Syksy tuo Suomeen kolme Kaija Saariahon näyttämöllistä teosta eri aikakausilta

Kotimaisella yleisöllä on harvinainen mahdollisuus kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta syksyn 2022 aikana. Between, Innocence, ja La Passion de Simone luovat historiallisen katsauksen säveltäjä Kaija Saariahon sielunmaisemaan. Saariahon näyttämöllisten teosten esittäminen näin lähellä toisiaan luo erityisen jännitteen, sillä ensimmäisen Study For Life -teoksen (1981) ja Innocence-oopperan (2018) välillä on syntynyt kaikki Saariahon tähän asti julkisesti esitetty musiikki.

Between. Kuva: Sami Sorasalmi

Kaija Saariahon ensimmäinen näyttämöteos Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali, kolme esitystä 31.8.-3.9.). Study for Life joutui aikoinaan esityskieltoon sävellyksessä käytetyn runoilija T.S. Eliotin tekstin vuoksi – Saariahon yllätykseksi kustantaja kielsi tuolloin tekstin käytön ehdottomasti. Nyt lupa käyttämiseen on viimein saatu.
Teatro Productionsin tuottama Between on yhdistelmä klassisen musiikin historiaa ja aivan uutta näkemystä. Yksi Between-kollaasin neljästä osasta pohjautuu Study for Life -teokseen,josta uusi sukupolvi luo nyt oman tulkintansa. Saariahon ensiaskeleeseen kohti oopperaa yhdistyy ranskalaisen musiikkiteatterin La Chambre aux echos’n näyttämöversio Saariahon viulukonsertosta Graal Théâtre. Kollaasissa kuullaan myös uuden polven säveltäjien Sebastian Hillin ja Matias Vestergårdin luomat erilliset runolliset äänivisiot. Betweenin musiikin tulkitsee ranskalainen Secession Orchestra ja kapellimestarina toimii Clemént Mao-Takacs
Kansallisoopperassa 21.10. saa Suomen ensi-iltansa Saariahon viimeisin ooppera, suurteos Innocence (2018) ja pandemian vuoksi jo viiteen kertaan siirretty, ranskalaisfilosofi Simone Weilin elämään ja ajatuksiin pohjautuva La Passion de Simone -oratorio nähdään viimein Helsingin Musiikkitalossa joulukuun 2022 lopussa.

Between (esitykset Kansallisoopperan Alminsalissa):

ke 31.8.2022 klo 19.30

pe 2.9.2022 klo 19.30

la 3.9.2022 klo 14.30

Innocence-ooppera (11 esitystä, 21.10.-24.11. 2022)

La Passion de Simone (esitykset Musiikkitalon konserttisalissa)

to 29.12.2022 klo 19.00 (ensi-ilta)

pe 30.12.2022 klo 19.00

Katso Kaija Saariahon 3 videohaastattelua Study for Life/Between-produktiosta:

Between. Kuva: Sami Sorasalmi

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina25.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.