Suuria yrityslainoja nostettiin runsaasti maaliskuussa 2020

Suomalaiset yritykset lukuun ottamatta asuntoyhteisöjä nostivat maaliskuussa 2020 uusia yrityslainoja [1] luottolaitoksista 2,5 mrd. euron edestä, mikä on yli 800 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Viimeksi yrityslainoja nostettiin enemmän kuukauden aikana kesäkuussa 2018. Maaliskuussa nostetuista yrityslainoista teollisuusalan [2] yritysten nostamien lainojen osuus oli suurin (24 %).

Uusista maaliskuussa 2020 nostetuista yrityslainoista euromääräisesti suurin osa (79 %) oli suuria, yli 1 milj. euron lainoja. Pienempien yrityslainojen (enintään 250 000 euroa) osuus oli 12 %, ja niitä nostettiin vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Uusien yrityslainojen keskikorko oli 1,93 % ja suurten yrityslainojen 1,47 %.

Maaliskuussa 2020 yritykset neuvottelivat uudelleen lainasopimuksiaan 1,1 mrd. euron edestä, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Pienempiä [3] yrityslainasopimuksia neuvoteltiin uudelleen jopa neljä kertaa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Runsaan nostomäärän myötä yrityslainakanta [4] kasvoi 58,3 mrd. euroon maaliskuussa 2020 ja sen vuosikasvuvauhti kiihtyi 9,6 prosenttiin. Maaliskuun lopussa yrityksillä oli käyttämättömiä luottojärjestelyjä 18 mrd. euron edestä. Määrä pysyi lähes muuttumattomana verrattuna helmikuuhun 2020.

Myös luottolaitosten välittämien yritystodistusten [5] kanta (5,3 mrd. euroa) kasvoi reippaasti. Maaliskuussa 2020 uusia liikkeeseenlaskuja oli runsaasti ja kanta kasvoi 1,4 mrd. euroa edelliskuusta. Yritystodistusten kanta kasvoi eniten teollisuusalan yrityksillä.

Lainat

Kotitaloudet nostivat maaliskuussa 2020 uusia asuntolainoja 1,7 mrd. euron edestä, mikä on 250 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Euromääräisten asuntolainojen kanta oli maaliskuun lopussa 100,7 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 2,7 %. Kotitalouslainoista oli maaliskuun lopussa kulutusluottoja 16,7 mrd. euroa ja muita lainoja 17,7 mrd. euroa. Uusia asuntoyhteisölainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin maaliskuussa 490 milj. euron edestä. Uusien nostettujen asuntoyhteisölainojen keskikorko nousi helmikuusta 2020 ja oli 1,10 %. Asuntoyhteisöille myönnettyjen lainojen kanta oli 35,6 mrd. euroa maaliskuun lopussa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli maaliskuun 2020 lopussa 96,9 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,10 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 84,3 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,5 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat maaliskuussa 0,2 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli maaliskuussa 0,15 %.

Lisätietoja antavat

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, puh. 09 183 2146, sähköposti: olli.tuomikoski(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 1.6.2020 klo 13.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

1 Pl. tili- ja korttiluotot.
2 Sisältyy ryhmään jalostus.
3 Enintään 250 000 euroa.
4 Lainat suomalaisille yrityksille (S.111) pl. asuntoyhteisöt.
5 Suomalaiset yritykset pl. asuntoyhteisöt.

Huhtikuussa lainasopimuksia neuvoteltiin uudelleen vilkkaasti1.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

Kotitalous- ja yrityslainoja neuvoteltiin uudelleen huhtikuussa 2020 enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin [1]. Uudelleen neuvoteltujen sopimusten [2] määrässä näkyvät useiden pankkien kotitalouksille ja yrityksille poikkeusoloissa tarjoamat lyhennysvapaajaksot [3]. Huhtikuussa 2020 kotitalouslainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 6,2 mrd. euron edestä, mikä vastaa 4,6 prosentin osuutta huhtikuun lopun kotitalouslainakannasta. Asuntolainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 5,5 mrd. euron edestä, mikä vastaa 5,5 prosentin osuutta asuntolainakannasta [5]. Huhtikuussa myös opintolainoja, vapaa-ajanasuntolainoja ja kulutusluottoja neuvoteltiin uudelleen ennätyksellinen määrä. Kotitaloudet nostivat huhtikuussa 2020 asuntolainoja [6] 1,4 mrd. euron edestä, mikä on 10,8 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Asuntolainojen kanta oli huhtikuun lopussa 100,9 mrd. euroa ja sen vuosikasvu 2,8 %. Huhtikuussa 2020 yrityslainoja (pl. asuntoyhteisöt) neuvoteltiin uudelleen 2,3 mrd. euron edestä, mikä va

