Suurin osa pääkaupunkiseutulaisista asuu korkeintaan 15 minuutin pyörämatkan päässä raideliikenteen asemista
Suurin osa asemista sijaitsee kävely- tai pyörämatkan päässä omasta kodista
Liikkumisen muodoista kaikkien vähiten kasvihuonekaasupäästöjä tuottavat kävelyn, pyöräilyn ja junan tai metron yhdistelmät. ELIAS – Elinvoimaa asemanseuduille! -projektissa on muun muassa tarkasteltu sitä, kuinka helposti Helsingin seudun juna- ja metroasemat ovat saavutettavissa kävellen tai pyöräillen.
- Karttatarkastelut osoittavat, että valtaosalla pääkaupunkiseudun asukkaista on matkaa lähimmälle asemalle korkeintaan kaksi kilometriä. Tämä tarkoittaisi sitä, että suurin osa seudun asukkaista pystyisi pyöräilemään asemalle noin 15 minuutissa. Myös pääkaupunkiseudun yritysten työpaikoista 68 prosenttia sijaitsee kävelyetäisyydellä asemasta, kertoo HSY:n seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen.
Helsingin seudun 14 kunnassa sijaitsee tällä hetkellä 80 asemanseutua. Pääkaupunkiseudulle on valmistunut tai on valmistumassa Kehäradan ja Länsimetron myötä useita uusia juna- tai metroasemia, ja asemanseutujen kehittäminen on kaupunkikehittämisen keskiössä. HSL:n mukaan HSL-alueella noustaan lähijunaan tai metroon noin 330 000 kertaa päivässä.
HSY:ssä tehdyt paikkatietotarkastelut tuovat aivan uudenlaista tietoa asemanseuduista kaupunkisuunnittelun pohjaksi. Niiden avulla pystytään muun muassa edistämään kävelyn, pyöräilyn ja junan yhteiskäyttöä. Asemanseutujen saavutettavuutta kävellen tai pyöräillen on tarkasteltu sekä metreissä että aikaetäisyyksinä. Kävely- ja pyöräilyvyöhykkeiden analyysit pohjautuvat Reittioppaan verkostoon ja Digiroad-tietokantaan. ELIAS-projektin tutkimustulokset ja kokemukset antavat arvokasta tietoa myös muiden kasvukeskusten asemanseutujen tarkasteluille ja kehittämistyölle.
Tiedot kävely- ja pyöräilyetäisyyksistä asemille saatavissa helmikuussa avoimena datana
Projektissa tuotetut erilaiset asemanseutuvyöhykkeet avataan avoimena datana helmikuun aikana HSY:n avoimen datan sivuilla www.hsy.fi/avoindata sekä uudessa avoimen datan karttapalvelussa http://kartta.hsy.fi.
- Tietoja kävely- ja pyöräilyetäisyyksistä voi hyödyntää esimerkiksi työmatkan suunnitteluun ja vähentää siten omasta liikkumisesta syntyviä ilmastopäästöjä, projektipäällikkö Pia Tynys HSY:stä kannustaa.
ELIAS on HSY:n, HSL:n ja Uudenmaan liiton vuoden 2015 alussa käynnistämä projekti. Projektissa on mukana myös ympäristöministeriö ja seudun kuntia. Projektin tavoitteena on asemanseutuja koskevan tietopohjan vahvistaminen ja tiedon tuottaminen kaupunkien kehittämisen tueksi. Samalla tuetaan asemanseutujen nykyistä tehokkaampaa käyttöä ja niiden toimivuuden ja houkuttelevuuden lisäämistä osana uudentyyppistä kaupunkikehitystä ja vähähiilistä yhteiskuntaa. Jotta seudun tavoitteet hiilineutraalisuudesta saavutetaan, tarvitaan eri sektoreilta toimenpiteitä olemassa olevan yhdyskuntarakenteen muuttamisessa vähähiiliseksi.
