Syyskuu ei osoittanut asuntokaupassa hiljentymisen merkkejä – saldo 1213 kauppaa

Kiinteistömaailman Pulssi 4.10.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki syyskuussa 2021 yhteensä 1213 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Spekulaatiot asuntokaupan rauhoittumisesta syksyä kohden eivät siis toteutuneet, vaan syyskuussa tehtiin asunto- ja kiinteistökauppoja aktiivista edelliskuutakin enemmän.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä syyskuussa 1123 käytettyjen sekä 90 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1213 kauppaa. Tällä kauppamäärällä juuri päättynyt syyskuu nousee käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kaupan kymmenen vuoden vertailussa toiseksi parhaaksi; edelle menee vain viime vuoden huippusyyskuu (1279 kauppaa, joista 1152 käytetyistä asunnoista). Erityisesti käytettyjen asuntojen kauppa kävi siis vilkkaasti; uudiskohteissa kauppamäärät jäivät keskimääräisistä alkusyksyn luvuista.

Myös vuokravälityksessä yllettiin hyvän alkusyksyn palkkiotuottoihin. Kiinteistömaailman asuntomyymälöiden ja pääkaupunkiseudun vuokravälitysliikkeen vuokraustoimeksiannoissa nähtiin toiseksi paras syyskuu kymmeneen vuoteen.

”On selvä, että korona-ajan rajoitteiden päättymisen myötä ihmisten huomio alkaa kohdistua muihinkin asioihin kuin kotiin, ja se on hyvä asia. Syyskuun luvut osoittavat, että asuntoja kuitenkin vaihdetaan aktiivisesti, mutta ylilyöntejä kauppahinnoissa tai ylinopeita päätöksiä näemme oletettavasti jatkossa vähemmän. Tilalla on terveesti tarvepohjainen asuntokauppa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki