Taajamaliikenteessä kuolee useimmiten jalankulkija tai pyöräilijä, jalankulkijoista vajaa puolet menehtyi suojateillä
Yli puolet (57 %) taajamaonnettomuuksissa kuolleista oli jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä. Jalankulkijan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui kymmenessä vuodessa 156 ja polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita 104. Taajamissa tapahtuneista jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vajaa puolet (44 %) tapahtui suojateillä.
Tyypillisin pyöräilijän kuolemaan johtanut onnettomuus oli risteävistä ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen yhteenajo. Valtaosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli moottoriajoneuvon kuljettajan ja polkupyöräilijän yhteenajoja. Pyöräilyonnettomuuksista 14 prosenttia oli polkupyöräilijän yksittäisonnettomuuksia, kuten suistumisia ja kaatumisia ilman muita osapuolia.
− Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta tulee edelleen edistää. Erityisesti liikennejärjestelyihin tulee kiinnittää huomiota, jotta turvallisuus ei heikkenisi polkupyöräilyn ja jalankulun lisääntymisen myötä, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.
Moottoriajoneuvokolareissa näkyivät päihteet ja ylinopeus
Vuosina 2012–2021 taajamissa tapahtui 183 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta eli onnettomuutta, jossa menehtyneet olivat moottoriajoneuvossa. Moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 39 prosenttia ajoi päihtyneenä. Vähintään 30 km/h ylinopeutta ajoi 44 prosenttia kuljettajista. Tieltä suistuminen oli yleisin onnettomuustyyppi moottoriajoneuvojen taajamaonnettomuuksissa.
− Autokolari voi johtaa kuolemaan jopa taajamanopeuksia noudattamalla. Erityisesti iäkkään kuljettajan hauraalle keholle törmäykset voivat olla kohtalokkaita, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty huomauttaa.
− On tärkeää huomata, että OTIn taajamatietopaketissa tarkasteltuihin, taajamamerkillä osoitettuihin taajamiin sisältyy hyvin monenlaisia liikenneympäristöjä kaupunkien ydinkeskustoista maaseutumaiseen maantieympäristöön. Aineiston kirjavuuden vuoksi emme sisällyttäneet tähän julkaisuun tarkastelua siitä, millä nopeusrajoitusalueilla onnettomuuksia tapahtuu eniten, Räty täsmentää.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keskeiset turvallisuuden parannusehdotukset taajamakuolemien ehkäisemiseksi:
- Ajoneuvokannan kehitys: Ajoneuvoihin saatava kuljettajaa ajolinjan pidossa ja nopeuden hallinnassa tukevia järjestelmiä
- Kuljettajien ajokunnon, ajonopeuksien ja turvalaitteiden käytön valvonnan tehostaminen
- Ajonopeuksien hillitseminen tieteknisin keinoin
- Pylväiden, liikenteenjakajien ja vastaavien törmäysesteiden suojaaminen kaiteilla tai esteiden poistaminen liikenneympäristöstä, kun se on mahdollista
- Liikennevalojen lisääminen ja valojen vaiheistuksen kehittäminen
- Ajokykyä heikentävien tekijöiden parempi tunnistaminen sekä lääkäreiden ja poliisin yhteistyön kehittäminen
Onnettomuustietoa tiivisti -tietopaketti: Taajamissa vuosina 2012–2021 tapahtuneet onnettomuudet
OTIn tietopakettiin on koottu vuosina 2012–2021 taajamissa tapahtuneet liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet onnettomuudet sekä liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot.
Onnettomuustietoa tiiviisti 1/2023: Vuosina 2012–2021 tapahtuneet onnettomuudet
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, puh. 040 922 1365
- Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tietopalvelu, puh. 040 450 4666, tietopalvelu(at)oti.fi
- Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät15.2.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.
Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote
OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme