Syksyllä helposti Tampereelta luontoon ja takaisin – bussikuljetus keskustasta vie Seitsemiseen ja Helvetinjärvelle

Elo-syyskuussa tarjoutuu mahtava matalan kynnyksen mahdollisuus lähteä tutustumaan Pirkanmaan lähiluontokohteisiin, kun Outdoor Express -bussi kuljettaa matkustajat Tampereen keskustasta suoraan Helvetinjärven ja Seitsemisen kansallispuistojen äärelle. Kyseessä on luontokohteiden kestävää saavutettavuutta kehittävä palvelukokeilu.

Outdoor Express kuljettaa retkeilijöitä Seitsemisen kansallispuistoon 13.–14.8. sekä 27.–28.8. Seitsemisen kansallispuiston 40-vuotisjuhlaa juhlitaan Suomen luonnon päivänä 27.8. Koveron perinnetilalla.

Helvetinjärven kansallispuistoon bussi vie 20.–21.8. ja 3.–4.9. Molempiin kansallispuistoihin järjestetään meno- ja paluukyyti kerran päivässä. Aikuisten yhdensuuntainen lippu maksaa 8 euroa ja liput ovat myynnissä Matkahuollon verkkokaupassa.

Tavoitteena on madaltaa kynnystä lähteä luontoon helposti ja kestävästi. Kuljetus tarjoaa mahdollisuuden myös autottomille tutustua lähiluontokohteisiin ja toisaalta ketterän vaihtoehdon myös yksityisautoilijalle.

”Kansallispuistot sijaitsevat sen verran syrjässä, että julkisilla kulkuneuvoilla ne ovat vaikeasti saavutettavissa. Hienoa, että nyt tämän kokeilun myötä Seitsemisessä ja Helvetinjärvellä on helppoa ja ekologista vierailla ilman omaa autoa. Toivottavasti ihmiset huomaavat tämän mahdollisuuden ja saadaan bussit täyteen. Olisi upeaa, jos tästä saataisiin pysyvämpi toimintatapa tulevia vuosia ajatellen”, kertoo erikoissuunnittelija Johanna Väkeväinen Metsähallituksen Luontopalveluista.

”Tampere on matkailukohde, jossa kaupunki ja luonto yhdistyvät jo keskustassa. Nyt haluamme tarjota kestävän tavan lähteä pidemmällekin luontoon ja esitellä Pirkanmaan helmiä mahdollisimman monelle. Matkailijat arvostavat yhä enemmän matalan hiilijalanjäljen ratkaisuja matkaillessaan. Tämä korostuu etenkin luontomatkailussa”, kertoo kestävän matkailun kehityksen projektipäällikkö Matti Pollari Visit Tampereesta.

Syyslomalla vastaava kokeilu järjestetään Kintulammin luonnonsuojelualueelle. Syksyn kokeilujen tavoitteena on testata palvelun toimivuutta ja tuoda se laajemmin osaksi Tampereen ja Pirkanmaan alueen luontomatkailun palvelutarjontaa vuonna 2023.

Syksyn 2022 Outdoor Express -bussiyhteydet ovat osa Visit Tampereen, Suomen Itämeri-instituutin ja Tampereen yliopiston kanssa toteuttamaan Sustainable Tourism Mobility -hanketta. Yhteistyökumppaneina kokeiluissa ovat Matkahuolto, Metsähallituksen Järvi-Suomen Luontopalvelut sekä Ekokumppanit Oy ja Järvien Reitit.

Liput, lisätiedot ja aikataulut: outdoorexpress.fi

Sustainable Tourism Mobility -hankkeen rahoittaa Pirkanmaan Liitto REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.