Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Kuva: Orion

Lehdistötiedote 15.10.2018

Orion Oyj on suomalaisen lääketeollisuuden lippulaiva, joka pyrkii kunnianhimoisesti löytämään yhä parempia lääkehoitoja myös kaikkein vakavimpiin sairauksiin kuten erilaisiin syöpiin. Siksi Orionin syöpäsairauksien päätutkija Anu Moilanen iloitsee, että yhtiön laajaa tutkimustoimintaa vahvistamaan on löytynyt kokonaan uusi kanava.

”Tämä on ollut meille pelkästään positiivinen kokemus! Julia on ensimmäinen PoDoCo-ohjelman kautta Orionille löytynyt tohtori, tämä oli meille ihan uusi avaus. Nyt meillä on toisessa tutkimushankkeessa mukana jo toinenkin PoDoCo-tohtori, ja kolmannen kanssa jo neuvotellaan”, kertoo Moilanen.

Lähes sata tohtoria on jo löytänyt tiensä yrityksiin säätiöiden rahoittaman PoDoCo-ohjelman kautta.

Rintasyövän hoitoon suuret mahdollisuudet

Julia Lindqvist tutkii, miten syöpälääkkeet toimivat molekyylitasolla.

”Näin ymmärrämme paremmin, mitkä lääkkeet kenellekin sopivat. Syöpälääkkeissä voidaan esimerkiksi saada parempi hoitovaste, jos niitä yhdistellään. Yksilöllinen lääkeyhdistelmä voi siis olla merkittävästi tehokkaampi hoito kuin minkä yksittäisellä lääkkeellä voidaan saavuttaa”, kuvaa Lindqvist tutkimuksensa taustaa.

”Olemme jo löytäneet useita uusia lääkekombinaatioita, jotka näyttävät toimivan rintasyöpäsoluissa”, kertoo Lindqvist. Lindqvist varoittaa tekemästä liian nopeita johtopäätöksiä, sillä tutkimusta on nyt tehty solumallien tasolla ja varsinaiseen potilaskäyttöön on vielä pitkä matka.

Orion tekee molekyylillä Faasi 1-tason testejä, mikä tarkoittaa käytännössä uuden lääkkeen turvallisuuden varmistamista ennen jatkotutkimuksia.

Anu Moilanen toppuuttelee innostumasta liikaa. ”Vasta potilastutkimukset paljastavat, mikä on lääkkeen todellinen teho.”

Uusi tutkimusvoima on tehokasta

Orionille PoDoCo on tarkoittanut uusia hyviä yhteyksiä yliopistomaailmaan.

”Julian ensimmäisenä PoDoCo-vuonna tutkimus sujui tehokkaasti yliopistolla. Nyt kun hän on täällä meillä niin yhteydet yliopistoon eivät ole katkenneet. Tämä on juuri sitä mitä olemme halunneet, osaavat nuoret tutkijat ovat hieno vahvistus työhömme. He tuovat tiiviimmät yhteydet yliopistoihin eivätkä ole niin sidottuja päivittäisiin rutiineihin kuin me muut”, summaa tyytyväinen Moilanen.

”Toivon, että saan jatkossakin tehdä töitä Julian kanssa”, kiittää Moilanen Lindqvistin hyvää työtä.

PoDoCo-ohjelman apurahahakukierros on meneillään 31.10.2018 asti! Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumatta mikä tahansa yritys ja kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö: www.podoco.fi.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö sijoittaen yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa. Tämä mahdollistaa arviolta 35 kokovuosiapurahan myöntämisen vuosittain.

PoDoCo-ohjelmaa organisoi DIMECC Oy, joka on Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta. DIMECCin omistavat Suomen johtavat valmistavan ja digitaalisen teollisuuden yritykset, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Yli 2000 teollisuuden ja tutkimuksen huippuammattilaista on mukana DIMECCin innovointityössä.

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC Oy, essi.huttu@dimecc.com, puh. 040 840 9259

Kuva: Orion

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00:10 EETTiedote