A large amount of loan agreements renegotiated in April1.6.2020 13:00:00 EESTPress release

In April 2020, households and non-financial corporations renegotiated more loans than ever before [1]. The record volume of renegotiated loans [2] reflects the interest-only periods [3] offered by many banks to households and non-financial corporations due to the current exceptional situation. In April 2020, renegotiated household loans [4] totalled EUR 6.2 bn, representing 4.6% of the household loan stock as at the end of April. Renegotiated housing loans [4] totalled EUR 5.5 bn, which is 5.5% of the housing loan stock [5]. Renegotiations of student loans, holiday cottage loans and consumer loans were also record high in April. Households’ drawdowns of housing loans [6] in April 2020 amounted to EUR 1.4 bn, a decline of 10,8% on the corresponding period a year earlier. The stock of housing loans at end-April totalled EUR 100.9 bn and the annual growth rate of the stock was 2.8%. Renegotiated loans to non-financial corporations (excl. housing corporations) in April 2020 totalled EUR 2.

Låneavtal omförhandlades flitigt i april1.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I april 2020 omförhandlades hushålls- och företagslån mer än någonsin tidigare [1]. I mängden omförhandlade lån [2] syns de amorteringsfria perioder [3] som flera banker beviljat hushåll och företag under de exceptionella förhållandena. I april 2020 omförhandlades hushållslån [4] för 6,2 miljarder euro, vilket motsvarar 4,6 % av den utestående utlåningen till hushållen vid utgången av april. Bostadslån [4] omförhandlades till ett värde av 5,5 miljarder euro, vilket motsvarar 5,5 % av de utestående bostadslånen [5]. I april omförhandlades också rekordmånga studielån, fritidsbostadslån och konsumtionskrediter. Hushållen lyfte i april 2020 bostadslån [6] för 1,4 miljarder euro, vilket är 10,8 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av april till 100,9 miljarder euro och årsökningen var 2,8 %. I april 2020 omförhandlades företagslån (exkl. bostadsbolag) för 2,3 miljarder euro, vilket motsvarar 3,9 % av de utestående företag

Suomen Pankin tiedotustilaisuus Suomen talouden näkymistä1.6.2020 10:56:12 EESTKutsu

Tervetuloa seuraamaan Suomen talouden näkymiä ja rahapolitiikkaa käsittelevää lehdistötilaisuutta tiistaina 9.6.2020 klo 11.00. Median edustajat voivat seurata tilaisuutta Suomen Pankin auditoriossa (Rauhankatu 19) tai verkkolähetyksenä tästä linkistä: https://www.mediaserver.fi/live/bof (Huom. Avaa linkki jollain muulla kuin Internet Explorer -selaimella). Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn käy läpi Suomen talouden tilannetta koronakriisissä ja euroalueen rahapolitiikkaa. Ennustepäällikkö Meri Obstbaum esittelee Suomen talousennusteen vuosille 2020–2022. Tilaisuudessa julkistetaan uusin numero Euro & talous -verkkojulkaisusta. Pyydämme Suomen Pankin auditorioon saapuvia toimittajia ja TV-kuvaajia ystävällisesti ilmoittautumaan Suomen Pankin viestintään viimeistään perjantaina 5.6.2020 klo 14.00 osoitteessa https://www.lyyti.in/suomentalous. Koronatilanteen vuoksi tilaisuuteen voi osallistua enintään 20 henkilöä ja toimitusten ei ole mahdollista lähettää paikalle omia valokuvaajiaan. J