Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Kuva: Orion

Lehdistötiedote 15.10.2018

Orion Oyj on suomalaisen lääketeollisuuden lippulaiva, joka pyrkii kunnianhimoisesti löytämään yhä parempia lääkehoitoja myös kaikkein vakavimpiin sairauksiin kuten erilaisiin syöpiin. Siksi Orionin syöpäsairauksien päätutkija Anu Moilanen iloitsee, että yhtiön laajaa tutkimustoimintaa vahvistamaan on löytynyt kokonaan uusi kanava.

”Tämä on ollut meille pelkästään positiivinen kokemus! Julia on ensimmäinen PoDoCo-ohjelman kautta Orionille löytynyt tohtori, tämä oli meille ihan uusi avaus. Nyt meillä on toisessa tutkimushankkeessa mukana jo toinenkin PoDoCo-tohtori, ja kolmannen kanssa jo neuvotellaan”, kertoo Moilanen.

Lähes sata tohtoria on jo löytänyt tiensä yrityksiin säätiöiden rahoittaman PoDoCo-ohjelman kautta.

Rintasyövän hoitoon suuret mahdollisuudet

Julia Lindqvist tutkii, miten syöpälääkkeet toimivat molekyylitasolla.

”Näin ymmärrämme paremmin, mitkä lääkkeet kenellekin sopivat. Syöpälääkkeissä voidaan esimerkiksi saada parempi hoitovaste, jos niitä yhdistellään. Yksilöllinen lääkeyhdistelmä voi siis olla merkittävästi tehokkaampi hoito kuin minkä yksittäisellä lääkkeellä voidaan saavuttaa”, kuvaa Lindqvist tutkimuksensa taustaa.

”Olemme jo löytäneet useita uusia lääkekombinaatioita, jotka näyttävät toimivan rintasyöpäsoluissa”, kertoo Lindqvist. Lindqvist varoittaa tekemästä liian nopeita johtopäätöksiä, sillä tutkimusta on nyt tehty solumallien tasolla ja varsinaiseen potilaskäyttöön on vielä pitkä matka.

Orion tekee molekyylillä Faasi 1-tason testejä, mikä tarkoittaa käytännössä uuden lääkkeen turvallisuuden varmistamista ennen jatkotutkimuksia.

Anu Moilanen toppuuttelee innostumasta liikaa. ”Vasta potilastutkimukset paljastavat, mikä on lääkkeen todellinen teho.”

Uusi tutkimusvoima on tehokasta

Orionille PoDoCo on tarkoittanut uusia hyviä yhteyksiä yliopistomaailmaan.

”Julian ensimmäisenä PoDoCo-vuonna tutkimus sujui tehokkaasti yliopistolla. Nyt kun hän on täällä meillä niin yhteydet yliopistoon eivät ole katkenneet. Tämä on juuri sitä mitä olemme halunneet, osaavat nuoret tutkijat ovat hieno vahvistus työhömme. He tuovat tiiviimmät yhteydet yliopistoihin eivätkä ole niin sidottuja päivittäisiin rutiineihin kuin me muut”, summaa tyytyväinen Moilanen.

”Toivon, että saan jatkossakin tehdä töitä Julian kanssa”, kiittää Moilanen Lindqvistin hyvää työtä.

PoDoCo-ohjelman apurahahakukierros on meneillään 31.10.2018 asti! Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumatta mikä tahansa yritys ja kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö: www.podoco.fi.

PoDoCo -ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö sijoittaen yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa. Tämä mahdollistaa arviolta 35 kokovuosiapurahan myöntämisen vuosittain.

PoDoCo-ohjelmaa organisoi DIMECC Oy, joka on Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta. DIMECCin omistavat Suomen johtavat valmistavan ja digitaalisen teollisuuden yritykset, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Yli 2000 teollisuuden ja tutkimuksen huippuammattilaista on mukana DIMECCin innovointityössä.

Essi Huttu, PoDoCo-ohjelman päällikkö, DIMECC Oy, essi.huttu@dimecc.com, puh. 040 840 9259

Kuva: Orion

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.