Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Konsernin investointitaso on pysynyt vahvana. Elokuun loppuun mennessä investoinnit ovat olleet 50,5 M€, joista säävarmaan sähköverkkoon investoitiin 35,3 M€, ja hiilineutraaliin energian tuotantoon yhteensä 4,5 M€. Konsernin tuloskehitys vuonna 2021 tulee olemaan lähellä edellisvuoden tasoa.

Sähkön markkinahinnan nousu luo ensi vuodelle paranevia tulosnäkymiä. Sähkön markkinahinta pohjoismaisessa sähköpörssissä (Nord Pool) on ollut tammi-elokuussa keskimäärin 54,1 €/MWh (2020: 25,0 €/MWh) Suomen hinta-alueelle. Nord Pool -alueen keskimääräinen systeemihinta on ollut 46,5 €/MWh (2020: 9,26 €/MWh). Suomen alueen hinta on siten ollut yli kaksinkertainen vuoden takaiseen, ja systeemihinta yli viisinkertainen edelliseen vuoteen.

Suur-Savon Sähkö Oy:n sähkön tuotanto ei pysty vielä vuonna 2021 hyötymään markkinahintojen noususta. Jo vuodelle 2021 odotettu Olkiluoto 3 käynnistyminen on siirtynyt pitkälle vuoden 2022 puolelle, ja Suur-Savon Sähkön sähkön tuotantokapasiteetissa on ollut myös epäonninen turbiinirikko. Ennusteita pienempi sähköntuotantomäärä leikkaa tuloksentekokykyä markkinahinnan noususta huolimatta. Sen sijaan näkymät vuodelle 2022 ovat olennaisesti paremmat.

Lämmöntuotannon polttoaineista 85,5 % on ollut kotimaisia puuperäisiä polttoaineita, 3,0 % vähärikkistä kevyttä polttoöljyä, ja loput energiaturvetta. Lämmöntuotannon toimintavarmuus on ollut erinomaista koko vuoden ajan. Kuluneen vuoden lämmöntarve on ollut 16,2 % edellisvuoden lämmöntarvetta suurempi.

Savonlinnan ja Juvan kaukolämpöverkoissa otetaan syksyllä 2021 käyttöön koneoppiva algoritmi kaukolämpöjärjestelmän kokonaisoptimoinnissa. Tekoälysovellus on esimerkki konsernin digitalisaation kehitystoiminnasta. Kaikissa konsernin liiketoiminnoissa digitalisaation tulkitaan olevan tulevaisuuden tuottavuuden nousun keskiössä.

Koronaviruspandemian alusta lähtien monipaikkaisen asumisen elämäntavan nousu on näkynyt uusien sähköverkon liittymissopimusten määrän kasvuna. Uusia liittymiä on toimitettu asiakkaille 320 kappaletta, mikä on lukumääräisesti useita kymmeniä prosentteja enemmän kuin pandemiaa edeltäneinä vuosina.

Talouden tunnusluvut

Konsernin maksuvalmius on erinomainen, tunnusluku quick-ratio on tasolla 1,55, ja nettovelat/käyttökate -tunnusluku on heikentynyt, ollen 4,73. Konsernin henkilöstömäärä kasvoi 11 hengellä Loiste Sähkönmyynnin ostamisen myötä.

Konsernin tunnusluvut
Toteutunut 1-8/2021
Toteutunut 1-8/2020
Koko vuosi 2020
Liikevaihto, M€ 146,7 98,3 154,9
Käyttökate, M€ 23,3 26,2 41,8
Tulos ennen tp siirtoja ja veroja, M€ 6,2 6,9 12,2
Investoinnit, M€ 50,5 49,5 85,5
Omavaraisuusaste % 25,1 28,5 26,9
Henkilöstö 106 104 107

Janne Lainehallituksen puheenjohtajaSuur-Savon Sähkö

Puh:044 417 4001

Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa13.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/20223.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.

Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy4.5.2022 07:02:00 EEST | Tiedote

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022. ”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja