Swedish Designers -mallisto: maailmanluokan tapettisuunnittelua ja rohkeaa kuvailoa

Boråstapeterin eli Ruotsin tunnetuimman ja ostetuimman tapettimerkin Swedish Designers -mallisto ihastuttaa nyt Värisilmän liikkeissä sekä verkkokaupassa. Kolmelle ruotsalaiselle eturivin suunnittelijalle annettiin vapaat kädet ja lopputulemana syntyi 35 erilaista tapettia tulvillaan väriä, kuvioiden iloittelua sekä ihastuttavaa käsityöläistunnelmaa.
Graafisessa My Secret Garden -tapetissa on tyyliteltyjä lehtikuvioita, jotka on suunnitellut taiteilija Linnea Andersson. Muodot virtaavat rytmikkään tanssin tavoin, ja juuri tämän kuosin Linnea maalasi Depeche Moden tahtiin.

– Boråstapeterin uniikit kuosit sopivat täydellisesti nykyaikaiseen ja ilmeikkääseen kotiin. Kehitämme jatkuvasti Värisilmän ajattoman tyylikästä tapettivalikoimaa vastaamaan asiakkaidemme kysyntään niin designin, värien kuin muotojen osalta, kertoo valikoimapäällikkö Tiina Hakola

Mallisto täynnä tulevia klassikoita

Tervetuloa lumottuun tapettimaailmaan: Linnea Anderssonin, Petra Börnerin ja Hanna Werningin luomat uutuudet iloittelevat käsityötaidolla. Kuviot ovat rohkeita, leikkisiä, graafisia ja orgaanisia. Kuoseissa on paljon kotia piristäviä muotoja, värejä sekä kauniita köynnöskukkia.

Vaikka Swedish Designers -mallisto leikittelee kirkkailla ja heleillä väreillä, on mukana myös rauhallisempia ja hillitympiä sävymaailmoja. Jokainen tapetti myös kertoo oman tarinansa: ne henkivät rohkeutta, leikkisyyttä ja tyylikkyyttä antaen ilmettä persoonallisiin koteihin.

Kolmen johtavan ruotsalaissuunnittelijan kynästä

Petra Börner on taiteilija, jonka kuviot syntyvät paperista kootuista kollaaseista tai vapaasti käsin maalattuina. Hänen kuvionsa ovat rytmisesti vilkkaita ja virtaavia, symmetrisiä sekä tyyliteltyjä. Petra asuu Lontoossa, mutta hän työskentelee maailmanlaajuisesti. Petra on tehnyt yhteistyötä Chanelin, Ruotsin kuninkaallisen oopperan, Louis Vuittonin, Voguen, Tiffany & Co:n ja Oscarsin kanssa. Swedish Designers -malliston Figs, Myrthle, Floral Dream sekä Hypnotic Safari -tapetit ovat hänen käsialaansa.

– On niin jännittävää nähdä kuvioni muodossa, jossa ne saavat ottaa tarvitsemansa tilan täysin uudessa mittakaavassa. Yhteistyömme on ollut erinomaista! On ollut fantastista työskennellä asiantuntevan ja motivoituneen tiimin kanssa tietäen, että laatu on korkea läpi koko prosessin, kertoo Petra Börner.

Hanna Werning on Tukholmassa asuva graafinen suunnittelija, joka on aiemminkin piirtänyt tapettikuoseja Boråstapeterille. Hänen tyylinsä on leikkisä ja värikäs. Hanna on tehnyt yhteistyötä mm. Rörstrandin, Bookbinders Designin, Elfan, IKEA:n, Anna Suin ja House of Dagmarin kanssa. Swedish Designers -malliston Friviva, Pangsurr, Kvackstepp, Turgräs ja Zingkorre -tapetit ovat hänen käsialaansa.

