Syksy tuo Suomeen kolme Kaija Saariahon näyttämöllistä teosta eri aikakausilta

Kotimaisella yleisöllä on harvinainen mahdollisuus kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta syksyn 2022 aikana. Between, Innocence, ja La Passion de Simone luovat historiallisen katsauksen säveltäjä Kaija Saariahon sielunmaisemaan. Saariahon näyttämöllisten teosten esittäminen näin lähellä toisiaan luo erityisen jännitteen, sillä ensimmäisen Study For Life -teoksen (1981) ja Innocence-oopperan (2018) välillä on syntynyt kaikki Saariahon tähän asti julkisesti esitetty musiikki.

Between. Kuva: Sami Sorasalmi

Kaija Saariahon ensimmäinen näyttämöteos Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali, kolme esitystä 31.8.-3.9.). Study for Life joutui aikoinaan esityskieltoon sävellyksessä käytetyn runoilija T.S. Eliotin tekstin vuoksi – Saariahon yllätykseksi kustantaja kielsi tuolloin tekstin käytön ehdottomasti. Nyt lupa käyttämiseen on viimein saatu.
Teatro Productionsin tuottama Between on yhdistelmä klassisen musiikin historiaa ja aivan uutta näkemystä. Yksi Between-kollaasin neljästä osasta pohjautuu Study for Life -teokseen,josta uusi sukupolvi luo nyt oman tulkintansa. Saariahon ensiaskeleeseen kohti oopperaa yhdistyy ranskalaisen musiikkiteatterin La Chambre aux echos’n näyttämöversio Saariahon viulukonsertosta Graal Théâtre. Kollaasissa kuullaan myös uuden polven säveltäjien Sebastian Hillin ja Matias Vestergårdin luomat erilliset runolliset äänivisiot. Betweenin musiikin tulkitsee ranskalainen Secession Orchestra ja kapellimestarina toimii Clemént Mao-Takacs
Kansallisoopperassa 21.10. saa Suomen ensi-iltansa Saariahon viimeisin ooppera, suurteos Innocence (2018) ja pandemian vuoksi jo viiteen kertaan siirretty, ranskalaisfilosofi Simone Weilin elämään ja ajatuksiin pohjautuva La Passion de Simone -oratorio nähdään viimein Helsingin Musiikkitalossa joulukuun 2022 lopussa.

Between (esitykset Kansallisoopperan Alminsalissa):

ke 31.8.2022 klo 19.30

pe 2.9.2022 klo 19.30

la 3.9.2022 klo 14.30

Innocence-ooppera (11 esitystä, 21.10.-24.11. 2022)

La Passion de Simone (esitykset Musiikkitalon konserttisalissa)

to 29.12.2022 klo 19.00 (ensi-ilta)

pe 30.12.2022 klo 19.00

Katso Kaija Saariahon 3 videohaastattelua Study for Life/Between-produktiosta:

Between. Kuva: Sami Sorasalmi

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.