Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ryYhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

SYYn kannanotto: Epäoikeudenmukaiset opiskelijavalinnat on korjattava

Suomen Yhteiskunta-alan Ylioppilaat SYY ry vaatii todistusvalinnan pisteytysmallin uudistamista siten, että eri alojen arvostus toteutuu oikeudenmukaisesti. Todistusvalinta myös heikentää opiskelijoiden hyvinvointia keskellä hälyttävää mielenterveyskriisiä.

Vuonna 2018 käynnistyneen opiskelijavalintauudistuksen seurauksena todistusvalinta tuli lähes kaikkiin yliopistojen koulutusohjelmiin pääasialliseksi valintaväyläksi. Uudistus on vaikuttanut rakenteellisesti negatiivisella tavalla koko koulutuspolkujärjestelmän kokonaisuuteen.

Alakohtaisten pisteytysten ongelmat ovat ilmeisiä. Kun pisteytys perustuu lukion kurssimääriin, ylipainottaa todistusvalinta erityisesti matematiikan, mutta myös esimerkiksi fysiikan painoarvoa. Vastaavasti se väheksyy pienemmän kurssimäärän aineita, kuten yhteiskunnallisia ja humanistisia oppiaineita sekä kieliä. Tämä luonnollisesti ohjaa lukiolaisten opintovalintoja. Suurimmat pisteet tarjoavia aloja suositaan. Näin esimerkiksi kielten opiskelu on romahtanut vain muutamassa vuodessa.

”Rikkinäinen pisteytysjärjestelmä eriarvoistaa aloja ja heikentää suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakiveä; yleissivistävää ja laadukasta koulutusjärjestelmää. Yhteiskunnallisen alan pisteytystä pitää muokata joustavammaksi, matematiikan painoarvoa vähentää ja alakohtaisesti relevanttien aineiden painoarvoa nostaa”, painottaa SYYn puheenjohtaja Susanna Hietala.

SYY ehdottaa pisteytyksen korjaamiseksi seuraavia toimenpiteitä:

• Matematiikka on poistettava yhteiskunnallisen alan pisteytyksen pakollisista aineista.
  • Yhteiskunnalliselle alalle on saatava mahdollisuus painottaa toistakin reaalia.
  • Pisteytys on irrotettava kurssimääristä.
  • Opiskelijavalintoja kokonaisuudessaan on käsiteltävä kriittisesti tekemällä rakenteellisia muutoksia koko ylioppilaskirjoitusjärjestelmään.

Todistusvalinta vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin

Todistusvalinnan myötä lukiokoulutuksesta on muodostunut opiskelijoille vuosien painekattila, jossa suorituspaineet ja uupumus ovat kasvussa. Yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi ja mielenterveys ovat olleet merkittävästi laskussa koko 2000-luvun ajan.

Riski ongelmien kroonistumisesta merkittävä, kun yliopistoon tullaan jo valmiiksi uupuneina. Mielenterveyskriisi on yksi aikamme suurimmista opiskelijoita koskevista haasteista. Jos rakenteellisia ratkaisuja ei löydetä nyt, tulee ongelmien korjaaminen tulevaisuudessa yhteiskunnalle kestämättömän kalliiksi, pahimmillaan jopa mahdottomaksi. OECD:n arvion mukaan mielenterveyden häiriöiden kustannukset olivat Suomelle vuonna 2018 eli ennen koronaa jo 11,5 miljardia euroa vuodessa.

SYY vaatii, että yhteiskuntaa ja koulutusjärjestelmää tarkastellaan kriittisesti ja kehitetään niin, että yhä harvempi uupuu ja kokee ylimitoitettuja suorituspaineita jo nuoresta pitäen. SYY pitää 2010-luvulla toteutettuja koulutusleikkauksia anteeksiantamattomina. Leikkaukset sekä koulutuspolitiikassa vallassa ollut tehokkuusajattelu sivistyksen ja oppimisen itseisarvon sijaan ovat johtaneet tähän hälyttävään tilanteeseen. Myös todistusvalinta on osa tätä kehitystä.

Onko koko ylioppilaskirjoitusjärjestelmälle enää relevantteja perusteita, kysyy SYY. Onko järjestelmästä tullut lähinnä suorituspaineita ja uupumusyhteiskuntaa vahvistava, vääränlaiseen oppimiseen kannustava ja koulutusjärjestelmää rapauttava reliikki?

Suomen Yhteiskunta-alan Ylioppilaat SYY ry on Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n opiskelijajärjestö. Lue lisää SYYstä täällä.

SYYn puheenjohtaja Susanna Hietala
susanna.hietalaa@gmail.com

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM. Lisätietoja www.yhteiskunta-ala.fi.

Maria Teikarille sataa kiitoksia hienosta puheenjohtajakampanjasta - työn Akavan uudistamiseksi on jatkuttava25.8.2020 12:52:28 EEST | Tiedote

Maria Teikaria tukeneet akavalaiset liitot kiittävät ehdokasta onnistuneesta puheenjohtajakampanjasta. Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen ehdokas, palvelujohtaja Teikari sai puheenjohtajakilvassa istuvaa puheenjohtajaa Sture Fjäderiä vastaan 292 ääntä. Fjäder valittiin Akavan liittokokouksessa tänään jatkokaudelle 578 äänellä. - Olen iloinen, että meillä oli tarjota Marian kaltainen loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamiseksi uuteen aikakauteen. Kampanja nosti Akava-yhteisölle tärkeitä teemoja keskusteluun, mikä oli tavoitteemmekin, YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo. Huhtikuun lopussa alkanut Teikarin puheenjohtajakampanja sai laajaa näkyvyyttä mediassa ja Akava-yhteisössä. Teikari tapasi edustajia lähes 30 akavalaisesta liitosta ja kävi monipuolista keskustelua Akavan ja koko ay-liikkeen tulevaisuudesta. Hänen ehdokkuuttaan tukivat kampanjan aikana mm. Tieteentekijät, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Psykologiliitto, Akavan Erityisalat ja