– Minun tapani työskennellä on luoda kollaaseja. Kun aloitan suunnittelun, en vielä tiedä, miltä kuosin pitäisi näyttää. Teen kukan sinne ja toisen tänne, suunnittelu on kuin palapeli, Hanna Werning selittää.

Linnea Andersson on Göteborgissa työskentelevä taiteilija. Hänen suunnittelukielensä perustuu yksinkertaisuuteen sekä samalla monimuotoisuuteen, mikä näkyy kuvioiden levittäytyessä tilaan. Linnea maalaa käsin erittäin tarkasti ja syntyvät kuviot ovat taiteellisia ja tyylikkäitä – kuin tehtyjä moderniin kotiin. Linnealla on ollut näyttelyitä niin Ruotsissa kuin maailmalla. Hän on tehnyt aiemmin yhteistyötä mm. Arket/Klippan Yllefabrikin kanssa. Swedish Designers -malliston My Secret Garden ja My Secret Garden Gran -tapetit ovat Linnean käsialaa.

– Taiteeni luova ydin on aina ollut rohkeus tilan haltuun ottamiseen, seinällä ja kontekstissa. Ennen kaikkea olen pitänyt muodon leikkisänä ja hauskana samalla, kun se pyrkii eteenpäin kuin käärme, jolla on selkeä tavoite, Linnea Andersson sanoo.

Ruotsista maailmalle vastuullisesti ja kestävästi

Boråstapeter lanseeraa vuosittain viitisen kokoelmaa, jotka suunnitellaan ja valmistetaan yrityksen omassa tehtaassa Boråsin tekstiilikaupungissa. Tapetit ovat CE-merkittyjä, eli ne täyttävät ympäristölle, turvallisuudelle ja terveydelle asetetut tiukat laatuvaatimukset. Kaikki käytetyt värit ovat vesipohjaisia ja raakamateriaali on peräisin FSC-sertifioiduista ja hyvin hoidetuista Pohjois-Euroopan metsistä.

Tapettihaaveista totta maksuttoman sisustuspalvelun avulla

Uutta ilmettä olohuoneeseen, sähäkkä efektiseinä eteiseen? Värisilmän henkilökohtainen sisustusneuvoja tuntee uutuuksilla vahvistuvan valikoiman ja auttaa löytämään mieluisat, klassisen modernit tapetit inspiroiviin ympäristöihin. Tunnetila-sisustuspalvelumme tarjoaa apua maksutta kaikenkokoisiin projekteihin, ja näytepalvelumme kautta on mahdollista saada mallipalat kätevästi kotiin tai ilman toimituskuluja myymälään.

Tutustu Swedish Desigers -malliston kuvamateriaaliin Värisilmän aineistopankissa.

