Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Martoilla on yli 120 vuoden kokemus kotitalousneuvonnasta. Kodinhoitokirja kannustaa säännölliseen ja ekologiseen kodinhoitoon, jonka avulla voi välttyä kodin kaaostumiselta ja pääsee kaikin puolin helpommalla. Vaatteet, lattiat ja kalusteet pysyvät kunnossa, eikä järeitä puhdistusaineita tarvita.

Tutkimusten mukaan kotityöt ovat yleisimpiä riidanaiheita perheissä. ”Meistä jokaisella on oma asteikko siisteydelle ja sotkuisuudelle, ja siisteyskäsitykset ja siivoustavat ovat usein lapsuudenkodin peruja. Yhdessä asuvien kannattaa löytää sopuratkaisu kodin siisteyteen ja harjoittaa joustavuutta, jos toinen viihtyy sekamelskassa ja toinen pyrkii pikkutarkkaan järjestyksenpitoon. Kodin työt eivät lankea luonnostaan naisille tai miehille, vaan ne jaetaan tasapuolisesti”, kirjassa todetaan.

Kodinhoitokirjan ohjeilla voi muun muassa:

• siivota kodin 1–2 tunnissa, 30 minuutissa tai 5 minuutissa
  • saada itsensä tai perheenjäsenensä innostumaan siivoamisesta
  • ehkäistä tartuntoja ja siivota sairastuvan
  • valita oikeanlaiset siivousvälineet ja -aineet kodin erilaisille tiloille
  • testata millainen kodinhoitaja on

Marttaliitto
Marttaliitto on 1899 perustettu, kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö. Martat toimivat sen puolesta, että kaikilla ihmisillä, kaikenlaisissa kodeissa, olisi hyvä olla.

Martat – Kodinhoitokirja. Innostu ja onnistu kotona

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.