Lisätietoja:
- ELIAS-projekti: projektipäällikkö Pia Tynys, HSY, 050 575 6432, pia.tynys@hsy.fi
- Paikkatieto, avoin data ja karttapalvelu: seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen, HSY, puh. 050 322 8715, vilja.tahtinen@hsy.fi
- HSL: liikennesuunnittelija Tuire Valkonen, puh. 040 161 2260, tuire.valkonen@hsl.fi
- Uudenmaan liitto: erityisasiantuntija Maija Stenvall, puh. 040 514 0171, maija.stenvall@uudenmaanliitto.fi
- www.hsy.fi/elias
- #asemanseudut
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSY
”Neidonkorento” on HSY:n uusin taidejäteauto3.9.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on lanseerannut uusimman taidejäteautonsa. Taiteilija Jirka Vinsen kuvittama ”Neidonkorento” muistuttaa luonnon monimuotoisuuden ja puhtaiden vesistöjen tärkeydestä.
HSY:n hallituksen päätökset 29.8.202529.8.2025 10:06:46 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hankkia puitejärjestelyinä suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita ajalle 2025–2027 seuraavilta toimijoilta: AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Despro Teollisuuspalvelut Oy, FCG Rakennettu Ympäristö Oy, FIMPEC Engineering Oy, FINNMAP Intra Oy, Fluidit Oy, GeoPro Consulting Oy, Granlund Oy, Insinööritoimisto Matti Hallasaari Oy, Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy, Kivinen Rusanen Arkkitehdit Oy, Nodeon Finland Oy, Planproof Oy, RAB GmbH, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy, Ramboll CM Oy, Ramboll Finland Oy, Rejlers Finland Oy, Securitas Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, Sweco PM Oy ja WSP Finland Oy. Hallitus päätti perustaa ferrosulfaatin hankinnan puitejärjestelyn yhdessä muiden hankintarenkaan jäsenten kanssa ja valita puitejärjestelytoimittajiksi Kemira Oyj:n ja Voda Nordic Oy:n. Hallitus päätti, että HSY liittyy alaa koskevaan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035 ja asettaa sopimuksen mukaisen energians
HSY edistää Kaivokselan vesitornirakennuksen purkua suunnitellusti29.8.2025 08:11:46 EEST | Tiedote
Vantaan Kaivokselan vesitornina tunnettu rakennus on ollut pois vedenjakelukäytöstä jo vuodesta 1986. Se siirtyi Vantaan Vedeltä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle vuonna 2010 kiinteistömassan mukana, kun HSY perustettiin. Rakennus toimi myös Ilmatieteenlaitoksen säätutka-asemana, mutta ei ole ollut siinäkään käytössä vuosiin. HSY ei pidä tarpeellisena ylläpitää rakennusta ja investoida omaisuuteen, joka ei täytä sen alkuperäistä vesihuollollista tarkoitusta.
HSY:n Sortti-keräysauto kodin vaaralliselle jätteelle kiertää syys–lokakuussa28.8.2025 07:07:00 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjestää Sortti-keräysautokierroksen kotitalouksien vaaralliselle jätteelle 15.9.–20.10.2025. Pysähdyspaikkoja on tänä vuonna pääosin Helsingissä ja Espoossa, ja lisäksi auto kiertää muutamilla paikoilla myös Vantaalla ja Kirkkonummella. Kierros on kohdennettu erityisesti alueille, joilla ei ole muita vaarallisen jätteen keräyspisteitä lähellä.
HSY:n jätevedenpuhdistamoiden ravinnekuormitus Itämereen on pienin kautta aikojen27.8.2025 11:51:12 EEST | Tiedote
1900-luvun alkuvuosina teollisuuden ja kaupunkilaisten jätökset kuormittivat Itämerta niin voimakkaasti, että Töölönlahti oli käytännössä katsoen kuollut ja kaupungin rannikkovedet pahasti saastuneita. Työtä jätevesien puhdistamiseksi on sittemmin tehty paljon ja nykyään jätevedenpuhdistamoiden tulos pääkaupunkiseudulla on huippuluokkaa. Vesistöjen rehevöitymistä aiheuttavien ravinteiden päästöt ovat pienentyneet huomattavasti: vuodesta 1975 fosforin päästöt ovat laskeneet 94,5 prosenttia ja typen 80 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme