnoissa digitalisaation tulkitaan olevan tulevaisuuden tuottavuuden nousun keskiössä.

Koronaviruspandemian alusta lähtien monipaikkaisen asumisen elämäntavan nousu on näkynyt uusien sähköverkon liittymissopimusten määrän kasvuna. Uusia liittymiä on toimitettu asiakkaille 320 kappaletta, mikä on lukumääräisesti useita kymmeniä prosentteja enemmän kuin pandemiaa edeltäneinä vuosina.

Talouden tunnusluvut

Konsernin maksuvalmius on erinomainen, tunnusluku quick-ratio on tasolla 1,55, ja nettovelat/käyttökate -tunnusluku on heikentynyt, ollen 4,73. Konsernin henkilöstömäärä kasvoi 11 hengellä Loiste Sähkönmyynnin ostamisen myötä.

Konsernin tunnusluvut
Toteutunut 1-8/2021
Toteutunut 1-8/2020
Koko vuosi 2020
Liikevaihto, M€ 146,7 98,3 154,9
Käyttökate, M€ 23,3 26,2 41,8
Tulos ennen tp siirtoja ja veroja, M€ 6,2 6,9 12,2
Investoinnit, M€ 50,5 49,5 85,5
Omavaraisuusaste % 25,1 28,5 26,9
Henkilöstö 106 104 107

Janne Lainehallituksen puheenjohtajaSuur-Savon Sähkö

Puh:044 417 4001

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.