Suurikuvioista Figs-tapettia koristavat vehreät lehdet ja kauniit viikunat, jotka ovat tässä mallissa sinisiä. Eloisa ja aistikas tapetti luo huoneeseen lämpöä ja  energiaa. Alkuperäinen malli on luotu useasta paperikerroksesta, joihin suunnittelija Petra Börner leikkasi kuosin veitsellä. Figs-tapetista on neljä väriyhdistelmää, joista jokaisella on oma luonteensa.
Suurikuvioista Figs-tapettia koristavat vehreät lehdet ja kauniit viikunat, jotka ovat tässä mallissa sinisiä. Eloisa ja aistikas tapetti luo huoneeseen lämpöä ja energiaa. Alkuperäinen malli on luotu useasta paperikerroksesta, joihin suunnittelija Petra Börner leikkasi kuosin veitsellä. Figs-tapetista on neljä väriyhdistelmää, joista jokaisella on oma luonteensa.
Floral Dream -tapetin unenomaisessa kuosissa on kasviköynnöksiä ja pieniä ihmishahmoja, jotka muodostavat yhdessä kauniin kokonaisuuden. Alkuperäismallin on piirtänyt käsin lyijykynällä taiteilija Petra Börner. Kauempaa tapetti muistuttaa meleerattua pintaa tai jopa marmoria. Kuvassa näkyy sininen kuvio harmaanbeigellä pohjalla. Kuosista on saatavana myös kaksi muuta värivaihtoehtoa.
Värikkäässä, kukallisessa Friviva-tapetissa on eksoottisia kasveja, mutta myös niittykukkia Ruotsin kesästä. Kaunis tapetti on Hanna Werningin käsialaa, ja siitä on neljä värivaihtoehtoa. Tapetti tarjoilee lämpimän iloisen väriskaalan, joka sopii niin isoille kuin pienillekin!
Hypnotic Safari on graafinen tapetti, jonka abstraktissa kuosissa on pehmeitä ja orgaanisia muotoja. Psykedeelisessä kuosissa vilahtelee siellä täällä silmiä. Petra Börner loi alkuperäiskuosin paperista leikkaamalla. Kuosi on nähty myös kankaana ja paperituotteissa, ja nyt se pääsee seinälle! Hypnotic Safari -tapetista on saatavilla kolme värivaihtoehtoa.
Kukikkaan Kvackstepp-tapetin kuosissa on mm. esikkoja ja alppiruusuja. Odottamattomana yksityiskohtana ihastuttavat lehtien sekaan kätkeytyneet viherkonnat. Juuri kasvikuosit ja leikkisät piirteet ovat muotoilija Hanna Werningin erikoisalaa. Uniikista Kvackstepp-tapetista on saatavana neljä värivaihtoehtoa.
My Secret Garden on vahva ja graafinen tapetti, jonka on suunnitellut taiteilija Linnea Andersson. Huolellisesti käsin maalaatut lehtikuviot rönsyilevät tapetissa riisutun tyylikkäänä kuosina. My Secret Garden -tapetista on saatavilla viisi värivaihtoehtoa, joissa kaikissa on pehmeä kankaanomainen vaikutelma.
Kukikkaassa Myrtle-tapetissa on ruusuja, hajuherneitä ja tulppaaneja, mutta pääosaa näyttelee kaunis myrtti, joka on onnen ja rakkauden symboli. Petra Börner loi alkuperäiskuosin paperista leikkaamalla lontoolaista Victoria & Albert Museumia varten, ja sitä painettiin rajoitettu erä Wedding Dresses 1775–2014 -näyttelyyn. Nyt uniikki kuosii esittäytyy tapettina! Myrtlestä on saatavana kaksi värivaihtoehtoa.
Kukikkaassa Pangsurr-tapetissa on leikkisä, monokromaattinen kuosi, jossa on orgaanisia ja mielikuvituksellisia kuvioita. Muotoilija Hanna Werning kuvailee sitä samanlaiseksi, kuin zoomaisi oikein lähelle pehmeään sammaleeseen ja tarkastelisi luonnon pieniä yksityiskohtia kimalaisten ja mehiläisten surratessa. Levollisesta ja miellyttävästä tapetista on saatavana kolme värivaihtoehtoa.
Zingkorre-tapetin suuressa kasvikuosissa vilahtelee siellä täällä oravia. Läheltä ne erottuvat selkeästi, mutta kauempaa katsottaessa oravat piiloutuvat tiheän kasvillisuuden joukkoon. Suunnittelija Hanna Werning sai inspiraation kuosiin oman keittiönsä ikkunan ulkopuolella puuhastelevista oravista. Zingkorre-tapetista on saatavilla kaksi värivaihtoehtoa.
Kukikkaassa Turgräs-tapetissa on pilkkuja, kukkia, lehtiä ja kilpikonnia. Ihastuttavan ja leikkisän kuosin on luonut muotoilija Hanna Werning. Kuosissa on vahvoja kuvioita ja värien runsautta, mutta myös kotoisaa harmoniaa. Turgräs-tapetista on saatavilla kolme värivaihtoehtoa.