Onnettomuuksissa kuolee vuosittain lähes parikymmentä moottoripyöräilijää
Vuosina 2014–2023 moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 192 moottoripyöräilijää. Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä runsas kolmasosa oli vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Yli puolet ajoi ylinopeutta.

Tutkijalautakunta-aineistosta tehdyn koosteraportin mukaan vuosina 2014–2023 tapahtui 189 kuolemaan johtanutta moottoripyöräonnettomuutta, joissa oli osallisena 195 moottoripyörää. Onnettomuuksissa menehtyneistä 192 moottoripyöräilijästä 183 oli kuljettajia ja 9 matkustajia.
– 35 prosenttia onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä oli päihtyneitä. Päihteiden myötä arviointivirheet ja moottoripyörän hallinnan virheet lisääntyvät. Lisäksi harkintakyky heikkenee, OTIn liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo.
Tieltä suistuminen yleisin onnettomuustyyppi
Tieltä suistuminen oli yleisin onnettomuustyyppi moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Tyypillisin onnettomuus oli kovassa nopeudessa tieltä suistuminen, jota edelsi ajoneuvon käsittelyvirhe, kuten liian äkillinen ja voimakas ohjausliike tai virheellinen ajolinja.
Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä yli puolet ajoi ylinopeutta. Heistä 43 prosenttia ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.
– Korkea ajonopeus heikentää pyörän hallintamahdollisuuksia ja kykyä havainnoida. Se myös vähentää käytettävissä olevaa toiminta-aikaa. Kovassa törmäysnopeudessa seuraukset ovat usein vakavat, Sihvola summaa.
Kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista yli puolet, 51 %, oli yhteenajoja. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan yhteenajoista 62 % oli moottoripyöräilijöiden aiheuttamia. Lähes puolet, 49 %, oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita osallisia. Onnettomuuksista 14 oli eläinonnettomuuksia.
Toisten ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat kymmenvuotisajanjaksolla kaikkiaan 38 kuolemaan johtanutta yhteenajo-onnettomuutta, tyypillisesti kääntymällä vastakkaisesta tai risteävästä suunnasta lähestyneen moottoripyöräilijän eteen. Onnettomuudet olivat usein seurausta siitä, että ajoneuvon kuljettaja ei havainnut moottoripyöräilijää.
Vuosina 2014–2023 liikennevakuutuksesta korvattiin vuosittain keskimäärin 1 530 liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli moottoripyörä. Liikennevahingoista 80 % oli henkilövahinkoja. Korvatuissa henkilövahingoissa vammautui tai kuoli vuosittain keskimäärin 1250 moottoripyöräilijää. Suurin osa henkilövahinkokorvauksia saaneista vammautui lievästi.
Lisätietoa
Moottoripyöräonnettomuudet vuosina 2014 – 2023
Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola, p. 040 922 5544
teknologiapäällikkö Tapio Koisaari, p. 040 450 4782
etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344
viestintä, p. 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi
Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa
Tutkijalautakunnat ottavat tutkittaviksi pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa mukana ollut henkilö on kuollut kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tutkintaan otetaan myös onnettomuudet, joissa kuolema on aiheutunut sairauskohtauksesta. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 päivän kuluessa onnettomuudesta, mutta sairauskohtaukseen kuolleet eivät sisälly lukuihin.
Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), p. 040 922 5544
teknologiapäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), p. 040 450 4782
etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), p. 0457 8208 344
viestinta(at)vakuutuskeskus.fi
Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kiinnostus liikenneonnettomuuksien tutkintaan virisi jo lapsuudessa10.4.2025 07:10:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Onnettomuustutkintatyö kiinnosti Visa Sarparantaa jo lapsena. Nyt hän työskentelee Kymenlaakson tutkijalautakunnan uutena käyttäytymistiedejäsenenä, ja on tehtävästä silmin nähden innostunut. Siviilityönään hän on työterveys- ja ilmailupsykologi.
Mediakutsu: OTI julkistaa tietopaketin moottoripyöräonnettomuuksista26.3.2025 14:45:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan Onnettomuustietoinstituutin Moottoripyöräonnettomuudet vuosina 2014–2023 -tietopaketti.
Mediakutsu: OTI julkistaa tietopaketin moottoripyöräonnettomuuksista19.3.2025 09:45:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan Onnettomuustietoinstituutin Moottoripyöräonnettomuudet vuosina 2014–2023 -tietopaketti.
Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista6.3.2025 06:50:00 EET | Tiedote
Vuosina 2014-2023 tieliikenteessä tapahtui lähes 1500 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. Kahdella kolmasosalla kuolonkolarin aiheuttaneesta oli viitteitä päihderiippuvuudesta.
Vanhempien työikäisten kuolonkolarit ovat vähentyneet merkittävästi ─ moottoriajoneuvojen yhteenajoja ennätysvähän vuonna 202419.2.2025 06:54:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi kaikkiaan 194 henkeä. Vanhempien työikäisten kuolonkolareita oli seitsemän edellisvuotta vähemmän. Moottoriajoneuvojen välisiä kuolemaan johtaneita yhteenajoja oli viime vuonna 59 kappaletta, mikä on vähiten koko 2000-luvulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme