Suurtapahtuma kokoaa fysioterapian, kuntoutuksen ja vanhuusiän asiantuntijuuden

Uusi Fysioterapia ja Kuntoutus -tapahtuma kokoaa fysioterapian ja kuntoutuksen ammattilaiset 3.–4.10.2018 Messukeskukseen Helsinkiin. Samanaikaisesti järjestettävä Hyvä Ikä 2018 -tapahtuma palvelee vanhustyön ammattilaisia, alan päättäjiä ja asiantuntijoita. Moniammatillinen tapahtumakokonaisuus tarjoaa messujen lisäksi lukuisia seminaareja ja asiantuntijapuheenvuoroja.

”Haluamme uudistaa fysioterapeuteille suunnattua tapahtumatarjontaa. Uudella suurtapahtumalla voimme tavoittaa entistä suuremman joukon kliinikoita ja tarjota heitä hyödyttävää monipuolista ja kiinnostavaa ohjelmaa. Messujen aikana pidetään myös fysioterapian ja kuntoutuksen alojen koulutuspäivät”, kertoo Suomen Fysioterapeutit ry:n kehittämisasiantuntija Hanna Häkkinen.

Yhdessä tapahtumajärjestäjä Expomarkin kanssa Suomen Fysioterapeutit ry tuo fysioterapian ja kuntoutuksen ammattilaisten ulottuville alan uutuudet, asiantuntijaesitykset ja tärkeimmät puheenaiheet sekä tarjoaa tietoa myös suurelle yleisölle. Tapahtuma on Suomen Fysioterapeutit ry:n 75-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma.

”Fysioterapia ja Kuntoutus 2018 sekä Hyvä Ikä 2018 muodostavat toisiaan tukevan korkeatasoisen tapahtumakokonaisuuden. Luvassa on näiden alojen ammatillisen kehittämisen, asiantuntijuuden ja verkostoitumisen ykköstapahtuma. Lisäksi kokonaisuus palvelee näistä aiheista kiinnostunutta suurta yleisöä”, kertoo Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Fysioterapian asiantuntijuus ja tarpeet saatava kohtaamaan

Fysioterapia ja kuntoutus -tapahtuman teemoja suunnitellaan hyvää vauhtia. Fysioterapian vaikuttavuus ja kliininen käytäntö ovat merkittävässä roolissa niin messujen ohjelmassa kuin koulutuspäivillä. Vuorovaikutus onnistuneen kuntoutuksen tekijänä ja keinot fysioterapeuttien asiantuntijuuden esiin tuomiseen tulevat olemaan tärkeitä puheenaiheita tapahtumapäivinä.

“Sote-uudistus, etenkin kuntoutuksen kokonaisuudistus, vaikuttaa tähän ammattikuntaan, jossa on hyvin korkeaa ja spesifiä osaamista. Kuinka asiakkaiden terveyttä ja oloa parantava asiantuntijuus saadaan asiakkaiden tietoon? Haluamme, että fysioterapiaa tarvitsevat ihmiset ja heille parhaat asiantuntijat löytävät toisensa myös kun valinnanvapaus vahvistuu”, Hanna Häkkinen sanoo.

Suurelle yleisölle suunnattu osio muun muassa kirkastaa fysioterapian ja kuntoutuksen alan osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Messuilta saa käytännön työkaluja niin ammattilaisten kuin heidän asiakkaidensa arkeen.

”Asiantuntijaohjelma on monipuolinen. Luvassa on työpajoja sekä erilaisia verkostoitumisen ja keskustelun mahdollisuuksia. Alan ammattilaisten kohtaamisten ja kollegiaalisuuden edistäminen ovat tärkeitä tavoitteita suurelle kansalliselle tapahtumalle”, Häkkinen toteaa.

Hyvä Ikä 2018 ikääntyneiden asialla aiempaa monipuolisemmin

Samaan aikaan pidettävä Hyvä Ikä 2018 tarjoaa mahdollisuuden moniammatilliseen keskusteluun ja verkottumiseen.

”Moniammatillinen yhteistyö on arkea suurelle osalle fysioterapeuteista. Ikääntymisen teemoissa on paljon yhteisiä rajapintoja. Näiden tapahtumien rinnakkaisuus laajentaa kaikkien näkökulmaa ja palvelee myös näytteilleasettajia”, Hanna Häkkinen sanoo.

Hyvä Ikä 2018:n teemoista esimerkiksi geriatrinen kuntoutus, kotikuntoutus ja apuvälineteknologia vastaavat myös fysioterapeuttien ammattiryhmän tiedontarpeisiin.

Pitkän historian omaava Hyvä Ikä järjestetään nyt Helsingissä, mikä tuo tapahtuman yhä useamman kävijän ulottuville. Messutapahtuma, seminaarit ja asiantuntijapuheenvuorot kattavat aihealueita aina teknologiasta yhteiskunnallisiin kysymyksiin, hoivaan ja asumiseen.  Tampereella järjestetyissä Hyvä Ikä -tapahtumissa on ollut noin 6 000 kävijää.

”Hyvä Ikä 2018 tulee olemaan aiempaa monipuolisempi tapahtuma. Järjestämme muun varsinaisen messutapahtuman lisäksi kaksipäiväisen Hyvän Iän Foorumin – Varaslähtö Vanhustenviikkoon. Se tarjoaa asiaa ja elämyksiä vanhuusalan päättäjille, ammattilaisille, alan asiantuntijoille ja myös varttuneelle väelle itselleen – vuoropuhelua, kyseenalaistamista, alustuksia ja yllätyksiä”, sanoo Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Satu Helin. Vanhustyön keskusliitto jatkaa Expomark Oy:n pääyhteistyökumppanina Hyvä ikä – messujen järjestämisessä.

”Ei tämän kiinnostavampaa tapahtumaa voi olla yhteiskunnassa, jossa kaikki tietävät, että väestö vanhenee. Lukuisat tahot tekevät töitä, että ihmiset saavat elää mahdollisimman pitkään ja laadukkaasti. Se työ tuodaan esiin ja sitä viedään eteenpäin Hyvässä Iässä”, Helin toteaa.

Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy, p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

Hanna Häkkinen, kehittämisasiantuntija, Suomen Fysioterapeutit ry, p. 0207 199 593, hanna.hakkinen@suomenfysioterapeutit.fi

Satu Helin, toiminnanjohtaja, Vanhustyön keskusliitto, p. 050 428 5244, satu.helin@vtkl.fi

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark Oy järjestää terveyden ja teollisuuden alan ammattitapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylä. Lisätietoja: www.expomark.fi

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote